hønemor2005 Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Er litt usikker på det der. Leste akkurat at nyere forskning antyder at koffein kan være svært ille for fosteret, at man i hvert fall ikke bør ta mer enn én kopp kaffe om dagen?!! I USA er de visst like gira på det som på alkohol - der anbefaler man visst kun decaf så snart man vet man er gravid. Hva tror dere? Bare mer hysteri, eller kan det være noe i det? Selv har jeg kuttet kraftig ned, med hodepine som følge...
mamo82 *2 jenter* Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Hmmm... jeg er jo den kaffekjerringa, men har prøvd å trappe ned litt etter jeg ble gravid. Får en helt hinsides hodeverk dersom jeg ikke får min daglige kopp om morgenen! Nå er det vel ca 2 kopper pr dag - det er lite ifht hva jeg pleier å drikke. Går mer på te nå, men vet ikke om det er så mye bedre.. ) Alt med måte, ikke sant? Tror ikke det er vits i å bli hysterisk-anti-alt-som-kansje-muligens-kan-være-skadelig. ;o)
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Man anbefaler ikke mer enn en liter cola dagen,og ikke mer enn 3 kopper kaffe og 4 kopper te...men jeg vet ikke..er veel kanskje best å høre med legen da...hva han/hun anbefaler...jeg er også usikker...men har hørt at for mye koffein skulle visst blokkere for blodsirkulasjonen i livmoren..d høres veldig ille ut=/
2jenter-og nr3 jente*Har født Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Det der en en vanskelig greie. For min egen del skulle jeg liksom prøve å kutte koffein mest mulig i dette svangerskapet hadde jeg tenkt. Pga alt man hører. I mine forrige svangerskap har jeg hattt hyperemesis/ekstrem svangerskapskvalme og oppkast. Det eneste jeg har fått i meg av veske da er cola light. Og da mener jeg det eneste!!! En enste dråpe vann, og jeg har spydd. Fikk beskjed om at jeg kom til å få kjempestore babyer fulle av sukker. Vel, stemmer ikke i mitt tilfelle, begge jentene har vært under 3000 g. Jeg har klart meg fint uten koffein i dette svangerskapet, helt til kvalmen kom snikende i forrige uke. Så nå er jeg i gang med cola light igjen, sukk. Men det er det eneste som funker for meg, det holder spyingen i sjakk. Kvalmen er der, men jeg spyr ikke. Forskjellen nå er at jeg klarer få i meg annen veske innimellom, satser på at det burde hjelpe litt. Og håper på at koffeinen ikke skader babyen min......
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Jeg er ikke veldig glad i kaffe til vanlig, så det har jeg kuttet helt ut. Likeså te og cola. Cola er det som er vanskeligst å holde seg unna for min del. Det har jeg hatt sinnsykt lyst på nå som jeg er kvalm. Men forsøker å drikke annen brus eller saft (vann, men det blir jeg kvalm av).
b77h Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Cola Light og Cola er ikke så bra av flere årsaker; både inneholder det koffein + mye sukker eller kunstig søtningsmidler. Personlig ville jeg valgt sukker fremfor søtningsmidler (eks aspertame er rett og slett et giftstoff og har kun ugunstige effekter på kroppen. og i forhold til å legge på seg, så sender det samme signaler til hjernen som sukker gjør...og man blir altså ikke slank av lettprodukter). Så unn dere heller en Cola m sukker innimellom. En annen ting er at cola er veldig sterkt for kroppen/magen og gir mye syre i kroppen (som er ugunstig for imunforsvar og gjør at bakterier og virus ol trives ekstra godt....) Er du kvalm så prøv å eks blande farris og eplemost/ferskpresset eplejuice...det er ganske så godt og friskt.
barn nr 5 på vei:) Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 er kjempeglad i kaffe..d har eg alltid vert.men eg unner meg en kopp om mårningen.så går eg over til koffeinfri kaffe etterpå.er eg ekstremt kvalm tar eg meg et glass cola..ellers holder jeg meg til juice og selfølgelig masse vann:)kunstig søtningsmiddel er eg skeptisk til og holder meg vekk fra.
b77h Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 tips: ble advart mot koffeinfri te og kaffe fordi i prosessen med å fjerne koffeinet så brukes det noen skikkelig dårlige giftstoffer...
frua Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 Jeg har også lest en forskningsrapport (svensk) som konkluderte med at gravide i første trimester bør holde seg helt unna koffein (husk at det er koffein i sjokolade også), og etter 13. uke kan man innta små mengder. I første trimester kan koffein være uheldig i ft framprovosering av spontanabort. Når det gjelder koffeinfri te, så finnes det mange på markedet som er naturlig koffeinfri - ikke behandlet for å blir det.
meg & to små vampyrer Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 Koffein er en moderasjonsgreie tror jeg.Men merker at jeg har mista lysta på kaffe foreløpig, så da er det jo ingen sak. Kommer til å ta en kopp av og til senere om jeg får lyst på kaffe igjen,
lioness* Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Har også kuttet kraftig ned på kaffe, mest for å slippe å lure på det om jeg skulle være uheldig å få en SA/MA. Når jeg leser innleggene over merker jeg at jeg IKKE skal ha i meg cola light heller... aspartam og jævelskap, nei nei nei. Bedre å forsøke å leve ekstra sunt nå, så har man sitt på det tørre, tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå