Gå til innhold

Melkeintolleranse................??

-mammsen-fikk tulle 060606

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan nokon fortelle meg kva det er??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I korte trekk er det at man reagerer på laktosen (melksesukkeret) i melken. Noen tåler litt før de reagerer, andre tåler ganske mye. Typiske tegn er løs mage, gjerne grønn og slimete avføring på babyer/barn, mageknip, dårlig apetitt osv. Dette er faktisk veldig vanlig. I Afrika mener jeg det er, så har ca 90% av befolkningen dette, mens i norden er det mer uvanlig. Om barnet ditt har dette vil det antagelig tåle melkeprodukter som smør, ost ol, men bør få laktoseredusert melk. Barn kan også vokse det av seg.

Skrevet

Det ble litt dårlig forklart. De reagerer ikke på laktosen, men kroppen klarer ikke å spalte laktosen skikkelig selv (i stor elelr liten grad) og derfor får det bieffekter å få det i seg.I mange melkeprodukter er laktosen helt eller delvis spaltet fra før og i laktoseredusert melk er det meste av laktosen spaltet.

Skrevet

Eg veit kva laktosintolleranse er for det har sønnen min og mest sansynleg eg au men dei klarer ikkje å finne det på blodprøver. Sønnen min måtte ha laktosebelastning. Og der enzynet lactase som spaltar lakosen. Detta innelgge kom fra eit anna eit men eg fikk avklara misforståelsen der like etter at eg hadde lagt ut detta.

Poenget mitt er at det er mjølke allergi og laktoseintolleranse, det er to vidt forskjellige ting. Og når det da står melkeintolleranse så blir eg veldig usikker på kva folk meiner el om dei i det heile tatt veit kva dei snakkar om.

Sønnen min er ekstrem, det var satt av tre timar til belastninga og me var ute av døra etter 1,5timar, har da rekke å snakke med barnelegen også, gjekk ein time så gjekk verdien fra 4 til 63 og sjukepleiaren sa at den var positiv, ringte på BL og snakka med han før me sjekka ein siste gong og det var det samma............ Han kan ikkje eta vanlig smør, må ha uten mjølk, kan ikkje drikke mykje laktoseredusert mjølk, eter ost men det er fordi det er ein av dei få tinga han vil ha på skiva si. Og han tar kerutabs i tillegg som er lactase enzymer i tab form, ein før han eter, 2 før kakao, kvit saus osv som dei lagar i bhg. Her lagar eg det med laktoseredusert mjølk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...