KristineMed2Sønner<3 Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Hei. Sønnen vår på 14 mnd, eier så absolutt, ikke magemål. Å da mener jeg virkelig, at han ikke KLARER å stoppe! Han ble født 5 uker for tidlig, brukte noen dager å å få krefter til å ta puppen, hvor han ikke gjorde annet enn å skrike og henge i puppen de 3 første mnd. Jeg måtte da slutte å amme, siden jeg utviklet en stor mengde med stresshormoner, som var grunnen til all skrikingen. Vi ga da MME å han ble en helt ny gutt, bortsett fra at han var sulten HELE tiden. Skulle ha mer og mer. Han ble større og større (i bredden) å kom i katagorien overvektig da han var rundt 8-9 mnd hvis jeg husker riktig. Så da måtte vi prøve oss frem med forskjellige mat"program", ingen slanking altså, men prøvde forskjellige metoder og mattyper som kunne lette vekten hans samtidig som han ble mett. Dette hjalp litt, men det var også sammenhengende med at han ble mye mer aktiv, begynte å krabbe, gå langsmed ting osv. Fortsatt like stor matlyst dog. Når vi spiser middag for eksempel, så spiser han ofte mer enn faren sin og meg. Altså, gjerne 3 poteter, 3 gullerøtter og kanskej 4 fiskeboller i hvit saus. (dette tillater vi ikke lenger, men vi har måttet se om det stopper ett sted, noe det IKKE gjør) Han vil gjerne ha en tallerken til han. Så en gang bestemte vi oss for å sjekke, om hvor mye han virkelig var villig til å gape over. Endte opp med at han aldri stoppa, å han brakk seg, gulpa, svelga det ned å trøkka inn mer mat! Hva i all verden!? Hvorfor stopper han ikke?! Han gaper over absolutt ALT han kommer over eller blir gitt. ALT!! Så nå må vi styre hvor mye han får, å når det er stopp. Noe som ikke alltid er like morro, siden han viser sterkt tegn på missnøye fordi han vil ha mer mat! Nå syns jeg han begynner å ese ut litt igjen, ikke veldig men jeg ser en endring igjen. Blir litt bekymret for om det er noe GALT, som gjør at han ikke klarer å stoppe? Hva er det isåfall!? Tusen takk for svar.. :-) MVH: en litt bekymret mor
Gjest Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Jeg synes faktisk du skal bestille time hos lege til ham og ta det opp der, for dette høres ikke helt normalt ut i mine ører. Nå er jo gutten din frisk og fin så vidt jeg vet, men vet at noen barn f.eks med Downs syndrom (det har jo ikke din da) mangler normalt metthetsfølelse og kan spise ubegrenset. Vil jo tro normale barn også kan ha dette og ikke bare de med diagnoser? Høres jo ut som det er noe sånt gutten din kanskje har synes jeg, men jeg er jo langt i fra noen ekspert her. Har selv en elev som vi må regulere matinntaket på, ellers overspiser hun til hun spyr, hun er 14 år, men har da Downs syndrom. Snakk med noen i helsevesenet du, så får du sikkert bedre og mer ordentlig svar enn her inne :-)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Ja, ta kontakt med helestasjon eller lege. En annen gutt jeg vet om, litt eldre bare, driver med det samme. Helt absurd å se på, trykker ned maten, fort, og henter mer, mer , mer.. Mora må stoppe han under hvert måltid. Aner ikke hva som er årsaken, denne gutten har såvidt jeg vet ikke vært hos legen.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 26. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. november 2008 Ja skal gjøre det..! Men er redd de ikke vil ta det alvorlig å bare fnyse av det.. Er jo ikke farlig nå, siden vi har full kontroll på hva han kan få i seg, men er når han blir eldre jeg er redd for. Hva om det ikke går over? Når han blir eldre får vi jo ikke kontrollert alt han får i seg. Noen som forresten vet hva slags tester osv. legene tar for å sjekke ut dette? Om det i det hele tatt blir tatt noen tester? Kan også legge til at han har arva min veldig høye forbrenning, så han bæsjer opp til 5 ganger dagli, hvis det har noe å si. HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Jeg regner med dette har vært tema på helsestasjonen hele veien, men kanskje trenger dere mer ekspertise? Hadde selv en nabogutt som var sånn, han kunne ikke ha tilgang til mat når han f.eks var alene hjemme, han var sulten bestandig. For at han ikke skulle bli helsefarlig overvektig låste mammaen hans maten inne. Mener han hadde en slags diagnose på dette men husker ikke sikkert, jeg var jo bare en jentunge selv.. Synes du skal ta kontakt med fastlege jeg, og få en henvisning videre. Dette er nok et problem mange vil le av og ikke ta alvorlig, men sønnen din må jo lære seg å stoppe selv om det smaker godt. Tror nok du må til en ekspert for å få den respekten du fortjener, for sønnen din vil jo dette bli et problem om det ikke blir gjort noe med. Plutselig er han 4-5 år og skal gå alene i bursdag til en kamerat fra barnehagen f.eks, da må han kunne kontrollere dette selv...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Det var et program fra england en gang om personer med en diagnose som gjorde at de manglet metthetsfølelse...De vi så der var ekstremt rammet og hadde også en psykisk utviklinghemming ved siden av..:Dette var dog ikke et must for alle med syndromet,- men ikke uvanlig.... Altså, flere av de vi ser i dag som er veldig overvektige mangler nettopp denne metthetsfølelsen og det er etområde det forskes mye på...Tror nok at om de finner ut at gutten din har dette syndromet, og ellers helt frisk, så med GOD oppbacking og masse støtte og kjærlighet fra dere foreldre så vil han etterhvert kunne få et normalt liv..Om ikke legevitenskapen finner ut noe så skal det gå an å kontrollere det etterhvert, men det trengs selvsagt samarbeid fra gutten sin side, og da må han nødvendigvis bli så gammel at han skjønner hva som skjer med ham ) Men igjen, det trenger ikke være noe spesielt heller, kan være noe han vokser av seg...Barn er så forskjellige på dette området og tror det skal mye til før man prøver å gi diagnose/medisinere barn for overvekt...Men dere kan jo søke litt på nettet på overspising, manglende metthetsfølelse osv og finne ut litt selv og sammenligne symptom med gutten, for noen gang kan det lønne seg å være påståelig som forelder og få hjelp i tide i motsetning til at ting skal gå for langt (og evt vekta bli for høy eller at det er "farligere" ting bak....) Lykke til, dette går nok bra )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå