lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Jeg tenker jo som jeg har hatt et innlegg om her tidligere å lage et juleverksted for ca 15 unger i 4-9 års alder nå før jul, har fri helga 13 og 14 desember. Tenker jo å kanskje ha det da, men jeg har noen tanker, og vil gjerne vite litt om deres synspunkter og få noen ideer. Her er casen; Jeg tenker å dele ungene opp i 3 grupper. 1 gruppe; lage julekurver og lenker. 2 gruppe; bake kaker, tenker serinakaker er en grei kakesort. 3 gruppe; male på lerret, tre esker og evt andre ting jeg finner på europris Jeg tenker å ta noen kroner for dette,ikke for å tjene på det, men for materialene. Tenker de skal få med seg hjem det de lager/baker. Rullerer jo på gruppene, så alle får være med på alt. Hvor lang tid bør jeg sette av? tenker å begynne på formiddagen, kanskje 10 tiden. Bør jeg servere lunsj? Hva er i tilfelle enkelt å lage til 15 unger og kanskje noen foreldre? Hvor mange voksne bør vi være? Er det ok å sette en pris, de betaler når de kommer, og om de lager for mindre enn de har betalt, får de penger med seg hjem igen? Hvor lenge før er det best å sende ut invitasjoner/ si fra til folk?
Gjest Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Ojoj, synes du er tøff jeg som trår til med en sånn dag Begynner på toppen jeg.... Siden du skal ha med unger såpass små som 4 år ville jeg ha beregnet gooood tid. Vet ikke hvor lang tid det tar å bake sånne kaker, men regner med at det er stasjonen som kommer til å ta lengst tid. Hvis du starter 10 så hadde jeg satt av til kl 2 eller kanskje 3. På invitasjonen kan du kanskje be dem ta med lunsjpakke, så slipper du å tenke på mat i hvertfall, evt servere noe kakao hvis foreldrene synes det er greit. Ville tenkt 1 voksen pr gruppe på 5 unger, kanskje en ekstra voksen i "bakhånd" dersom noen unger trenger litt mer hjelp enn andre. Regn ut hva du legger ut i materialer og del på antall unger, enkelt og greit. Synes de kronene de evt ikke lager noe for er deg vel unt for å ta initiativet og sette ut i livet dette prosjektet. Tenk så kjekt de kommer til å ha det ) Ville sagt ifra så snart som mulig nå jeg, folk har ofte mye planlagt i desember så er greit å være ute i god tid...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Er bare ikke helt sikker ennå om jeg virkelig gidder.... Tenker dere at ungene må være med på å lage deigen også? eller er det nok for dem å bake ut? Går jo ikke sååå lang tid da. Jeg hadde egentlig tenkt at ungene bare trenger å bake ut. Men nå ble jeg usikker. Tenkte da å mekke sammen en stoor deig, dele den på 3 og dele den på de ungene i den gruppa(5) så får jo ungene like stor deig å jobbe med. Om de velger å spise deigen blir jo det opptil de. Tror ikke det blir så mange 4 åringer, kjenner ingen som jeg kommer på, blir lillemor på 3 år, og 5-6-7-8-9 åringer som jeg vet om, jeg har luftet ideen for foreldrene. Men selvfølgelig, plutselig dukker det opp en 4 åring jeg ikke hadde tenkt på. Tenker bare jeg ikke vil ha flere 3 åringer, da må de i tilfelle ha foreldrene med seg, og da blir litt av poenget borte slik jeg ser det, tenker foreldre kan få en fridag, og ungene kan lage julegaver til foreldrene.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. november 2008 Oi, den ble anonym gitt, var ikke meningen det da:))
Gjest Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Hadde det vært meg hadde det holdt lenge at de bakte ut en ferdiglaget deig, ikke minst med tanke på søl og rot som må vaskes i etterkant Så å lage en diger deig og dele på ungene høres lurt ut i mine ører. Ville fremdeles vært minst 3 voksne, kjedelig for både unger og voksne hvis noen ikke får til noe og blir masete og sutrete fordi de må vente for lenge på hjelp. Du har ingen venninner som kan hjelpe deg med det da, så slipper du å be foreldrene bli mener jeg. Kanskje 4-5 timer ble vel lenge når jeg tenker meg om, men går sikkert minst 3 tror du ikke det da?
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2008 Joda, tenker på venninner, søsknene mine, mamma eller noen. Men om jeg skal ta unger på 3 år, må vi være flere voksne. Må tenke litt høyt her nå; Baking tar vel kanskje max 1/2 time eller? Skal jo bare trilles ut, høres det greit ut med serinakaker? skal jo bare rulles til en kule og trykkes ned med gaffel. Tenker det blir dumt å lage noe som skal kjevles og stikkes ut, og krangling om former ol. Maling tar vel også kanskje ikke så lang tid, kanskje 45 min? Spørs jo om ungene er førnøyde etter å ha malt et bilde/ting eller om jeg skal legge opp til at de kan male flere. Julekurv/lenke laging trenger jo ikke ta så lang tid, man lager jo til "tiden er ute" tenker her at 45 min + - er greit her også. Men jeg tenker også at de ungene som vil det skal få pakke inn det de har laget. Må jo sette av tid til dette også. Hva skal jeg finne på til ungene om det blir "døtid"? f.eks etter bakinga? Nå har jeg jo funnet ut at dette tar ca 2 timer. Kanskje 2,5-3 timer er greit å sette av?
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2008 Om jeg kjøper inn litt frukt kan de jo spise litt av det i denne døtiden, om det ikke tar lenger tid er det jo kanskje ikke behov for mat.
Gjest Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 Høres ut som en bra plan tidsmessig Tar jo ikke lange tiden å steke heller sånne kaker. Hvis det blir sånn at alle blir ferdige på sin stasjon omtrent samtidig kan du jo legge opp til pauser med kanskje en liten sang eller noe og evt frukt å spise hvis de blir småsultne. Tror jeg hadde gitt dem et lerret hver og satt grensen der jeg...hvis de ikke får valget om flere så vil de heller ikke være misfornøgde med å lage bare ett. Så alt i alt er du kanskje i mål etter 2,5 timer...og da har du jo tatt høyde for små "katastrofer" ôg Skal bli spennende å høre hvordan det har gått i hvertfall, hvis du bestemmer deg for å gjennomføre det.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Høres ut som veldig gode planer:) Vil tro at tre timer er nok iallefall for de yngste. Det med pengene syntes jegsom hu over her. Ta en sum og del på det antall barn som skal komme, og ferdig med den. Ta resten som dagmamma penger hehe.. De kan jo flette videre ¨på lenker og julekurver hvis det blir noe dø tid, detkan de jo gjøre så lenge de vil.. Greit med flere voksne ja, minst tre, men alt etter hvor mange små som kommer. Som nevnt tidligere så fristet det mannen min og meg også å gjøre som deg. Men vi har heller ikke bestemt oss enda.. men høres så utrolig koselig ut!!
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 27. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. november 2008 Jeg får mer og mer lyst dess mer jeg tenker og snakker/skriver om det. Tro om det er greiest å ta det en lørdags formiddag, så har foreldrene mulighet å dra å handle i fred mens ungene koser seg. Kokkelimonke, vi kan jo planlegge litt sammen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå