♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Idag skulle jeg hente gutten min på 1,5 år i bhg, og jenta mi på 9 år skulle passe den lille som er 1 mnd. Hun har gjort det etpar ganger før, og passet han på 1,5 da han var så liten og fram til nå. Bhg ligger ca 600 m herfra,så det tar max 10 min.. Da jeg kom hjem fra bhg møtte jeg låst dør... Trodde at hun hadde låst for å være morsom. Låste opp og finner kun babyen hjemme.. jenta mi hadde blitt henta av faren sin bare minutter etter jeg dro, og hadde glemt at hun var barnevakt imens jeg var i bhg. Jeg ble såå lei meg... Riktignok lå han og sov så søtt og ingen skade skjedd. Men fy søren så dårlig samvittighet jeg fikk.. Ser jo nå at det er lenge til jeg lar henne passe den lille.... Faren kom 30 min for tidlig å henta henne, så hun ble sikkert litt stressa,og da jeg snakka med henne begynte hun å grine og sa unnskyld osv,så det var tydelig at hun var veldig lei seg.. Jeg er også kjempelei meg.. Alt gikk jo bra,men har såå dårlig samvittighet.... Dumt å stole på en 9åring,men hun er så veslevoksen og har klart det sååå fint før.... uff....
Gjest Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Skjønner jo at du gjorde det i beste mening siden det har gått bra før, men jeg syns ikke en 9-åring er gammel nok til å passe en nyfødt, om det så bare er for 10 min. Men det er min mening, og det er ikke meningen å gi deg mere dårlig samvittighet. Men du har kanskje lært til annen gang? Det gikk jo heldigvis bra:)
SuperGlad Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Heldigvis skjedde det jo ikke noe :-) Men jeg ville snakket litt med jenta. Stakkars jente har gjort en feil å har sikkert skikkelig dårlig samvittighet :-( Det er du som har gjort "tabben". Ingen tabbe du kunne forutse heller siden hun har vært flink før.
Mom2Two Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Jeg må innrømme at jeg synes det er totalt uansvarlig å la en 9-åring passe en så liten baby.... Sorry, men det synes jeg virkelig.. Du sier jo også at hun passet halvannetåringen når h*n var så liten, da var hun 7.5 år!!! Ikke for å være ekkel, men nå håper jeg både du og andre kanskje lærte noe.. Det er det som er med barn som passer barn, det går helt fint til noe oppstår... De har ikke den modenheten som skal til for å ha et slikt ansvar og tenke på alt de skal for å gjøre den jobben.
Mom2Two Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 PS. Synes forresten du ikke har rett til å være sur på 9-åringen...
Gjest Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Synes kanskje generelt at barn ikke bør passe mindre søsken før den eldste (barnepasseren) er 12-13 år. Tenker da særlig på situasjoner som dette - forglemmelser, eventuelt takling av brann, kunne ringe etter voksne eller 113 om nødvendig osv. Da er 10 minutter ganske laaang tid, igrunnen. Godt at det gikk bra i dag da:-)
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 26. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2008 Hun var 8 år da hun passet mellomste første gang,så det har gått bra til nå,men det skal gå lenge til neste gang ja.. Syns liksom 10 min var så kort tid... Alternativet var å ta med han lille,og det bruker jeg å gjøre,men idag spydde han ut hele dressen så den var på vask... Typisk at det måtte "skje" noe.. Er ikke ofte hun har måttet passe han mens jeg har vært utav huset da..
Den Blå Engel Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 Leser dere innlegg ordentlig før dere kommenterer, eller? Hun skriver at hun er veldig lei seg, har dårlig samvittighet og forstår at jenta er for ung til å kunne ta ansvaret. Er det virkelig nødvendig å gni det inn?
Mamma+2 Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Viktig at du snakker med 9 åringen om det, så hun ikke går å føler på det her. Er jo forskjellig hvordan unger er slik, men kan fort vokse seg til en stor ting dersom hun er følsom.---- Er jo stor forsjell på hvor modne 9 åringer er - om hun hadde telefon så hun kunne ringe deg evt +++ men nå har du jo sett at hun ikke er så " beregnelig" som du trodde,,...så ville nok ikke brukt henne som barnepike nei...
Moderator. Hannah Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Fy du burde vel ta deg en runde med deg selv.... -"Ser jo nå at det er lenge til jeg lar henne passe den lille...." Kanskje du burde la unger være barnepiker for unger mens du er hjemme. Hva om det hadde begynt å brenne? -"Dumt å stole på en 9åring,men hun er så veslevoksen og har klart det sååå fint før.... uff...." Ærlig talt da, DU ER MORA og lar en 9 åring sitte barnevakt for en nyfødt unge og du snakker om å stole på.....EN 9.....9....99.......åring!!!!
Gjest Skrevet 26. november 2008 #11 Skrevet 26. november 2008 Ja, 10 minutter er jo ikke lange tida, så i normalsituasjon går det jo bra. Det er jo bare så fælt når noe ekstra skjer da. Synes ofte også det er pes å måtte dra ut baby for korte ærend, her får eldste på 15 passe, dog etter lynkurs i brannrutiner og basic førstehjelp. Nå er den 15-åringen litt sløv da, men stoler på ham nå etter at han har klart noen utfordringer som barnevakt.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 26. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 26. november 2008 Mom2Two Hun var 8 som jeg skrev, hun er 9,5 nå,men har liksom sluttet å skrive halve år på henne nå. Jeg er ikke sur på hennne..Hallo!!! Det er meg som har gjort en tabbe!!!! Typisk å tråkke på folk som har noe dumt å fortelle... Akkurat som om jeg ikke har lært noe av det... Er du tjukk i hue eller?
erteposen + 4 Skrevet 26. november 2008 #13 Skrevet 26. november 2008 Uff, jeg forstår du er fortvilet. I motsetning til mange andre hadde jeg sikkert gjort det samme - latt jenta passe babyen i 10 min. Har jo ikke så gamle barn, men selv hadde jeg ansvar for små barn tidlig fordi vi er en stor søskenflokk.
Mom2Two Skrevet 26. november 2008 #14 Skrevet 26. november 2008 Ikke så tjukk i huet som deg tydeligvis, for jeg hadde ikke latt et barn passe en nyfødt... 7.5 eller 8, uansett så altfor altfor ung til å passe en liten baby.. Hva forventet du når du skrev innlegget da? Medlidenhet? Kollektiv hyllest? Bra du ikke er sur på henne, og bra at du har lært noe.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 26. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 26. november 2008 Ja,gni det inn.. Hjelper masse på det i etterkant vettu!!!!
Mom2Two Skrevet 26. november 2008 #16 Skrevet 26. november 2008 Det er jo gaaanske stor forskjell på en 8-åring (det var da hun første gang passet nyfødte søsken) og en 15-åring da!!
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 26. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 26. november 2008 Så flink du er da,som tydeligvis ikke gjør noen feil.. Jeg vet ikke helt hva jeg forventa,men jeg forventet meg ikke dritt hvertfall! Måtte bare lufte hodet litt.. Er liksom ikke noe man sier høyt i real life kan du si...
Gjest Skrevet 26. november 2008 #18 Skrevet 26. november 2008 Æsj, ikke bry deg om det. Sånn er det når man legger ut slike tråder på dib. Jeg er jo enig i at det ikke var en kjempelur ide å la 9-åringen passe,men det har du jo skjønt selv. Alle tar vi innimellom beslutninger som ikke er helt veloverveide. De får kaste den første steinen de som er uten skyld...
Moderator. Hannah Skrevet 26. november 2008 #19 Skrevet 26. november 2008 Jeg må jo si det er stor forskjell på en reaksjonsevne til en 15 åring og en 9 åring, for å ikke snakke om tankegangen i situasjoner som oppstår.
Shamandalie Skrevet 26. november 2008 #20 Skrevet 26. november 2008 Her er det allerede så mange negative svar,så det gidder jeg ikke skrive nå. Jeg jobber en del med 9-åringer (assistent på skole) å vet at det er en himla stpr forskjell på de. Noen av de jeg har jobbet med,kunne jeg lett ha latt være sammen med mitt sovende spedbarn i som du sier, 10 min. å når du er like i nærheten. (som tidl. bhg-annsatt lurer jeg heller på om du ikke tar deg tid til å prate med de ansatte og høre hvordan dagen har vært,siden et barn på 1,5 år ikke akkurat er de flinkeste til og fortelle slik? Hehe,ikke vondt ment altså,skjønner at du skynda deg siden baby var hjemme =) ) Som de andre har sagt tidligere her i tråden,så er det vikrig at du prater med eldstemann på 9,slik at hun skjønner at hun ikke har gjort noe galt. =) JEG SYNES at du kan ha litt dårlig samvittighet,men ikke så mye Det er en mennesklig tabbe,og slik kan skje =) Ingen skade skjedd!!
Mom2Two Skrevet 26. november 2008 #21 Skrevet 26. november 2008 Sier ikke at jeg aldri gjør noen feil, men så opplage ille feil tror jeg ikke at jeg gjør. Alle kan jo være uheldig, men dette er jo direkte uansvarlig.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 26. november 2008 Forfatter #22 Skrevet 26. november 2008 Jeg har selv en bror som er 9 år mindre enn meg,og jeg passet ham ofte da han var liten...
Gjest Skrevet 26. november 2008 #23 Skrevet 26. november 2008 Ja, det er stor forskjell - akkurat det som er poenget! Med årene utvikles evenen til konsekvenstenkning og ansvarsfølelse. Akkurat derfor jeg personlig mener det er best å vente til de er 12-13 år før de får være barnevakt. !5-åringen her fikk passe mini på 3 første gang da han var nesten 13.
Mom2Two Skrevet 26. november 2008 #24 Skrevet 26. november 2008 Men det at andre pisser i buksa, betyr det at du må gjøre det samme? Før syklet folk uten sykkelhjelm, kjørte uten bilbelte osv. også. Det var ganske vanlig at relativt unge barn passet småsøsken og nabobarn osv. før.
Moderator. Hannah Skrevet 26. november 2008 #25 Skrevet 26. november 2008 "Jeg vet ikke helt hva jeg forventa,men jeg forventet meg ikke dritt hvertfall! Måtte bare lufte hodet litt.. Er liksom ikke noe man sier høyt i real life kan du si..." Hehe...du tørr ikke si det i real life...........MEN du forventet klapp på hode her:::::? Herreminhatt.............ta for all del i mot kritikk stående, dette blir for dumt å kaste dritt til de som mener du tok feil valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå