Gå til innhold

arbeid 6 av de siste 10 mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer litt hvordan man rekner ut dette.

Tar man utgangspunkt i den datoen man går ut i permisjon og teller 10 mnd tilbake? F.eks. Går ut i perm 1 april (ved termin 21 april) - teller man da tilbake til 1 juni (= 10 mnd)? Altså, man må da ha jobbet minimum 6 mnd mellom 1 juni og 1 april?

Håper noen skjønte dette...

Må nemlig bare sørge for at jeg jobber nok før jeg går ut i perm! Ikke lett når man bare er vikar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er riktig. Jeg har jobbet 5 av de siste 10, men siden jeg får arbeidsledighetstrygd, og den teller som inntekt, så får jeg permisjonspenger alikevel. Jeg "jobber" derfor 10 av de siste 10. Har man derimot nettopp fått fast arbeid, og arbeidsgiver kan underskrive på at man f.eks. tjener 350 000,- i året, så vil det være grunnlaget. For fast ansatte, så gjelder altså ikke 6 av 10 mnd.-regelen.

Skrevet

Ok. Hvor stor prosent får man av inntekten? Eller får man det samme? F.eks hvis man tjener 350 000 kr fast i året. Får man da tilsvarende det året man har perm?

Skrevet

Jeg har forstått det slik (info fra min slektning som jobber i NAV) at man går ut i fra ansettelsesdato, og ikke mengde jobbet. Permisjonspengene blir regnet ut i fra siste lønning før permisjon.

100% = 10mnd permisjon

80% = 12mnd permisjon

Skrevet

Man tar termin datoen så må man ha jobbet 6 av de 10 siste mnd. så då regner du bare termin dato og 10 mnd tilbake i tid så må du ha jobbet 6 av disse mnd.

Det er det samme for fast ansatt. Dette gjelder alle. får man sykepenger gjelder det og. hvis man attførings penger gjelder ikke denne regelen for det blir ikke regnet som inntekt som sykepenger blir.

Skrevet

Dette er ikke riktig, lykkelig gravid. Sjekk http://www.nav.no/page?id=328. Man må ha jobbet 6 av 10 mnd tilbake fra tidspunktet STØNADSPERIODEN TAR TIL, og det er tre uker FØR fødselen, altså når permisjonen starter. Litt viktig, for det kan faktisk gjøre forskjell for noen. Altså - tilbake fra datoen permisjonen starter.

Lurt å sjekke ting og ikke tro på alt som står her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...