Krøllefrøken Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Så inne på vaksinedebatten at du har valgt å ikke gi mmr-vaksinen. Vi har time på helsestasjonen for den vaksinen i morgen, og jeg har vel egentlig bestemt at sønnen vår ikke skal få den. Iallfall ikke ennå... Hvorfor har du valgt å avstå fra denne vaksinen? Kan du mye om dette emnet? Tenker på hvor farlige disse barnesykdommene er i seg selv? og hva med ettersykdommene, hvor vanlig er det å få dette? Har lest endel om temaet, og forstår det slik at vaksinen bare gir beskyttelse i maks 10 år? hva er da poenget med å vaksinere når de er så små, da sykdommen er farligst når man er voksen? Også tenker jeg på det at røde hunder er farlig for gravide. Vi forsøker på nr 2 nå, men jeg hadde iallfall antistoff sist gang jeg var gravid. da har jeg det nå også eller? men tenker jeg på hvis min lille gutt skulle få røde hunder da, om han kan smitte noen andre gravide som ikke har antistoffer. det ville jo være forferdelig! bare noen spørsmål jeg håper du vil svare på, lett å gå seg vill i vaksinejungelen!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Heisann Jeg har ikke kjempegod peiling, har dog lest ganske mye og tatt standpunkt deretter. Vet at f.eks meslinger kan være skummel, så der er det viktig at barnet holdes hjemme i ca 14 dager etter siste symptom....hjernehinnebettennelse kan være en av ettersykdommene av meslinger. Rødehunder og kusma kan være farlig ved hhv graviditet og etter puperteten hos gutter (kan bli sterile). Men disse kan de få vaksine mot dersom de ikke har hatt sykdommen når de nærmer seg puperteten. Om du hadde antistoffer sist du var gravid, så har du det nå også :-) Om han får røde hunder så kan han smitte andre gravide ja, derfor er det viktig å holde han hjemme til man er 110% sikker på at smittefaren er over. Om du er usikker så kan du be om å få utsette vaksinen i første omgang, lese masse og så ta et standpunkt senere :-) Lykke til....det er virkelig ikke et lett valg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå