Gå til innhold

Det jævla vektmaset!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er jeg nødt til å bli kontrollert og sjekket mht vekt når jeg er gravid? Jeg vil ikke veie meg hos legen det er det verste jeg kan tenke meg. Har masse traumer fra barndommen pga. det. Jeg møter ingen forståelse for at jeg ikke vil veie meg og det ødelegger hele gleden i svangerskapet. De sier at de må vite det pga fare for forhøyet blodsukker. Jeg prøver å forklare at jeg ikke en gang spiser sukker når jeg er gravid og klarer fint å si fra hvis jeg merker at jeg går for mye opp i vekt. Men de skal absolutt skrive noe på det jævla skjemaet! Blir så sur, frustrert og oppgitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel sånn at svangerskapskontrollene er frivillige? Så evt. kan du jo la være å gå? Jeg ville hvertfall nektet å veie meg neste gang. Be dem veie seg selv og skrive sin vekt! ;)

Skrevet

Det burde de ta hensyn til! Står det ikke på helsekortet at man gir fra seg opplysninger helt frivillig? Forstår virkelig hvordan du har det. En fordel med å følge med på vekta, er at du ser om du får plutselig mye vann i kroppen, som kan komme av svangerskapsforgiftning. Jeg gikk faktisk opp 15 kg på et par uker... og det var sånn de oppdaget at jeg hadde det. Men du skal jo ikke tvinges, er vel verre for svangerskapet om du er ekstremt stresset over vekta.

Skrevet

Og man går vel heller ned i vekt ved forhøyet blodsukker? Gjør iallefall jeg, jeg har diabetes. Men uansett hadde vel stikket i fingeren vært greiere for deg da.

Skrevet

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser hele livet og prøver det jeg kan og ikke fokusere på vekten. Da hjelper det lite når sykepleiere skal kontrollere meg. Jeg har sagt at jeg kan si fra hvis jeg merker en større vektoppgang men de tror vel at jeg er for dum til å klare å passe på meg selv. Frustrert!

Skrevet

Altså, de mener at de må vite vekten min for å regne ut BMI. Har man høy bmi så er sjanse større for svangerskapsdiabetes og da vil de følge meg ekstra mye opp. Jeg vil ikke at de skal vite min bmi! Jeg lever sunt og det bør være mer enn bra nok for dem.

Skrevet

Vil du ikke veie deg i andres åsyn eller er det frykten for å gå på vekten du sliter med? Dette hjelper sikkert ikke deg, men jeg tenker sånn at det er ingen av de som bryr seg med hva vekten din er så lenge det ikke er til fare for barnet, og det er det vel de som er utdannet JM som vet best, Hvis du likevel veier deg regelmessig for deg selv, så kan vel de også få vite vekten samtidig? Evt. at du veier deg hjemme før du går på kontroll, og så sier vekten din? De vil bare vite vekten for barnets beste, ikke fordi de bare lurer på hvor tung du er.

Skrevet

Jeg vil ikke at de skal se vekten min! Jeg veier en del mer enn det ser ut som jeg gjør og jeg orker ikke mas om at jeg veier for mye osv. Det har jeg fått høre fra sykepleiere ol siden jeg var liten og jeg orker det ikke mer. Nå er jeg voksen og kan endelig bestemme at andre får ikke kontrollere min vekt mer. Dessuten så blir det skrevet på skjemaer ol og det er ingen som har noe med dette å gjøre!

Det kan hende at de mener ut i fra bmi at jeg behøver ekstra oppfølging ol men de tar ikke livsstil i betraktning. Kun den dumme vekten. Syns det er helt forferdelig og nedverdigende.

Skrevet

Jeg har bulimi og friker ut med en gang jeg har gått opp et gram. Da er det lett for at det glir ut igjen. Jeg kan ikke gå opp på vekta hverken hjemme eller foran andre, fordi det kan være en trigger for spiseforstyrrelsen. Går jeg opp en kilo, vil jeg gjerne gå ned fem. Så jeg skjønner hi veldig godt, og håper at hun finner en løsning.

Skrevet

Takk for forståelse:) Krevde ikke legen og sykepleierene at du veide deg da du gikk gravid?

Skrevet

Enig i at det kan bli for mye vektmas, men det er vel en av de viktigeste indikatorene på en sventuell svangerskapsforgiftning.

Jeg har hatt en del vektproblem i tennårene og tidlig voksenliv og har avtale med jordmor og lege om at jeg veier meg selv de dagene jeg skal på kontroll (alltid på den samme vekten hjemme) skriver på vekten selv og så blir ikke vekten kommentert med mindre der er grunn til bekymring. Syns dette fungerer greit for meg, hindrer også at to ulike vekter blir benyttet og at man får store svingninger pga dette.

Skrevet

Nei, selv om jeg var litt undervektig, og de visste det. De forsto heldigvis at det kunne gjøre det verre om jeg gikk opp på vekta. Ingen kan vel kreve det av deg heller??

Skrevet

Jeg vil ikke at de skal vite vekten min og absolutt ikke at det skal stå på noe skjema!

De er så opptatt av dette med svangerskapsdiabetes og at de derfor MÅ vite vekten min for å vite om de må følge opp blodsukkernivåene mine. Og jeg som ikke spiser noe sukkerholdig mens jeg er gravid og lever sunt. Det er så urettferdig! Tror det er mer risiko for at de tynne som spiser mye drit og legger på seg mye utvikler sv.diabetes men...

Skrevet

Tror de har feil fokus. Jeg har ikke høy bmi, men har svangerskapsdiabetes likevel. Utrolig rart, siden jeg også har levd ganske sunt. De første månedene av svangerskapet gikk jeg ned 12 kg, og det var fordi jeg hadde mye høyt blodsukker.

Skrevet

Takk! Jeg også mener at de har feil fokus! Men de mener at det er viktig å fange opp de med for høy bmi slik at de kan få ekstra oppfølging, noe jeg mener at jeg ikke trenger.

Skrevet

Herregud, hvis du er voksen og ikke vil er det bare å ikke gjøre det. Jeg kan fint kontrollere og overvåke min egen vekt og gjorde det. Jeg sa rolig ifra at jeg ikke vil det gjøre hos legen og ferdig med det. Sånt diskuterer jeg ikke en gang.

Skrevet

Da er du heldig. Jeg ble presset til de grader og fikk tom en telefon hjem om at de MÅ vite det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...