Gå til innhold

SKJEMAANGST!!

Maysan81<3+gutta<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe, jeg hater å fylle ut skjemaer osv... men veit at det må gjøres nå som vi venter en liten gutt. Men... ingen forteller deg hva slags skjemaer som skal fylles ut og sendes hvor... Kan noen nevne hva slags skjemaer som må fylles ut...og når? (før eller etter fødsel)

Jeg har vært i full jobb det siste året, og barnefar og jeg er sammen. han skal også ta del i permisonen, med de vanlige ukene på slutten.

Hvorfor kan ikke dette gå automatisk??? hehe, veit det er ett drømmeønske...og at det blir med drømmen;) hihi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ETT skjema som skal fylles ut og sendes til NAV.

Det er felles for deg og pappaen. Ikke noe å få angst for :-)

I tillegg må dere søke perm. fra arbeidsgiverne deres og de har kanskje egne skjema til dette, enten det eller så skriver dere bare brev til dem og forteller når dere går ut og når dere kommer tilbake :-)

Skjemaet til NAV heter "Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon"

Du finner det under "skjema" i kolonnen til høyre på denne siden:

http://www.nav.no/page?id=328

På den siden finner du også info og lenker til alt du trenger å vite.

Du bør søke så tidlig som mulig etter uke 26 (er grensen på mitt nav-kontor i hvertfall). Det kan ta litt tid med behandlingen selv om det ikke er noe spes. med saken deres.

Det er ikke noen frist til når dere må søke, men det etterbetales bare for noen mnd etter fødsel, så det er greit å søke før du føder i hvertfall.

Er det noe du lurer på så skal du også kunne ringe eller stikke innom på ditt nav-kontor og få veiledning til utfylling av skjemaet.

Lykke til :-)

Gjest Sauen - preggers
Skrevet

FØR FØDSEL

Søke permisjon fra arbeidsgivere - leveres arbeidsgiver i god tid før permisjonsstart

Søke permisjonspenger til NAV, skjemaet finner du på nav.no

Barnetrygden kommer av seg selv

ETTER FØDSEL

Far skiver under på farskapserklæring, skjer som regel på sykehuset

Sende inn skjema om navn som du får i posten

Det tror jeg burde være det meste=)

Skrevet

Maysan daaaaaah, dette fikser du lett!:)

Hør med helsestasjonen om de pleier å arrangere møte med nav for gravide. Det gjorde hvertfall helsestasjonen her og da fikk vi svar på alt vi lurte på og litt til. Kjempekjekt!:)

Skrevet

føler med deg!

jeg må tilogmed inn på kontoret til NAV å snakke med dem, siden jeg har bare en liten delstidsjobb ved siden av studiene...

kunne også ønske at det gikk automatisk .....

tiltak, tiltak...=)

Skrevet

Tusen takk for gode svar folkens.

haha, og marte, ikke mobb meg!! hehe. Hater å fylle ut fremmedskjemaer i andre land og jeg;) er så redd for å gjøre noe galt da veit du:p hihi..dette var det ingen som lærte oss på rollsløkka!! :D

Skrevet

Hehe, på rollsløkka hadde de vel mye annet de måtte printe inn i oss. Husker bare hvordan Finn styra med setningsanalysene sine...:S Men det har da ikke blitt så verst resultat heller, tross alt..:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...