Gå til innhold

Jeg er kanskje litt blond nå, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veier smør det samme i hard og smeltet form? Eller er det tyngre når det er hardt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kelly Taylor
Skrevet

det må da vel veie det samme vel:) ?????

Skrevet

Ble bare litt usikker siden jeg trodde jeg hadde hørt at vann var tyngre i fast form..

Skrevet

Jeg innbiller meg at det er tyngre når det er hardt...? Har jo med massen å gjøre? Når jeg tar en klump smør i smørsmelteren, så synes jeg jo at den er tyngre å holde med en gang, enn den er når smøret er smeltet... neste gang må jeg veie tror jeg! :)

(så vi er i tilfelle flere blonde her...:))

Skrevet

det skal vel veie det samme?!

jeg pleier i alle fall å veie hardt smør når det f.eks. står 100 gram smeltet smør i en oppskrift... prøv å vei det etter at du har smeltet da :) husk å veie kjelen uten smør før du smelter..

Skrevet

lag et lite naturfagprosjekt utav det.

jeg tipper på at det er lettest flytende, siden det fordamper litt undre smelting... ?

Skrevet

Hehe, ja tror jeg må veie neste gang. Har en oppskrift hvor smørmengde står angitt i desiliter, og det er jo litt klønete å vite da hvor mange gram man må smelte...

Skrevet

kjøp flytende margarin. i kaker syns eg i alle fall at den er mykje bedre. men det er fordi eg er for utålmodig til å vente på at smelta smør skal blir kjølig nok til å ha i røra

men ja, om du tar 100 g smør og smelter skal det vege det samme etterpå. er vel litt vatn i margarin, men trur det utgjer veldig lite vekttap.

Skrevet

Gram til dl er ganske greit.

100 gram kaldt smør i en klump er 1 dl flytende.

Står på alle ferdigpakke-kakene (tilsett 1 dl flytende melange, 100g margarin kan også brukes).

Når jeg måler opp 100g smør, smelter og heller over i dl målet blir det nokså nøyaktig 1 dl.

Og jeg er nokså sikker på at 100 g smør veier 100 gram både i flytende og fast form (bortsett fra det lille av væske som fordamper), det blir jo verken tilsatt eller tatt fra noen ting...

Skrevet

Ja det er sant - når du sier det så har jo jeg også lest det.

Da blir det litt lettere neste gang :o)

Skrevet

Godt man har noe igjen for manglende husmor-gen og dertil hang til 1-2-3-kaker ;-)

Skrevet

Hvis du vil finne ut hvor mange desiliter smør det blir, kan du finne det ut FØR du smelter det! Du tar vann i et litermål, f.eks 6 dl, tar opp i smør til det stiger med den mengden du skal ha. Altså, si du tar oppi smør og vannet går opp til 8 dl, da har du 2 dl smør. Mener iallefall å ha hørt at dette stemmer...Men er jo bare en måte å finne ut av det på; prøve det! (Hvis du forstod noe i det hele tatt av det jeg prøvde å forklare...) Hehe...er ikke den beste til å forklare!

Skrevet

Hva er tyngst?En kilo stein eller en kilo fjær?

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...