Gå til innhold

Når fortelle arbeidsgiver om graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når fortalte/forteller dere arbeidsgiver at dere er gravid? Jeg har nettopp funnet det ut. Begynte i ny jobb i august, og har prøvetid til februar. Er usikker på om jeg skal fortelle det nå, eller vente til etter prøvetiden... vil da være rundt 3 mnd på vei.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fortalte det besteb med en gang jeg fikk vite det selv.

Ble så dårlig så er sykem,så syntes det var like greit at han viste hvorfor.Jeg har fått full forståelse for det;)

Skrevet

Ville ventet så lenge som mulig! Så lenge det ikke er noen spesielle hensyn du trenger at arbeidsgiver skal legge til rette for deg. Feks Kjemiske, radiologiske eller andre sikkerhetshetshensyn.

Det er desverre altfor mange som blir skøvet til side når en forteller om graviditet, selv om rettighetene sier noe annet. Rettighetene blir ikke praktisert like godt rundt omkring i like stor grad kan man si.

Opplever du noe, meld det til likestillingsombundet.

Dette ble kanskje i overkant negativt, men jeg har 3 svangerskap med erfaring nå, og opplever ikke at ting fungerer så godt i praksis, med meg selv eller andre venninner. En venninne har blitt oppfordret til å slutte etter at hun fikk barn, fordi hun måtte pendle 45 min, og må påregne endel overtid. Dette mente sjefen kunne ødelegge ekteskapet hennes!

Ikke forvent forståelse ut i fra at sjefen skal forstå deg som kvinne, men forvent at sjefen responderer som en sjef med sjefshatten på.

Lykke til :o)

Skrevet

Uff... er nettopp det jeg er redd for, at jeg skal bli skjøvet til side... Men plassen hvor jeg jobber er egentlig en veldig profesjonell og samtidig åpen og uformell arbeidsplass, med svært god stemning blandt de ansatte - så det kan jo hende alt går kjempebra også om jeg forteller det nå... Æsj.. hater å føle meg så usikker:-(

Blir tøft å skulle gå så lenge og holde det skjult - på en måte hadde vært en lettelse å bare få det ut. Men da kan det igjen hende jeg angrer etterpå, særlig med tanke på at jeg nettopp har begynt i jobben....

Usikker og forvirra!

Skrevet

3 mnd er ikke så lenge. Skjønner veldig godt at du har lyst å fortelle det, fordi du er så glad for at det har skjedd deg. Snakk med noen andre i mellomtiden.

Men så lenge det ikke har noen praktisk betydning, ville jeg ventet til prøvetiden var over. Så er det jobben du har gjort som faktiskt betyr noe for om du får fortsette etter prøvetiden, og unngår en situasjon hvor du evt måtte angre på at du var åpenhjertig.

Når prøvetiden er over, har du fulle rettigheter og kan da snakke om svangerskapet på jobben hele dagen uten at du risikerer å sitte uten jobb!

Skjønner det er litt å tenke over. :o)

Skrevet

Jeg fortalte det da jeg var 12 uker på veg.

Syntes det var greit å informere dem tidlig, men samtidig være over den første "kneika". Var også nytilsatt da jeg ble gravid første gangen, men hadde ikke prøvetid, så slapp å tenke på det.

Skrevet

De har jo ikke lov til å si deg opp i prøvetiden pga graviditet, men de kan så klart finne på en annen unnskyldning som er vanskelig å tilbakevise som en usannhet - jeg ville ventet hadde det vært meg. Men når det er sagt har jeg fortalt det tidlig begge gangene, jeg har vært så kvalm at det har vært enklest å slippe å late som om alt er ok. Denne gangen fortalte jeg det første dagen jeg kom tilbake etter permisjon med førstemann, da var jeg ca 2 mnd gravid... ;-)

Skrevet

hei. Jeg fikk meg jobb på bensinstasjon og hadde en prøvetid.. på den tiden ble jeg gravid og såklart veldig glad, å ettersom dette var en plass alle de ansatte har vært eller var gravide tenkte jeg d var best å si det med en gang.. jeg fikk ikke fortsette etter prøvetiden pga at jeg kunne bli syk i forbindelse med svangerskapet.. så jeg vil anbefale deg å vente til etter prøvetiden.. men de skal jo i grunnen ikke kunne sparke deg pga graviditet uansett da dette er ulovlig..

Skrevet

Tusen takk for svar:-)

Tror nok at jeg kommer til å vente til etter prøvetiden ja. Håper bare jeg blir i bra nok form til å fortsatt gjøre en god jobb i tiden fremover (hvis ikke, blir jeg vel nødt til å legge kortene på bordet...), og så håper jeg ikke magen kommer så tidlig at jeg ikke klarer å skjule det lenge nok! Dette er min andre graviditet, og har lest at det vises ofte tidligere andre gangen... Men uansett, planen er hvertfall å vente, så får vi se hvordan det går!

Uff, alt man skal være nødt til å bekymre seg for...

Skrevet

hvis du ikke blir i form og må sykemeldes en kort periode kan lege skrive forskjølelse på sykemelding.. var et tips jeg fikk etter jeg fikk sparken.. vistes før 3mnd til meg å æ e førstegangsfødende.. så kan hende magen vises fortere til andregangsfødende.. lykke til:)

Skrevet

Det står ikke noe sted på din sykemelding som går til arbeidsplassen din hvorfor du er syk, så hvorfor i alle dager lyve og si du er forkjølt?

Det er uansett lurt å vente til du er rundt tre måneder på vei og over de første tre månedene, skulle du bli syk er det jo din privatsak hvorfor du er borte.

Være bare obs på at arbeidsgiver kan utsette prøveperioden om du er syk i prøvetiden din. Det finnes regler for hvordan dette skal gjøres.

Gratulerer med spire, og lykke til =)!

Skrevet

Tusen takk for alle svar - så kjekt å få så mange tilbakemeldinger :-)

Gratulerer til alle andre med spire i magen, og lykke til, til oss alle;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...