Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Noen som lurer på hvordan en ekskusjon på barnehagen kan foregå? Jeg har ikke tenkt så mye på dette før i dag tidlig. En barnehage var ute på vift i Oslo, og skulle krysse et av de største kryssene i byen, hvor det kommer trikk begge veier. Det var vel ca 20 barn som gikk i samlet rekke over gaten. Da halvparten av barna hadde kommet over veien og andre halvparten hadde kommet til midtrabatten som skiller de to kjørefeltene ble lyset rødt. Ikke en av de voksne så ut til å reagere, og alle barna som ikke hadde kommet over veien enda fortsatte å krysse veien på rødt lys. Trikken kom kjørende, den skulle stoppe for passasjerer så det var ingen fare for at den ville ha kjørt på noen, men like fullt kom trikken når barna var på vei over gata på rødt lys.. Jeg må si jeg ble ganske sjokkert! Skulle ikke barna ha lært også på barnehagen at man ikke går på rødt lys? Og med det kaoset som er i dette krysset om morgenen så kunne det faktisk ha gått galt!! Dette er selvsagt et enkelttilfelle, og jeg forsøker ikke å si at barna ikke er trygge på barnehagen.. ble bare veldig sjokka..
mortilgutt Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Eg er veldig enig med deg! Då eg arbeidde i barnehage, både som assistent og etter eg vart utdanna førskulelærar, var det ein av tinga me prøvde å læra borna - korleis og kor tid me kunne kryssa ein veg. Me hadde aldri utfordring med lys og trikk, men eit vanleg kryss kan óg vera utfordrande, og i prinsippet like farleg som alle andre kryss og vegar. Så dersom det hadde vore meg som var på tur ville eg først ha snakka grundig om det på førehand med dei andre tilsette, og forsikra meg om at me var nok vaksne og vore "streng" med å fylgja "reglane". Det hadde vore UAKTUELT for meg å leda ei gruppe born over eit gangfelt der det viste rød mann!!!!! Då hadde eg nytta sjangsen å få borna til å forstå kvifor me stoppa og ikkje gjekk. Og eg hadde sjølvsagt forventa at dei som var komne over venta på oss andre. Eg syns det var totalt uansvarleg av den vaksne som let borna gå på rød mann, men me veit jo ikkje kva som vart evaluert etterpå då dei kom tilbake til barnehagen.....er det ein ansvarleg pedagogisk leiar så tok ho/han tak i det og "snakka til" dei vaksne det gjaldt... Det hadde eg gjort.Synd du ikkje veit kva bhg det var slik at du kunne teke kontakt med styrar og fortalt kva du såg..... Flott at du reagerer!!!!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Jobbet i barnehage da jeg bodde i Oslo, og disse utfluktene var det værste jeg visste !! Var ikke det at vi ikke passet på ungene, men folk viste jo ikke hensyn !! Ble helt sjokka over hvordan buss- og trikkesjåfører ble tydelig "irriterte" når vi skulle på. Noen busser kjørte bare rett forbi?? Andre gadd ikke senke bussen osv. Engang kilte hjulet på vogna seg fast i en stolpe når jeg skulle på t-banen, alle satt bare å glante på meg....måtte rope ut etter hjelp, livredd for at t-banen skulle kjøre...ush, var alltid så stress og mas på disse turene og barna ble alltid litt preget av det.. Sikert andre som har gode erfaringer med barna på tur i Oslo, men ikke jeg...=/
Dronningen! Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Hvor mange voksne var de da? For om 10 stk har kommet seg over veien med to voksne og det står igjen 10 barn med en voksen ville jeg også gjort som de du så. Hvorfor? Fordi jeg ville ikke tatt ansvaret for 10 barn på en trafikkert vei med biler, busser og trikker farende forbi. OG da får faktisk den røde mannen komme i annen rekke!
Gjest Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Hva i all verden har en barnehage å gjøre på tur i storbyen da?? Jeg hadde ikke akseptert at barnehagen tok med mitt barn på tur i storbyen nettopp pga stor trafikk og sikkerheten til barna!!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Hallo, du siste? Hva med oss som bor i storby da? Klart de må få gå på turer! Vår barnehage har vært på tur til museum, friluftsområder og teater, det er jo kjempestas! Men sikker oppførsel i trafikken velger jeg å stole på at de fikser - ellers hadde jeg jo ikke fått gjort annet enn å bekymre meg:)
Gjest Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Jeg bor selv i storby og selv om enkelte barnehager ligger nære sentrum trenger de ikke akurat å gå på tur midt i byen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå