Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr det? Var hos legen i dag. Var først inne hos legen, tok blodprøve og sjekket urin etterpå. De skrev på papirene mine L3+ og at det skulle dyrkes, hørte noe dersom det var noe, men hva betyr det? En mulig urinveisinfeksjon eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nitritt i urinen, det påviste urinveisinfeksjon..... Kan ikke hjelpe deg med L3-for det vet jeg ikke hva er...

Skrevet

Høres ut som Leukocytter 3+, altså utslag på de hvite blodlegmne i urinen... Kan være puss og forurenset urin, eller det kan være urinveisinfeksjon. En dyrkning tar normalt 2 dager på legekontoret, men om de sender det inn til sykehuset tar det nok lenger tid. Du vil nok få beskjed om du må få antibiotika.

Drikk mye vann, og hvis du har mulighet kan du ta tranebærkapsler. De skal visst forebygge UVI:)

Skrevet

Glimt_i_magen ahr nok helt rett. Laukocytter. Leger er kjappe med å behandle mot uvi, hvis dette er misstenkt, men dette finenr de ut ved å se på andre ting også. :)

Skrevet

Hei!

Det er leukocytter i urinen din som kan tyde på at du har en urinveisinfeksjon, men siden du ikke har nitritt (som er avfallsstoffer fra bakteriene) kan det hende at prøven din bare er forurenset. Drikk mye, gjerne sure ting som juice det liker i basseluskene om de er der! Lykke til!

Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :)
Skrevet

Jeg hadde L4+ på urinen og den ble sendt til dyrkning.

Det viste seg å være GBS - infeksjon og når det blir påvist i urin blir man konsekvent behandlet med antibiotika og fulgt nøye opp med bakterieprøver.

Grunnen til at man blir behandlet når det er påvist i urin er fordi da er det masse av bakterien tilstede.

Etter en ukes antibiotika-kur har jeg ikke hatt utslag på hverken urin eller bakterieprøver, så håper den holder seg vekk resten av svangerskapet også :)

så det er nok en av tre ting, enten utflod (forurensning), UVI, eller GBS.

uansett så blir du behandla for det :) ikke no farlig

Skrevet

Hei

Jeg har også hatt L3+ i urinen. Da sender de det til dyrkning, og hver gang har det vært falsk alarm hos meg. Er ofte litt utflod e.l. som er i urinen, som får gir dette utslag.

Av anbefaling av jordmor, skulle jeg vaske meg godt nedentil innen jeg tok prøven. Tisse litt, ta prøven av den "midderste" urinen, også tisse resten ut. Da skulle man få den renest. Siden jeg begynte med det har prøven alltid vært negativ.

Skrevet

Hei.

Tenkte jeg bare skulle si ifra ang tranebærkapsler. Ser at en lenger opp her anbefaler det. Da jeg gikk i mitt forrig svangerskap fikk jeg beskjed av legen om at gravide ikke skal ta det. Husker ikke hvorfor, men det var ikke bra. Men hun anbefalte meg heller å drikke et stort glass med appelsin juice(el.l.) rett før leggetid, når jeg kjente at noe var på gang, slik at urinen i blæra blir ganske sur i løpet av natta. Det vil ta liv av det meste! Dette fungerer veldig godt på meg, og jeg har redusert antall infeksjoner mye etter at jeg begynnte med det.

Skrevet

Denne er for dere som ønsker litt ufyllende info om urin og medisin.

L står får leukocytter. Det er hvite blodceller, de sloss mot bakterier og henger rundt omkring.

N står for nitritt. Noen bakterier lager nitritt, andre ikke. ca halvparten med uvi får dette.

Blod måler man og. Når det er infeksjon kan det blød. Eller når man har mensen, eller har vasket seg litt hard, hatt sex etc. Gravide blør lettere fra slimhinner.

Glukose er sukker

Ketoner kan dere slå opp hvis dere ikke vet det(har med fettnedbryting å gjøre)

Man kan ikke måle bakterier på stiks, man måler tingen ovenfor for å gi en pekepinn på om det er mye bakterier i prøveglasset, men man kan se dem i mikroskopet. Vel, en del av dem. Og så kan man la dem vokse på et medium i et laboratorie. Et medium er matpakke for bakterier. Som å la det vokse ting på gammel mat i kjøleskapet. Bare man setter det i varmeskap isteden, så det vokser ekstra fort.

Nitritt er kun til stede i ca 50 prosent av prøver der pasienten faktisk har UVI. Det er til stede i masse forurensede prøver. Leukocytter finnes i utflod, og i urinrøret hvis det er uvi.

Forurensning er når bakterier fra skjeden, huden, eller endetarmen er med i urinen uten at det er infeksjon i blæren. Det er alltid forurensning. Men hvis det er mye gir det utslag på stiks. Noen få bakterier finner man vanligvis ved dyrking, hvis ikke pas går på antibiotika. Det man vil vite er hvor mange bakterier det er. Har man symptomer, er det mange. Har man ikke symptomer, bør det være over en viss grense for å gi AB. Det som vanligvis gir utslag ved massiv forurensning er leukocytter. Ser man i mikroskopet ser man om det er utflod i urinen, fordi da er det hudflak med, og slim og hår og bøss. Leukocytter finnes i utflod, som drar med seg alt det andre, samt bakterier. I skjeden skal det være bakterier. Det er normalflora. Gjelder hud, munn, nese, tarm sånnesteder. Men i urinen skal det ikke være bakterier. Gjelder livmor, hjerte, testikkler, blod etc.

Hvis prøven ikke er tatt riktig og testet med en gang, blir det alltid forurensning. Det er faktisk ganske vanskelig å få en "ren" prøve uten å bruke kateter eller blærepunksjon. Spesielt hos gravide, det siger så mye utflod hele tiden. Det man kan gjøre er: sørge for å ha masse urin i blæren. Deretter vaske seg godt, gjerne i dusjen, med varmt vann. Hvis ikke, bruke rikelig med våtservietter man kan få hos legen. Deretter komme i stilling over do, gjerne med en bred kopp(litt lettere enn de små hvite). Så sprer man kjønnsleppene med en hånd, tørker med våtserviett forfra og bakover. Man må sørge for at kjønnsleppene er spredt fra nå av, slik at urinen kommer rett ut fra røret og i koppen. Den skal heller ikke treffe fingrene, eller renne bakover/fremover. Bare sprute rett ut, som hos en gutt. Hvor urinrørsåpningen er kan variere på en del, noen har den nesten inne i skjeden, andre lenger frem. Bruk et speil og finn ut en gang. Kjekt å vite. Menn vet litt lettere hvor sin er, trekker lett vekk forhuden, vasker seg lett, tisser masse og gir fine urinprøver. Nåja, mens man sprer leppene, begynner man å tisse, I do!! ikke koppen. Etter å ha tisset ca 15 sek har man renset røret for hud og hår og slim og papirbiter og annet snacks. Uten å stoppe å tisse fører man da koppen inn i strømmen, fanger en passelig mengde"midtstrøms", og fører koppen ut av urinstrømmen. Uten å slutte å tisse!! Fra dette punktet er det lov å slippe kjønnsleppene. Det er aldri lov å ta inne i koppen. Så heller man fra koppen over på uringlass(de er plastikk og finnes på apoteket). Skriv på navn og persnr. Kjekt å gjøre hjemme hvis man kan gi fra seg prøven innen 15 min eller halvtime. Det er alltid litt snusk med, så noen bakterier blir det. Desto lengre man venter desto mer tid får de å vokse på.

Hvis legen gidder å kikke i mikroskopet ser man klart om det er forurensning eller ikke.

Hvis legen ikke gidder å kikke i mikroskopet men bare sender prøven til dyrkning, vil en forurenset prøve føre til massiv vekst av bakterier.

Hvis pas. er lat, eller har mye uflod, eller ikke vet hvordan ta prøven og prøven taes feil, vil en god lege fange det opp. En dårlig vil ikke det.

En av de vanligste bakteriene på dyrkning er e. coli. Bæsjebakterie. Annen vanlig heter proteus(har ikke sjekket, men mener det er spesielt denne som lager nitritt, ikke alle lager nitrittt). GBS er en annen helt vanlig bakterie som mange har i skjeden. Ingen av disse spiller noen rolle hvis dyrkningen kommer fra en skitten prøve. De bor i området til vanlig. Og, i motsettning til hva dagspressen foreslår, GBS er ikke noen dødsbakterie for nyfødte. De som er spesielt risikoutsatte følger man godt med på, resten er ikke vits å sjekke. De fleste barn som får GBS av mor blir ikke syke, de bare har det som normalflora. Noen få blir syke, og derfor skal man følge med på alle nyfødte. Mange nyfødte blir syke av helt andre ting. Med riktig behandling blir de fleste bra. Finnes annet enn GBS. Men personlig ville jeg vært redd for å kjøre bil isteden. For det er veldig farlig, og nyfødte har dårlige sjanser i en kræsj. Dessverre gir det ikke like bra oppslag i media. Forøvrig er det dødelig å leve.

Hvis dyrkningen er positiv fordi prøven var forurenset, da spiller det ingen rolle hvilken bakterie det var. Hvis man får antibiotika er det helt i unøden.(med mindre man har fått en uvi mens man ventet på svar da, tilfeldig)- Så, er legen lat, får dere masse unødvendig antibiotika og uro. Mange leger er late. Jeg ville spurt om de har sett i mikroskopet hvis det var min urin.

Grunnen til å behandle UVI/bakterier i urin uten tegn til UVI, er å hindre for tidlig fødsel. UVI er en av tingene som gir økt risiko for tidlig fødsel. Det er en av tingene som er lett å forebygge. Som sagt, man teller bakterier, kaller det "lite" "medium" og "mye". Alle med "mye" bør ha ab, alle gravide med "medium" bør ha ab. "lite" bør ikke få. Alt dette forutsetter en ren prøve, som man bare har ved kateter, ved blærepunksjon, eller ved "ren" midtstrømsprøve som man har sett i mikroskopet.

Så tenker nok mange at litt ab ikke skader. Neida, ikke hvis det har en hensikt. Hvis det ikke er mot en reel infeksjon, kan det hende det ikke er så lurt å ta det. Personlig lar jeg vær alle unødvendige medikamenter, og anbefaler alle gravide det samme. Nødvendige medikamenter er nødvendige i det fordelene oppveier ulempene. Sterke medisiner med kjente risikofaktorer kan være viktigere enn risikoen for fosterert når mor er alvorlig psykisk eller fysisk syk. Hos friske veier ingen grunner opp mot risikoen ved medisiner. Glem ikke at urter og er virksomme, selv om de ikke selges som medikamenter. De er ofte konsentrerte i tillegg. Mange av våre sterkeste medisiner kommer fra urter, eks. revebjelle. Mange urter er giftige. Som gravid er det best å ikke bruke noe, synes nå jeg. Det at urter ikke er regulert av legemiddelindustrien, betyr ikke at de ikke har bivirkninger. Man vet også mindre om virkningene, da de ikke studeres og ikke rapporteres. Dette gjelder og overdrevent inntak av vitaminer, antioksidanter, oljer og annen mat. En pasient spurte meg hvor mye omega 3 kapsler det var greit å ta, for hun ville at barnet skulle bli kjempesmart(og hadde seff hørt at det blir man av omega 3). Var fristet til å si at det neppe ville hjelpe, når arv og miljø er så viktige... Men poenget er, tøm ikke i deg en flaske tran. Ikke bare får man ekkel bæsj, men i tillegg får man skadelig nivå av vitaminer. Ingen er mer for omega 3 enn meg, men tran kommer fra fet fisk som må renses, ja renses, før salg, fordi nivået av miljøgifter i fet fisk er så høyt. Produsenten må ikke oppgi hvor godt tranen renses, eller hvor mye miljøgifter som er igjen. Det var en gang tran var sundt, men den gangen er forbi. Om noen generasjoner kanskje det blir det igjen. Hørt om tvekjønnede isbjørner? De har spist for mye fet fisk.. Vanligvis begrenser oljeinntak seg selv i naturen, du ville vel ikke fanget 50 fisk og presset leveren til tran hver dag=) Om du spiste en halv fisk hadde vel det vært passe. Til info: lin har masse fine omega 3 fettsyrer. Og kommer som olje til salater, såvel som frø til havregryn. Økologiske gressetende dyr, vilt og egg har og omega 3 fettsyrer(fordi de spiser gress og urter istedenfor transfett-kraftfor), som generelt finnes mest av i innmaten vi ikke spiser lenger.. Noe å tenke på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...