Gå til innhold

HJELP!! Skal snart ha dåp og.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger en kjempegod oppskrift på kringle eller klippekrans!!! Noen snille damer som kan hjelpe? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klippekrans

3,5 dl melk

100 g smør el. 1 dl rapsolje

50 g gjær el. 1 pk tørrgjær

90 g sukker

ca 650 g mel

smør, sukker, og kanel til fyll

Kan også bruke rosiner og/eller eplebiter i tillegg

egg til pensling

eventuelt perlesukker

Smelt smøret i en kasserolle. Tilsett melk og varm til den er fingervarm. Bland alt godt i en kjøkkenmaskin og la deigen gå i 5 minutter. Dekk bakebollen med plastfolie og la deigen heve til det dobbelte. (ca 1 time )

Rull deigen til en tykk pølse og kjevl den ut til en rektangel. Smør deigen godt med mykt smør, dryss med sukker og kanel og rull den sammen som en rullekake. Legg den som en sirkel over på et stekebrett kledd med bakepapir.

Klipp deigen nesten igjennom på skrå, i 2 cm tykke skiver.

Legg skivene annen hver vei. Dekk kransen med plastfolie ( jeg bruker bare et klede) og etterhev i ca 60 minutter. Pensle med sammenvispet egg og dryss med sukker eller perlesukker.

Stek kransen ved 200 grader i ca 20 minutter. Avkjøl på rist

Også godt med melisglasur hvis du ikke har perlesukker

Skrevet

Tusen tusen takk for at du tok deg tid! :))) Men hvor lang og tykk skal pølsa være?

Skrevet

Jeg kjevler til den er ca 1 cm tykk. Lengde og bredde varierer. Tar du den lang blir ringen større ( flere biter ) tar du den litt bredere blir den tyllere. Er bare å prøve seg fram.

Har hatt stor suksess med denne, både hos store og små. Deigen er smidig og man trenger ikke ekstra mel på bakebordet. Jeg bruker rapsolje i da det er sunnere og gir en smidigere deig. Har akkurat satt en på etterheving selv som skal være med på juleavslutning i kveld. Regner ikke med å ha med rester hjem igjen.

Skrevet

Hadde den lagra på data'n, så det tok ikke så lang tid å skrive den inn :-)- Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...