Gå til innhold

Spekemat i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer dere som fortsatt er gravide i jula å spise spekemat? Jeg spurte jordmora om dette og hun sa at hvis spekematen er fryst først forsvinner toxoplasmosen men ikke listeriabakterien. Dette er vel noe alle har fått med seg nå. Men hun sa også at såfremt jeg spiser vanlig vakumpakket kjøttpålegg, er sjansen like stor for at jeg får listeriabakterien da....

Hva kommer dere til å gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har planer om og kjøpe en pæreskinke som jeg legger i fryseren i et par dager. men skal vi spise julemat utenom hjemmet, kommer jeg til og holde meg unna spekematen! røkelaks spiser jeg, men da forsikrer jeg meg skikkelig først om at den er skikkelig fersk! vakumpakket kjøttpålegg spiser jeg bare når det er nyåpnet, ikke når det har ligget åpent et par dager! da syns jeg heller det er mye bedre og kjøpe fersk skinke og servelat i fersk disken!!;) en ting jeg er litt usikker på til jula, er sursild og tomatsild.. er så utrolig gla i det.. blir nok et par skiver tenker jeg, men skal prøve og holde meg i tøylene.! :-p

Skrevet

Jeg spiser ikke kjøttpålegg til vanlig heller, så det problemet har jeg ikke. Røket laks spiser jeg også nyåpnet. Vi skal hjem til mamma og pappa i jula og bruker spekemat lille juleaften. Men da kan jeg be mamma om å fryse spekematen til meg også ligger jeg unna spekemat resten av jula:)

Tomatsild og sursild som du kjøper i butikk kan du trygt spise, men hvis du lager den selv må du behandle silda på en spesiell måte først. Tror jeg leste dette på matportalen:)

Skrevet

Sannsynligheten for å bli syk er like stor i jula som ellers, så jeg lar det være. Såååå mye savner jeg ikke den spekematen at jeg utsetter småen for den risikoen.

Og risikoen er så absolutt tilstede om man spiser mat som ikke er anbefalt ... det så vi senest da et tvillingpar døde da mammaen fikk mykost på sykehuset og eksempelet med "listeria-pølsene" for et par uker siden. Ja, det er sjelden men det forekommer, så at noen tar den sjansen er nokså uforståelig for meg.

Skrevet

Jeg spiser både spekemat og fårepølse.

Har spiste det hele livet og aldri blitt syk. Når man leser oppslag i nyhetene, så kan man like gjerne få smitte gjennom andre matvarer som grønnsaker, kokt skinke, ost, pølser og alt mulig.

Er man uheldig, så er man det. Jeg tror ikke det er mulig å unngå alt heller.

Skrevet

Nei, men kan nok ikke unngå alt, men det er lett å ta enkle forhåndsregler.

F.eks holde seg unna de matvarene med høyest risiko (rått kjøtt/fisk og endel oster). Vaske frukt og grønnsaker godt. Passe på å steke/koke kjøtt og fisk godt. osv.

Jeg har heller aldri blitt syk av mat, men tar allikevel ikke sjansen på at første gangen skal bli nå som jeg er gravid. Det er forskjell på å være uheldig og uforsiktig...

Så, det enkleste er jo å holde seg til kostholdsrådene på matportalen ... da vet man at man har tatt sine forhåndsregler og skulle man allikevel bli syk er det ikke noe man har "skyld" i selv.

Skrevet

DU blir ikke nødvendivgvis syk, kan godt bli smittet uten å merke det. Som ikke gravid er det ingen fare med å spise dette, så å begrunne med at du aldri er blitt syk er et dårlig argument. Det er fosteret ditt nå når du er gravid det kan gå alvorlig utover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...