2(3) Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Jeg går ut i ny svangerskapspermisjon i mars. Denne våren går jeg opp (usle) 5000 kr i ansiennitet. Fikk vel autorisasjonen rundt mai/juni. Gir dette utslag på permisjonslønnen til neste år? Og eventuelt er dette en automatikk mht til arbeidsgiver/ NAV? Ser bare for meg at dette er noe man aktivt må passe på... Noen som vet, tro?
~sjiraff~ Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 Usikker på om jeg skjønte hva du mente. Du går ut i permisjon i mars? Går du opp i lønn våren 2009 eller har du gått opp? Hvis du har gått opp blir det selvfølgelig regnet med, om du skal opp i lønn våren 2009 så blir ikke lønnsøkningen tatt med i permisjonspengene med mindre du har en tariffavtale som tilsier at du skal det (arb.giver forskutterer også da lønna).
Fire småtroll Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 De beregner svangerskapspengene etter hva du har opptjent deg rett til FØR permisjonen starter, så det er lønnen din de siste månedene før permisjonsstart som gjelder. Så den lønnsøkningen får du ikke før permisjonen er over og du er tilbake i jobb. Hvis du ikke har en veldig grei arbeidsgiver som forskuddsbetaler lønn for deg da, og som er villig til å gi deg den lønnsøkningen uten å få det dekket av nav. Men sånne arbeidsgivere er det desverrre veldig langt mellom. Nav dekker nemlig ikke opprykket ditt.
2(3) Skrevet 25. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2008 Takk! Ja jeg ordla meg litt feil i begynnelsen. Jeg går opp våren 2009 ja, ikke denne.... Forklaringen virker logisk:) Som kommuneansatt gjør jeg ikke regning med noe spesialbehandling. Takk igjen!
Gjest Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 Ansienniteten din går på kor mange års yrkeserfaring du har. Svangerskapspermisjon (og omsorgsperm) skal telle med i beregninga, slik at du ikke taper noke på å vere heime eit år eller tre. Dette er noke som arb.takarane skal sleppe å passe på sjølv, og som det vanlegvis ligg inne ein automatikk på i lønnssystema.
~sjiraff~ Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 Som kommunalt ansatt er jeg ganske sikker på at du har like rettigheter som statsansatte. Dermed forskutterer arb.giver lønna, og vil antageligvis få med deg lønnsøkningen når den kommer.
Gjest Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Vil legge til at du sjølvsagt får utbetalt evt. lønnsauke som følge av ansiennitetsopprykk o.l. sjølvom du er ute i permisjon.
~sjiraff~ Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Hvis NAV betaler permisjonspenger får man ikke noen glede av eventuelle lønnsøkninger før man er tilbake på jobb.
~Milly~ Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 jeg jobber i økonomiavdelingen i kommunen her, og har ansvar for lønn. Hos oss forskutterer vi lønnen, og får refusjon av NAV. I slike tilfeller vil du få lønnsopprykket mens du er i permisjon.. Du vil også få feriepenger av all lønnen, i motsetning til om du får penger direkte fra NAV, da får du kun feriepenger av de første 12 ukene du er i permisjon. Det hender det lønner seg å være offentlig ansatt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå