M og Lille E Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Jeg har lest så mye nå om ulike matsorter jeg ikke bør spise osv. at jeg tror det har gått litt til hodet på meg...*rødme* Fikk plutselig skikkelig løs mage på jobb i dag, og tankene begynte å gå bakover ift. hva jeg har spist. Spiste jordbær i går (vært frosne), ellers ikke noe spesielt.... Men, det jeg begynte å tenke på er: Når skal man mistenke at man har fått en infeksjon el.l. som er farlig for babyen? Når man har løs mage, løs mage over lengre tid, feber - eller hva? Når bør man kontakte lege? Noen som vet? Blir takknemlig for svar...
april 06;) + mai 09* Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 Vet ikke om svaret mitt vil berolige deg på sikt, men jeg kan ihvertfall avkrefte at løs mage ikke er noe tegn i seg selv på at du har fått infeksjon med noe som kan være farlig for fosteret. For at dette skal skje må bakterien nå kretsløpet ditt. Vanlige diaresykdommer, med "normal" diare uten blod, feber eller andre symptomer, som gir seg ila kort tid er forårsaket av enten virus, en bakterie som ikke etablerer seg i tarmen i særlig grad, eller av toksiner produsert av disse. Bakterier som er invasive og har evne til å komme seg videre fra tarmen, (eg Listeria som det er mye blest om) har ofte lang inkubasjonstid (uker til måneder), og gir varierende symptomer. Det dumme er at en faktisk kan ha ingen eller få symptomer selv, da gjerne lettere influensalignende symptomer, selv om fosteret blir sykt. Ps- forstår det som at du skriver at det var bra jordbærene var frosset. Det er en generell misforståelse at frysing er et supert tiltak for å minimere risiko ved det en spiser som gravid, ettersom dette tar de fleste parasitter og bakterier, men ikke alle, og e.g. Listeria overlever greit frysing. Men jordbær skulle jo være kurant nok det så lenge de var rene. Ps 2: løs mage er ganske vanlig når en er gravid, selv uten infeksjon;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå