Gå til innhold

Lavt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en skikkelig ekkel opplevelse i går. Var hos legen for å ta blodprøve m.m. og fikk skikkelig blodtrykksfall og holdt på å svime av. Helt gjennomvåt av kaldsvette, så stjerner og ellers svart... og ikke minst kvalm. Tok ganske lang tid før det gikk over og. Ble ledet over og fikk lagt meg på en sykeseng. Utrolig ekkelt. Glad det skjedde hos legen og ikke noe annet sted.

Men poenget mitt er at legen sier jeg har lavt blodtrykk og skal passe på at dette ikke skjer igjen. Har 96/69 og er i uke 27. Trodde ikke det var så lavt jeg?

Går litt og bekymrer meg for at jeg plutselig skal svime av. Fikk ikke noe forvarsel liksom - kom helt plutselig. Er vel ikke verre enn at jeg kan falle og slå meg litt, men liker ikke helt tanken at det kan skje helt sånn uten videre. Fikk beskjed om å drikke masse vann og bruke støttestrømper. Noen som har andre tips, som har opplevd noe lignende og blitt "bra"?

(Lavt blodtrykk er hvert fall bedre enn høyt blodtrykk, men litt skummelt likevel da...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har bedre blodtrykk en jeg har. jeg ligger på 90/50. så vet hva du snakker om når det gjelder å se stjerner og svarte tuneller. Jeg har hatt dette hele tiden og er nå i uke 22. får ikke lov av legen å jobbe pgr av at jeg plutselig kan besvime. Jeg har ikke funnet noe som hjelper men ikke reis deg fort. da svimler du.

Skrevet

jordmor sa til meg idag at jeg alltid burde ha med meg en flaske vann i veska i tilfelle jeg ble svimmel eller kvalm. Blodtrykket mitt er ikke veldig lavt 100/60, men opplever ofte svimmelhet.

Er jo greit å ta noen forhåndsregler: vann i veska, ikke reise seg for fort, ta livet litt med ro:-)

Skrevet

Jeg hadde 90/50 gjennom hele mitt forrige svangerskap uten at dette var noe problem. Tror at jeg har ganske lavt blodtrykk uavhengig av graviditet eller ikke.

Jeg har i dette svangerskapet også lavt blodtrykk (90/50). Forskjellen er at jeg ved to anledniger har blitt svimmel når jeg har reist meg opp fra en stol. Tar derfor mer litt hensyn til blodtrykket nå enn ved forrige svangerskap. Uansett, så tror jeg vi skal være glade at blodtrykket er lavt fremfor høyt.

Skrevet

var hos legen i går og da var det 90/50

ho sa ja det var ikke mye å skryte av.. men det var ikke noe å gjøre med det..

Har vært lav hele tiden. er i uke 27 nå.

har vært en del svimmel, spes hvis jeg reiser meg for fort. og er trøtt..

ellers går det bra..

Skrevet

Jeg var veldig plaget i noen uker med lavt blodtrykk. 90/65. Besvimte flere ganger. det var forferdelig ekkelt. Skjedde ofte i spesielle situasjoner. Da jeg var på ultralyden.På kjøpesenteret. Når jeg var sliten.Det verste var i svømmehallen.klarte heldigvis å komme meg på land.Og så i kald dusj. Varmt vann er ikke bra hvis man har lavt blodtrykk!!

Jeg har blitt flinkere til å slappe av og stresser mindre.Jeg har trent veldig mye,men har tatt pause nå.

Jobber du ,eller er du sykemeldt? Jeg jobber ikke så mye ,så har sluppet å bli sykemeldt.

For meg har det hjulpet å drikke vann hver gang jeg kjenner meg svimmel. Sover mye. Tar ofte pauser. Spiser regelmessig.Går jeg for lenge uten mat blir jeg kjempedårlig!

Jeg har følt meg mye bedre de siste to ukene.

Skrevet

Jeg ble sykemeldt i uke 21 med blodtrykk 104/54 - og da hadde jeg syklet til legekontoret, så egentlig var det vel lavere? Det er egentlig vel ikke så mye å gjøre i følge legen, bare reise seg litt saktere, drikke og spise regelmessig, unngå ekstrem varme (svømmehall kan være litt plagsomt) og prøve å ta det med ro, samt ikke stå for mye i lengden. Sånn "uten videre" kommer det egentlig ikke, hvis man er vant til det - jeg besvimte mye som barn, og man lærer å forutse det ganske bra. Vi har lavt blodtrykk i familien fra morens side, og det er jo absolutt bedre enn høyt. Faktisk har jeg begynt å bruke litt mer salt til maten...men det har jeg funnet på selv :)

Skrevet

Hei.

Jeg slet litt med lavt blodtrykk i forrige svangerskap.

Fikk tips av legen min å drikke mye farris når jeg kjente det, for å få i meg en del veske og saltene/mineralene som er i farris. Jeg var ikke så ille at jeg besvime, men var en del svimmel. Og dette fungerte for meg.

Skrevet

Hei, jeg sliter også med lavt blodtrykk, 90/45, har hatt det hele graviditeten- er nå i uke 22. Drikker mye vann, men synes ikke det hjelper så veldig, er konstant utslitt. Er heldigvis ikke så svimmel lenger. Jeg lurer litt på hvorfor varme ikke er så bra? Jeg er superfrossen for tiden og vil helst ha 25 grader inne hele tiden. Samt at jeg er mye i svømmehallen pga bekkenløsning og der er det jo varmt. Er det større fare for "svimmelhetsanfall"?

Skrevet

hei,

ja, varme er ikke så lurt med tanke på at blodårene da utvider seg, og det må mer blod til og hastigheten synker og blodtrykket faller. men du får jo prøve deg frem!

jeg har blodtrykk 110/70 og sliter med det (!) tror jeg har relativt høyt blodtrykk til vanlig ( ligger i familien). i tillegg har jeg dårlig med jern og blodprosenten har fallt ganske mye, det har vært ubehaglig....synes synd på alle dere som sliter med så lave trykk....

Skrevet

Hei - interessant å lese at det er flere som hvert fall har lavt blodtrykk. Har overlevd uka uten å svime av, så satser på at det bare var en engangs greie. Har forresten lest et sted at lakris skulle hjelpe mot lavt blodtrykk, så passer på å ha en pastilleske i veska i tillegg til vann. Er jo på farten stort sett hele tida - jobber fullt, i tillegg som instruktør på fritida, så jeg kan jo ikke akkurat kalle meg syk. Men glad det er helg nå - planer om å ligge på sofaen og sløve veldig mye.

Ha en super helg, jenter!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...