Gå til innhold

utredning, håper på mange svar!!:)


ny83

Anbefalte innlegg

vi har prøvd lenge nå men ingenting skjer, så vi må begynne med utredning snart. jeg har skjekka meg litt. livmora og sånn var bra og ikke noe cyster, og har eggløsning og mens regelmessig. så lurer jeg på hvor lang tid tar en utredning? må man vente lenge på prøverør feks? noen som vil dele erfaringer med meg? blir glad for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har vært gjennom full utredning, her er storyen:

 

- 1. time hos fastlege desember 2007 (Etter nesten et års prøving)

- Tok blodprøver av meg i januar (progesteronnivå, viste at jeg hadde el)

- Time hos spesialist /gyn ca april - innvendig ultralyd, alt normalt

- 1. sædprøve av Løvemannen i mai, viste nedsatt bevegelighet

- 2. sædprøve av Løvemannen i august, normal kvalitet (da ble vi overrasket!)

- Laparaskopi (kikkhullsoperasjon) av meg i oktober 2008 (fant bittelitt endometriose som ble fjernet, ellers alt helt normalt)

- Fikk time til forsamtale på Riksen i november

- November 2009: GRAVID!!! 22. pp., første syklus etter lap, 5+2 i dag.

 

Som du ser tar det lang tid, og det er ikke alltid de finner noen klar årsak til barnløsheten. Du kommer ikke på venteliste før utredningen er gjennomført, og når du er inne der tar det ofte litt tid før en kommer i gang. Ventetiden tror jeg kan variere en del etter pågangen, men 3-5 mnd er nok ikke uvanlig (når man regner ventetid på forsamtale og deretter ventetid på å komme i gang m forsøk).

 

Du kan undersøke syklusene dine litt selv ved å tempe hver morgen, da ser du hvordan eggløsningsmønsteret ditt er (om du har, når i syklusen osv).

 

Ofte forsøkes det inseminasjon før evt. ivf-behandling.

Rikshospitalet har masse info om uredning og prøverør på hjemmesidene sine, ta en titt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff så lang tid ting tar altså. men hva gjør man ikke for og få en liten en?:) takk for svar, og masse lykke til med svangerskapet, håper spira klorer seg fast i 9 måneder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vår utredning:

 

- Begynte som prøvere januar 07

- Innvendig ul og blodprøver hos gyn nov 07,alt bra=)

- Samboer leverte sædprøve des 07, tipp topp=)

- Ba om henvisning til hsg-røntgen feb 08

- Var til hsg-røntgen april 08, alt bra, ingen tette eggledere

- Juli 08 ,ny samtale med gyn+gu-undersøkelse, orker snart ikke mer, må gjøres noe

- august 08, startet med pergo enkel kur

- September 08 enda en pergokur

- Okt 08 dobbel pergokur og min siste, ble fortsatt ikke gravid...

- 2 des 08 skal til samtale nå med min gyn ang henvisning videre til lap og om søknad om prøverør.... så håper virkelig at det blir min tur snart=)

 

Jeg har stabile sykluser 26-28 dager og har EL av meg selv på dag 13-14 i hver syklus...

Så alt er bra med oss, vi er bare ufrivillige barneløse....trist...

 

Har dere prøvd lenge?? Masse lykke til=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å så trist da, d er så sinsykt urettferdig at de som virkelig ønsker seg barn må slite så innmari, mens andre blir d uten og prøve en gang!! jeg slutta på pilla des 06, blei gravid 10 måneder etter, vi var helt i skyene, glade og stolte var vi. endelig vår tur. var på ul i uke 18, da så de mange alvorlige feil på fosteret, blei sendt til riksen og de så d samme. så etter noen dager blei jeg lagt inn og fødselen satt i gang, fødte en bitteliten beby etter 12 timer, d var ikke kromosonfeil bare max uflaks sa legen, så var bare og prøve igjen. er nå i 10 pp siden vi mista, men ingenting skjer. men vi får ikke utredning før d har gått et helt år fra vi mista, håper jo at vi skal klare d sjøl men har ikke helt troa på d lenger, men veit om flere som har klart d med litt hjelp, masse lykke til til deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...