NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Hopplahei, da hopper jeg endelig inn her i 3.trimester:) Har nå gått konstant gravid siden tidlig januar 2008, men mista en gang- og ble gravid like fort. Men denne lange graviditeten har tatt på.. samtidig som jeg nå er begynt på 7. måned, så steg blodtrykket mitt fælt. Eller er det fælt høyt? Har til vanligvis 120/75-80, men i dag hadde jeg 142/102 Burde jeg bli bekymret nå? Tok BT da jeg var å tok glukosebelastningstesten på labben. (glukosetesten var helt fin) Jordmor og min fastlege er begge borte et par uker fremover. Ho på labben sa det var noe høyt, ho i skranken sa det var ikke noe å bekymre seg for. Men hva skal/bør jeg gjøre? Noen med erfaring på høyt blodtrykk her? Jeg har to barn fra før, men har aldri hatt forhøyet blodtrykk..
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 Det var en merkelig ting å si av hun i skranken..142/102 er høyt! Ville ringt fødeavd du hører til å fortalt dem dette siden lege og jm er borte i to uker. Det som er vanlig er å komme tilbake til kontroll etter et par dager med urinprøve og for å ta et nytt BT slik at du blir fulgt opp mtp svangerskapsforgiftning, Lykke til, ikke gi deg!!
Gjest Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 Det var høyt ja!! Tror nok jeg ville tatt kontakt med føden eller annen lege, og fått testet urinen som hun over her nevner. Høyt blodtrykk er ikke noe å spøke med. Pass på å ta det med ro, og prøv å legg deg nedpå litt noen ganger om dagen om du har mulighet til det.
lykkelig*** Skrevet 25. november 2008 #4 Skrevet 25. november 2008 Ja, det er høyt! Ta en sjekk du med fødselsavdelingen. Har selv undertrykk på 90 idag og jordmor vil at jeg skal være obs siden det har økt. Ta med deg urinprøve også. lykke til.
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2008 takk for det:) Jeg har ringt legesenteret og bestilt time til vaktlegen i morgen. skulle komme ned for å ta blodtrykket og levere urinprøve... Men hva blir gjort om ikke trykket går ned? Noen som hvet? Går det an å få ned trykket på noen måte? Jeg blir jo kanskje litt stressa av å prøve å ikke stresse med noe.. er ikke en stresset person sånn egentlig...
Sane Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 Hei. Har selv hatt høyt blodtrykk de siste månedene av forrige svangerskap. Jeg ble innlagt i sykehus for observasjon og hvile. Fikk også blodtrykksenkende medisiner. Det er spesialisthelsetjenesten (sykehus) som tar over kontroll og behandling av deg når blodtrykket ditt er så høyt. Retningslinjene sier at når man er gravid, skal man henvises til spesialisthelsetjenesten dersom blodtrykket passerer 140/90. Det er ikke dermed sagt at du skal ha noen behandlig selv om trykket er over dette, men du skal henvises dit. Lykke til :-)
Fjuolla Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 På slutten av svangerskapet mitt(fødte for 10 dager siden) gikk blodtrykket mitt sakte men sikkert oppover, dro til hyppige kontroller hos fastlegen og siste gangen jeg var der var det virkelig høyt + at jeg hadde protein i urinen, likevel valgte fastelegen min å sende meg hjem og komme tilbake etter helga å få med meg blodtrykksmåler hjem, som var utlånt akkurat da! Klarte ikke helt slå meg til ro med det blodtrykket så jeg ringte føden og fikk beskjed om å komme inn for en sjekk dagen etter. Tok blodprøve, målte bt og ctg. Jordmor syns legen min var vel "tøff" som bare sendte meg hjem. Fikk beskjed om å komme tilbake igjen dagen etter for ny sjekk og ble da innlagt der og da, noe jeg selvfølgeli ikke var fornøyd med:p I etterkant ser jeg jo at det var bra både for meg og babyen:) Dette var altså søndag og proteinen i urinen min bare steg og steg, ikke ble blodtrykket noe lavere heller så legene ville ikke vente lenger så ble satt i gang torsdagen og fødte lørdag min nydelige prinsesse! dette var nå bare min lille historie med høyt blodtrykk. Vil jo like å stole på fastlegens beslutninger, men er hakket mer skeptisk til han etter dette!
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 26. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. november 2008 Ja, det er ganske så frustrerende når man ikke vet helt om man skal stole på legene eller systemet.. Avogtil virker det bare som flaks om man får den rette behandlinga... Jeg har ca 25 mil til sykehuset hjemmenfra, så her skal det mye til før man blir sendt til sykehus. Det er ikke bare å steppe opp akkurat. Men om blodtrykket ikke går ned, så må jeg vell bare prøve ¨få bli lagt inn til utredning noen dager, bare der finnes kompetente leger.? ! Vi har ikke så flust med leger langt oppi nord... Åh jeg misunner dere der sørpå som har masser av sykehus å velge mellom. Her er det to sykehus på et helt fylke!
edvina har fått en gutt Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Tok de ikke urinprøve av deg? Har du ødem? Tok de blodtrykket ditt flere ganger etter hverandre? Dette er ansvarsløst av de på kontoret. Blodtrykket ditt er høyt nok til at du skal undersøkes skikkelig. Ring føden med en gang, jeg kan mye om dette, men vil heller at du blir undersøkt skikkelig enn å legge ut en lang forklaring her.
KR0705 Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Jeg var hos jordmor på mandag. hun tok blodtrykket mitt 3 ganger og endte opp med blodtrykk på 148/93. Jeg fikk beskjed om å reise til legen i dag med ny urinprøve og få tatt blodtrykket. Må tilbake til hu igjen til onsdag og skulle ha kontroller hver uke framover. Er 27+5 i dag. Så skjønte at det var viktig å bli fulgt opp så lenge blodtrykket er så høyt. Du får stå på krava dine og forlange å bli fulgt opp.
edvina har fått en gutt Skrevet 26. november 2008 #11 Skrevet 26. november 2008 hvordan gikk det med deg?
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 26. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 26. november 2008 takk for mange svar. det hjelper å få høre litt fra dere, før man drar til legen:) Jeg leverte derfor urinprøve, selv om de ikke hadde sagt det at jeg skulle ha det med. Den var heldigvis fri for proteiner. Blodtrykket hadde heldigvis ikke steget siden i går, men det hadde ikke gått så veldig ned heller- iallefall ikke til vanlig nivå. Hadde 122/94 i dag. Legen mente det ikke var noe fare på ferde ettersom jeg ikke har vondt i hodet. Flimring på øynene har jeg hele tiden uansett, pga en annen sykdom- så det tegnet kan jeg ikke skille... Men skulle komme innom en gang i uken fra nå av for å ta blodtrykk og sjekke urinen for proteiner. Da er jeg vell trygg? Eller er det noen som vet noe jeg burde vite om? Hva er faren? Nytter ikke å ringe føden her. De er så langt unna, at de sier bare at legen må konkludere.
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 26. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 26. november 2008 feil, hadde 142/94. men undertrykket er vell det viktigste å få ned? Og nå er det vell ikke så ille`?
Gjest Tale30 Skrevet 26. november 2008 #14 Skrevet 26. november 2008 Når tok du trykket? Dersom du tok det etter glucosetesten så kan det jo være at de sa at undertrykket ikke var så høyt i den sammenhengen..
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 27. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 27. november 2008 jeg tok det før jeg drakk sukkeret.. Men kanskje man kan ha høyere trykk på fastende mage?
LilleMille82 Skrevet 27. november 2008 #16 Skrevet 27. november 2008 Hei! Ikke lett å vite hvem man kan stole på av helsepersonell fordi de sier så forskjellig. Jeg er i samme situasjon som deg med høyt blodtrykk. Grensetrykket for når man skal begynne å bli bekymra ligger på 140/90, da er det undertrykket på 90 de følger ekstra nøye med på fordi det som regel er stabilt i forhold til overtrykket. Jeg begynte selv med høyt blodtrykk for to uker siden, da var det 140/95, blodtrykket har variert litt siden siden første gang det ble målt høyt for to uker siden. Jeg har også hatt proteiner i urinen 1+ i tilegg til blodtrykk på 140/100, hevelser i kroppen og hodepine (ikke i pannen). Fikk konstatert svangerskapsforgiftning så var det plutselig ikke det allikevel i går fordi de ikke fant proteiner i urinen da. Undertrykket var i går på 100. Skjønner din frustrasjon, har selv nesten tre timer reisevei til sykehuset.. Og blir kjempeforvirra når leger og jordmødre sier så forskjellig. Jeg fikk beskjed i går om at blodtrykk over lengre tid kan resultere i fødsel før tiden, dette var visst ikke så uvanlig. Og høyt blodtrykk kan i tillegg gjøre noe med blodgjennomstrømningen gjennom navlen til barnet så den ikke får i seg nok næring. Derfor bør høyt blodtrykk følges nøye opp, det kan utvikle seg til svangerskapsforgiftning! Syns en kontroll i uka høres lite ut. Jeg fikk beskjed av føden i går om å måle trykket både fredag og mandag, i tillegg til ultralyd neste torsdag.
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 27. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 27. november 2008 jeg stoler på den informasjonen jeg får fra dere;) Jeg orker ikke ringe å mase etetr timer når leger bare sier at det ikke er noe å bekymre seg for. jeg skal dra innom labben å levere tisseprøver et par ganger i uka og å ta blodtrykket. Så får legen tro det er jordmora som har bedd meg om å teste, og jordmor får tro det er legen som har bedd meg;) Hvor kangt er du på vei LilleMille? er bare i uke 29 enda...
LilleMille82 Skrevet 28. november 2008 #18 Skrevet 28. november 2008 Jeg er 36+4 i dag, så har ikke så lenge igjen til termin! Beste medisin mot høyt blodtrykk er nok å slappe av og ta det med ro. Fint at du får oppfølging:) Og føler du det er noe galt selv må du bare ta kontakt med jordmor eller føden direkte. Bedre med en sjekk for mye enn en for lite! Jeg skal selv til jordmor nå klokka 13 å ta trykket og sjekke urinen, er litt spent på hvordan det ligger ann nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå