Gå til innhold

symfysemål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange som har opplevd at symfyse-målet har slakka litt ut eller gått ned nå mot slutten? Jeg regner med at det skyldes at magen synker når babyens hode fester seg.. Jordmor var sikker på at lillegutt var godt festet nå, så da er det vel ikke noen fare ved at symfyse-målet hadde sunket med 1cm?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er du på vei da?

Greit å bli henvist til ultralyd om du har noen uker igjen i alle fall.

Har forstått det slik at sf-målene ikke skal synke i alle fall.

Men jeg vet jo ikke, i mitt forrige svangeskap sank sf-målet også, og ble da sendt på ultralyd, men det var i uke 35.

Skrevet

Det er vanlig at kurven flater litt ut på slutten når hodet går ned i bekkenet, men avviker fasongen på kurven kan det bli snakk om utredning.

Jeg ble sendt på utredning pga synkende symfysemål. Ble målt til 33 cm av en jordmor i uke 34, og deretter 31-32cm i uke 36. I uke 36 ble jeg for sikkerhets skyld målt av 3 forskjellige jordmødre, før det ble bestemt at jeg måtte på CTG og UL for vekstestimering. Jeg var ganske bekymret, men alt så heldigvis fint ut.

Har i ettertid en mistanke om at det er jordmoren som målte meg i uke 34 som er litt romslig med målebåndet, for dette var første gang i svangerskapet at målene mine var på grafen. Kom inn til henne nå sist igjen, og hun målte meg til 37 cm (i uke 38), og jeg vet at magen ikke har økt 6-7 cm på 1,5 uke, når magen har sunket og vekten har stått på stedet hvil.

Skrevet

Jeg er akkurat 36 uker i dag, og symfysemålet mitt ble målt til 33. For to uker siden ble det målt til 34, men da var ikke hodet til lillegutt festet. Satser på at alt er i orden så lenge symfysemålet ikke synker enda mer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...