<3 2prinser <3 Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Hei jenter! Jeg er student og venter første mann i februar. Vet ikke så mye om hva jeg har rett på av penger og støtte fra staten. Noen som kan hjelpe meg? Andre som også er studenter kanskje? Samboeren min er i full jobb, spiller dette inn på hvor mye jeg evt får? Takk for hjelpen
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 Engangsstønaden har du uansett krav på fra Nav (regner med du ikke jobber utenom skolen siden du ikke nevner det, hvis ikke kan du jo kanskje fylle noen av kriteriene for å få fødselspenger i stedet), og så er det vel noe man får fra Lånekassen også, men det har jeg ikke undersøkt selv. Antar at det kanskje står noe om på lanekassen.no eller hva adressen er nå igjen )
Gjest Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 Jep. Man har krav på stipend (det betyr at alt gis til deg som stipend, også det som vanligvis er lån) inntil 42 uker. Men det som er viktig at du må søke lån/stipend på vanlig måte, og etter fødselen sender man inn opplysningene om barnet. Dette står veldig greit i lanekassen.no - stipend/lån - fødsel sykdom. Vet ikke om du har rukket å jobbe, det har jeg gjort, og da får man både foreldrepenger fra Nav og stipend fra Lånekassen, disse påvirker ikke hverandre. Man må bare jobbe seks av ti mnd før permisjonen starter...du ville kanskje ennå rekke å jobbe litt hvis du er i form??? Eventuelt kan du sjekke engangsstønaden på nav.no...lønner seg å søke tidlig. Man får bare enten-eller (foreldrepenger eller engangsstønad), som regel er engangsstønad mye lavere. Jeg avtalte møte med Nav tidlig i svangerskapet og fikk avklart det meste, så alt av det økonomiske er i orden - termin 23 februar Lykke til!
<3 2prinser <3 Skrevet 25. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2008 Tusen takk for hjelpen:) Da får jeg begynne å sjekke litt, er jo strengt tatt ikke lenge igjen til prinsen kommer... Termin 22 feb!!
to_tette? Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 du får fødselsstipend fra lånekassen, og engangsstønad. engangsstønaden kan du søke om fra uke 26 når du er student får ikke samboeren din pappaperm, det er litt kjipt. da må du isåfall begynne å studere igjen. Min "gode" hjelper på NAV mente jeg skulle bare føde om sommeren, la noen andre ta seg av barnet, og begynne å studere igjen høsten. det var ikke så veldig aktuellt å bare være fødselsmaskin og gi fra meg barnet når det var født, kan du si, jeg ble nesten forbanna på raringen på NAV som ikke så noe galt i det...
to_tette? Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 forsørgerbidraget (eller hva det heter), som er en del av fødselsstipendet er behovsprøvd i forhold til din samboers inntekt, men det er ikke snakk om et særlig stort trekk
Kickie Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Heisann, Det finnes også et smutthull for studenter som meg og samboeren min har tenkt å benytte oss av: http://www.barnimagen.com/forum/thread/137321043 Da kan også han være hjemme med barnet. Lykke til
to_tette? Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 ja hvis faren har mulighet for gradert uttak, så kan det ordne seg på den måten. pappa her i huset har desverre ikke en jobb der han kan jobbe mindre, siden det er bare han som gjør den jobben han gjør...
to_tette? Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 får håpe barnefedrene deres har greie arbeidsgivere, dette med gradert uttak er jo avhengig av at arbeidgiver er villig til å gjøre avtale om det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå