trolly Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 spiser dere det? eller går det under spekemat?
Babyønske �� Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 Fårepølse går under spekemat, så det har jeg hold meg unna
Gjest Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 Fårepølse er rått kjøtt, så det bruker jeg kun om jeg steker ostesmørbrød.
trolly Skrevet 25. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2008 jeg spiste det i går og i dag tidlig, så da er det litt for sent... håper det går bra
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 spiser det..og trønderfår,salami,pepperoni å tilogmed litt spekeskinke.. alt med måte..
Gjest Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 til du plutselig treffer den pakka som har listeria eller toxo ... for om du spiser lite betyr det ikke at det er trygt ;-)
mamma`n til go`jenta♥+baby!<3 Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 ikke spis det du:) -selv om det er veeeldig godt!=P det er faktisk det pålegget jeg savner mest:)
Maf og lillemann Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 he he, snakket med jordmor om dette med fårepølse og salami på forrige kontroll, hun sa at jeg skulle slutte å lese på interenett forum, for å så bli helt hysterisk.... spekeskinke og roastbeef burde man holde seg unna. men fårepølse og salami skulle være trygt. det er faktisk svært normal mat i norsk hverdagskosthold- og hvis det var veldig farlig hadde nok både lege og jordmor advart mot det ( noe som de ikke gjør, at det er farlig, det er noe jeg, i likhet med mange andre, har lest meg til selv) men hvis jeg forsatt var skeptisk, så kunne jeg fryse fårepølsen ned noen dager. så jeg gjør det jeg =) er jo forsatt litt hysterisk!
Babyønske �� Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Hvorfor skal fårepølse og salami være tryggere enn spekeskinke og fenalår? Tilberedningen er jo akkurat den samme......
Gjest Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Milani ... les www.matportalen.no sine kostholdsråd til gravide. Dette er utarbeidet av offentlige myndigheter og fritt for nett-synsing. De advarer mot spekemat og rått kjøtt. Fårepølse og salami er spekemat og dermed ikke anbefalt av norske myndigheter. Det er greit å være kritisk til kildene sine, også jordmødrene. Det er dessverre ikke alle som er like oppdaterte. Matportalen sine sider formidler det siste av oppdatert informasjon og er dermed den mest pålitelige kilden vi har.
Maf og lillemann Skrevet 26. november 2008 #11 Skrevet 26. november 2008 jada, jeg har lest matportalen. men etter det jeg har forstått, så er ikke fårepølse ren spekemat. nå er ikke jeg noe ekspert på sånt, så jeg sier ikke at det ikke kan være farlig. for ja, det er sikkert en bitteliten sjangse for å få bakterier i seg. akkurat som når jeg går gjennom bergen sentrum hver dag, er en bitteliten sjangse for at babyen blir kulos-forgiftet. det er også sjangse får å kræsje med bil. større sjangse enn å bli smittet av listeria, toxo osv... jeg kan jo også falle ned trappen en morgen og skade barnet mitt...(sjangsen er der hver dag!) det er veldig mye som er farlig når man lever =) og jeg er gad jeg klarer å leve som normalt, selvom jeg er gravid =)
Babyønske �� Skrevet 26. november 2008 #12 Skrevet 26. november 2008 http://forbrukerportalen.no/filearchive/Utkast_til_forskrift__7914a.pdf I følge denne artikkelen om spesielle krav til kjøttvarer skal spekeskinke og forepølse tilberedes på samme måte Utklipp: 18. Spekeskinke skal være fremstilt av lår av svin, med eller uten bein. Spekeskinke skal være saltet og tørket. 19. Fenalår skal være fremstilt av lår av får, med eller uten bein. Fenalår skal være saltet og tørket. 20. Salami skal være fremstilt av fremstilt av renskåret kjøtt og fett fra storfe og/eller svin. Salami skal være saltet og tørket. 21. Fårepølse skal være fremstilt av renskåret kjøtt og fett fra får. Kjøtt og fett fra storfe, svin, hest og geit kan tilsettes. Fårepølse skal være saltet og tørket. 22. Stabburpølse skal være fremstilt av renskåret kjøtt, fett og blod av storfe, svin og/eller hest. Inntil 3 % sviskemasse kan tilsettes. Stabburpølse skal være saltet og tørket. Det er mye som er farlig når man lever og er gravid, men noe kan man selv velge å velge bort, som enkelte matvarer, andre ting er det ikke så lett å gjøre det med, og den risikoen får man heller ta.
Gjest Skrevet 26. november 2008 #13 Skrevet 26. november 2008 "men etter det jeg har forstått, så er ikke fårepølse ren spekemat." Da har du nok misforstått, for fårepølse går under definisjonen spekemat.
Maf og lillemann Skrevet 26. november 2008 #14 Skrevet 26. november 2008 ja visst, ja visst. men vi som velger å spise litt fårepølse tar jo faktisk baren en ørliten risk da i såfall... folk må selfølgelig vurdere selv hva dem vil gjøre. men jeg personlig ser ikke det som noen krise. jeg har dermed ikke påstått at det ikke er risky, for det kan jo godt hende det er =) ser også at jormoren på babyverden ikke er særlig kritisk til spekemat heller, ihvvertfall ikke når man fryser det først =)
Maf og lillemann Skrevet 26. november 2008 #15 Skrevet 26. november 2008 ok, tingeling, da har jeg misforstått. er ikke værre enn det =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå