Gå til innhold

Hvordan er egentlig den første tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det håper jeg å få svar på fra dere som har født før. Vi får vår første når som helst, og jeg lurer fælt på hvordan det kommer til å gå med juleforberedelsene. Er det virkelig slik at den første tiden er det umulig å få gjort noe som helst annet enn amming og bleieskift? Kan jeg bare glemme julebaking og handleturer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok veldig individuelt tror jeg :-) Jeg har vært av typen som har komt meg veldig kjapt etter en fødsel, og gått på trilleturer bare få dager etter fødsel. Hva man får gjort av baking og handleturer er vel litt opp til hver enkelt også, og hvor lett man har for å la andre slippe til med babyen. Hvis man har nettverk (foreldre som bor nærmt, venner, osv.) som kan passe babyen litt mens du tar en handletur, eller setter en bolledeig osv, så kan man jo få gjort masse :-) Noen får babyer som sover MYE den første tiden, mens andre får babyer som sliter med magen og gråter mye. Så hvordan tiden etter en fødsel blir, det vet man egentlig ikke før man er der :-)

Men det er viktig å ta i mot hjelp, hvis du får det, av både pappaen, mødre eller svigermødre eller andre som tilbyr :-) Viktig å hvile mye også.. Så ville ikke stresset så mye med juleforberedelser med mindre du har overskudd og tid til det :-)

Skrevet

Hei,

jeg ble mamma for 6 uker siden, og ville nok gjort unna mest mulig i forkant hvis formen tillater d! Syntes de to første ukene var slitsomme, selv m en baby m godt sovehjerte! Hun sov nemlig mye i starten, og fikk da gjort litt husarbeid mens hun blundet, men er jo mye nytt sånn i starten også.. Tar tid, og krefter, å få til amminga skikkelig, samt at d blir jo gjerne mye besøk fra slekt og venner. Så dagene gikk i ett syntes jeg, og d føltes som en kjærkommen luksus å få litt alenetid, f.eks å få tatt seg en lang god dusj...Mange babyer vil også henge i puppen mer el mindre hele tida, og da er d hvertfall ikke lett å få gjort så mye! Men dette er individuelt, og varierer fra baby til baby!

Rådet mitt er å bruke familie og samboer, ta imot all hjelp og avlastning, viktig å få litt tid til andre ting også, for d kan lett bli intenst de første ukene=) Men masse lykke til, d er en herlig tid du har foran deg!!

Skrevet

Hei

Hvis jeg var det så ville jeg forberedt meg på at det kun blir amming og stelling og til tider ganske slitsomt i begynnelsen, og så heller tatt alt annet som en positiv overraskelse.

Hvis du leser i boken Mamma for første gang, så står det litt om hvor lett det er å legge lista for høyt og slite seg ut, og dermed få en baby som ikke har det så godt og bli veldig sliten selv.

Skrevet

Slapp av og ta jula som den kommer! Gjør unna det du kan før baby kommer. Det er veldig individuelt, men jeg sov veldig dårlig på sykehuset og trengte lang tid på å komme meg etter fødsel. Var så utslitt at jeg rett og slett fikk feber... Men andre er jo oppe og hopper tidlig, så det er vanskelig å si. Men pass på så du ikke stresser, for da mister du melken også.

Skrevet

Jeg fikk et tips om bæresjal hvis man får en baby som ikke finner roen.

Da har man to hender frie til å gjøre ting, hvis den 1. tiden blir slitsom. Venter å ser om jeg trenger bæresjal selv... for helst vil jeg ha en baby som finner roen i vogna/senga si.

Høres jo ut som et veldig bra tips, spesielt for de som har kolikkunger, eller babyer som trenger mye kroppskontakt.

Skrevet

den første tiden er veldig slitsom.. men min sov stort sett hele dagen de første 3 ukene.. hang store deler i puppen om natta da.. så det var slitsomt..men fikk egentlig gjort litt på dagtid fordi han sov så mye.. Begynte på album jeg da faktisk.. fra sykehuset og de første dagene ;)

Ellers syns jeg det var slitsomt pga jeg var så ute av meg.. gråt , gråt og GRÅT mye... syns det var en stooor overgang... og fikk en veldig ansvarsfølelse som jeg syns var slitsom med en gang.. så mye av grunnen for at jeg syns den første tiden var slitsom var min egen reaksjon.. og selvfølgelig det å ikke sove om natta..

=)

Skrevet

Det er kjempeindividuelt hva slags form og humør man er i etter fødsel. Forrige gang var jeg ganske sprek selv, og hadde ei datter som hadde veldig godt sovehjerte og generelt var veldig rolig, men de første par ukene var det ikke behagelig å gå for mye, og iflg kontoutskriften min brukte jeg ikke kortet den første mnd'en i alle fall, hehe. Hadde i alle fall tatt unna handelen, og så kan man heller ta husarbeidet sånn pø om pø etterhvert som man har anledning. Om du ikke er alene så kan jo pappaen til barnet gjøre endel også, men det er kanskje lettere å be ham vaske et gulv enn å handle presanger til "tante" :o)

Skrevet

Kommer veldig an på hva slags mann du har, og nettverk ellers. Min var ikke så veldig hjelsom, så jeg fikk ikke sovet noe på sykehuset og fikk ikke noe mat når jeg kom hjem, så det ble til at jeg måtte sove når babyen sov, og orket ikke gjøre noe annet. Fikk jo brystbetennelse med feber og influensasmerter etter en uke (ikke rart, var jo utslitt), så kunne bare glemme husarbeid og trilleturer, Hadde nok med å ikke tørne..;)

Ikke forvent noe som helst, også tar du alt evt overskudd som en gledelig overraskelse!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...