Gå til innhold

Fikk vite at jenta ligger i sete...

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på vanlig kontroll hos legen i dag er i uke 38 i morgen. fikk vite at jenta ligger i sete.. noen med erfaring om setefødsel ? må på sykehuset i morgen for undersøkelse.. hva kommer evt. til å skje dær ? kan man velge mellom setefødsel og keisersnitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!:)

Har prøvd å lese meg til det jeg har funnet om seteleie, keisersnitt, setefødsel og vending av baby siden jeg også har baby som ligger i seteleie.

Er bare i uke 35 jeg da, så har enda tid på meg:)

På noen sykehus får du tilbud om vending av baby i alle fall. Men slik jeg har forstått det, har de begynt å gå vekk fra dette da det kan føre til flere komplikasjoner osv.

Du får selv velge om du vil føde i seteleie, eller ta keisersnitt.

(Om bekkenet ditt er stort nok vil de nok anbefale setefødsel slik jeg har forstått det. De måler vel bekkenet ved hjelp av røntgen.)

Det er få som føder vanlig når babyen ligger i seteleie. I Hordaland tror jeg raten sier at 8 av 10 velger keisersnitt.

Om du velger vanlig fødsel er det ca 50% sjangse for hastesnitt da ting ikke alltid går som "planlagt".(litt usikker på akkuratt %, men mener det var noe slikt). Men dette kan man aldri vite på forhånd.

Tror det er mange som har hatt vellykkede setefødsler som er veldig fornøyd med opplevelsen.

Fordelen med å føde normalt i fht keisersnitt er jo at man kommer seg mye raskere etterpå. Det kan gå mange uker (mnd) der man har vondt der de snittet deg på magen ved keisersnitt.

Selv har jeg angst for å føde i seteleie, så her blir det keisersnitt om babyen ikke snur seg selv.

Vet ikke om det hjalp så mye?

Uansett blir du godt tatt vare på på sykehuset, så det er jo bare å stille alle spørsmål du lurer på til dem når du skal inn igjen:) De vet best uansett, og vil nok råde deg frem ;)

Lykke til!!

Skrevet

Har lest litt nå jeg og.. får jeg "velge" så blir det nok ks. tør ikke ta sjangsen på noen komplikasjoner da prosenten på haste ks er 50%... da er det bedre å ta det planlagt, det er nå min mening,.. har en hjemme som blir 2 30. desember og en på 6, så det blir sikkert tungt den første tiden hjemme, men det får nå stå sin prøve det.. synes det høres utrolig ekkelt ut bare med epidural, det tørr jeg hvertfall ikke ta.. fødte normalt med begge mine første, bare med lystgass....

Skrevet

Jeg fødte også førstemann uten noe smertestillende.

Prøvde så vidt lystgass, men det var ikke noe for meg.

Helt enig, syns også det er bedre å ta det planlagt i så fall.

Syns at problemet med keisersnitt er at man ikke kan løfte noe annet enn babyen man har fått ut de første 6 ukene.

Blir vanskelig å la være å løfte førstemann på 1,5 år..

Blir nok tøft ja, men babyen må jo ut på en eller annen måte:)

Også litt greit å få velge selv hva som passer deg best i en slik situasjon.

Skrevet

Hei. Jeg har akkurat født (vaginalt) en jente som overraskenede lå i seteleie. Det gikk veldig bra:) Hadde mange leger tilstede og ble fulgt opp bra. Er babyen for stor , tar de nok keisersnitt. Malene var 3420g og fødselen gikk veldig fint:) ... (var på sykehuset litt før ni om morningen og hun var ute allerede litt før halv 12!)

MEN hvis jeg hadde visst at det var seteleie, ja da lurer jeg på hva jeg hadde gjort......

Skrevet

Heisann

Min datter på 2 år er født i sete, og jeg hadde ikke noe valg for å si det mildt. Prøvde å overtale dem til å gi meg keisersnitt, men da fikk jeg til svar at i Norge regnes setefødsel som en vanlig fødsel!

Har snakket en del med både jordmor og gynekolog mtp at denne også kunne sette seg (har heldigvis snudd seg:)) ,men da var det også snakk om at jeg måtte føde siden jeg har gjort det før.......

Føødselen til datteren gik veldig fort, ca 3,5 timer, og jeg fikk ingen form for bedøvelse da de ikke rakk å ordne noe siden det gikk så fort. Men etter fødselen var jeg bare glad til for at jeg hadde født vaginalt, da det er mye lettere å komme seg etterpå.

Men det kan jo selvfølgelig være ulik praksis på forskjellige sykehus (jeg fødte i Hammerfest). Og er også stor forskjell på de enkelte legene!!!

Uansett ønsker jeg deg lykke til, det kommer nok til å gå bra skal du se:=) Du blir utruli godt tatt vare på og det er både barnelege, gynekolog og anestesilege tilstede, og som oftest går det bra. Det er bare det at folk har en tendens til å ikke prate om det når det går bra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...