Gå til innhold

Ny her. Noen som kan oppdatere meg på forkortelsene som brukes?


Solskinn78

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny i den gravide verden og ny på denne siden. Er nå 5 uker på vei etter vellykket ivf. (1. forsøk).

Ser dere bruker betegnelsen 5+5 osv., SA, MA osv Hva betyr dette?

 

Synes dette er kjempe spennende og håper veldig dette kommer til å gå bra. Kjenner jeg er litt nervøs før UL 12.des. Da får vi se om det banker i det lille hjertet.. Har ikke så mange symptomer ennå, annet enn litt treig mage, murring i eggstokkene, trøtt, litt emosjonell og veldig vondt bak brystbeinet på høyre side etter å ha spist. Har lest at dette skyldes slapp lukkemuskel mellom spiserør og magesekk. Noen andre som sliter med dette? Har ikke halsbrann eller noe da..

 

Ha en fin dag alle sammen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer som nygravert :)

 

SA er spontanabort. Fosteret har dødd og blir støtt ut av kroppen.

MA er missed abortion. Fosteret har dødd, men blir ikke støtt ut av kroppen. Kroppen tror at man enda er gravid.

 

Betegnelsen 5+5 betyr at man er 5 uker og 5 dager på vei. Står det f.eks 20+6 er det 20 uker og 6 dager på vei.

 

Jeg tror det skal være en liste over forskjellige forkortelser og slikt man bruker her inne, men kan ikke finne den akkurat nå Kan hende den ligger inne på forumet for 1.trimester.

 

Ikke lenge til du får sett lille spiren, spennende!! Det går nok bra skal du se :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig i ganske fin form - spesielt etter at forkjølelsen har nesten gitt seg :)

 

Jeg er heldigvis ikke så veldig kvalm. Takler ikke mat på morgenen, kun drikke. Prøvde å spise frokost for noen dager siden og da ble jeg skikkelig kvalm...

Eller så har jeg vel egentlig ikke så mange symptomer - annet enn positive tester da ;-)

 

Du da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...