Gå til innhold

Bekkenløsning/låsning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor langt på vei var dere første gangen dere hadde tegn til det? Og hvor satt smertene? Kan man gjøre noe for å forebygge/behandle/lindre dette?

Nå vet jeg ikke om jeg har bekkenløsning/låsning,for de smertene jeg har sitter i hofta. Kjente det første gang i uke 6/7,og er nå over 12uker på vei. Har i hovedsak kjent smerter i den ene hofta,men også hatt antydninger i den andre. Sitter gange dypt inne i hofta...men trodde vel egentlig at bekkenløsnin/låsning satt en litt annen plass ;p Har heller ikke slått meg,så kan jo ikke være det. Er 1.gangs,og har egentlig ikke peiling ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner det også i hofta.. :( Veit ikke hva det kommer av jeg.. Men godt er det ikke..

Skrevet

Heisann!!

Jeg har tidvis hatt smerter som ligger nesten "midt på skinka" og om kvelden har beinet blit "lammet" i fra hoften (Ikke lett å forklare!!). Jeg spurte jordmor om dette og hun mente det kunne være en isjas-nerve som lå i klem. Det var ikke noe å gjøre med det og det var mulig det gikk over. Jordmor mente det uansett var viktig å holde seg i aktivitet men kanskje fordele for eksempel husarbeidet på flere dager etc. Det er ikke farlig og går over når barnet er ute- om ikke før. For min del har det avtatt mye i det siste slik at jeg er nok i en god fase :-) Er forresten 16+0 i dag.

Jeg er forresten også førstegangs ;-)

Tvi tvi videre!!

Skrevet

Før graviditeten gikk jeg til kiropraktor pga hoftesmerter i forb med mye trening og fikk beskjed om at det var en form for bekkenlåsning. Dette skulle jeg ikke bekymre meg for ved en event graviditet, men i uke 12-13 fikk jeg en smell. Samme smerter og symptomer som tidl, men uten trening.

Er nå i uke 26 og har til tider strålinger nedover innsiden av låret på samme side som hoftesmertene. Kjenner det også over halebenet ved ligging på rygg og ved mye gåing. Fysioterapeuten bekrefter at bekkenet er mindre fleksibelt på motsatt side av den vonde hoften, meeeeeen er av den typen som mener bekkenproblemer generelt ikke er relatert til svangerskap......?! Tulling!!!

Ja, ja. Det eneste som hjelper meg er å ta det litt mer med ro og ikke løfte for tungt. Ellers gjør jeg som før og er bare 20 % sy.meldt.

Skrevet

I uke 14 fikk jeg en låsning av høyre fot. Den ville ikke gå, måtte hinke til jeg fikk tak i krykker. VONDT! Kom heldigvis til en flink fysioterapaut/ spesiealist i manuell terapi - og hun forklarte hva det egentlig var som skjedde. Musklene prøver hele tiden å holde det løse bekkenet samlet, men det klarer de bare ikke. Musklene ligger jo oppå hverandre i flere lag, og det kan være vanskelig å komme inn til selve problemet.

Jeg fikk 3 øvelser, og de hjalp sinnsykt godt - stå med begge underarmene på kjøkkenbordet, len deg framover så du slapper av i bekkenet. Løft så den ene foten (ca 20 cm opp - bruk bekkenet til å løfte med på den ene siden), hold i 20 sek. Deretter andre fot. gjøres 4-5 ganger.

andre:

stå med begge underarmene på kjøkkenbordet, len deg framover så du slapper av i bekkenet. Løft så den ene foten (ca 20 cm opp - bruk bekkenet til å løfte med på den ene siden OG BØY OVERKROPPEN sidelengs ned til samme fot som du løfter ( så du får en bananform)), hold i 20 sek. Deretter andre fot. gjøres 4-5 ganger. Vanskelig å forklare..?

Den tredje skal du sitte på en benk eller et lavt stødig bord: bøy det ene benet inn under foten som ligger over kanten av bordet. så du har selve fotsålen under låret. Skyt ryggen og brystet fra. len deg framover og stretch i 2 min. Det skal rive godt i sete/lår muskelen.

Den tredje er for vanskelig å forklare.

Dessuten, på jobb skal jeg ligge! 10 min x 2 daglig for å avlaste bekkenet. Det nytter ikke sitte, for du sitter jo faktisk på ... jo ... bekkenet. Få jobben din til å tilrettelegge.

Håper du kan få litt hjelp av dette...

Skrevet

Jeg er 15+3 på vei, og har hatt bekkenproblemer i et par uker. Om det er låsning eller løsning aner ikke jeg, men jeg har smerter i hofter, haleben, på innsiden av lår og korsrygg.

Jeg er sykmeldt 50% for å begrense tiden jeg sitter, da det er verst. I tillegg går jeg mye rolige og lange turer, holder meg i aktivitet og trener lett yoga og øvelser som styrker bekkenet.

Som gravid har man også rett på gratis fysioterapi, og akupunktur kan også hjelpe, selv om det koster endel penger. Selv går jeg foreløpig til massasje jevnlig, som løser opp muskulaturen.

Skrevet

da var det gjort for min del.. bare å finne seg i det!!! :(

var hos ostiopat i dag og fikk bekreftet låsning på begge sider, så da er det bare å sykemelde seg helt... jeg får ikke lov til å gjøre stort annet enn å ligge på sofa`n! og hjelp sier baer jeg!!! dette kommer til å bli leeeeeeenge å vente...sukk...

Skrevet

huff :( det er min største frykt! å bli "sengeliggende"! har 4 hunder som jeg må ta vare på,samt jeg selv liker å være ute og å gå tur... kan ikke se for meg at jeg klarer det om så skulle være tilfelle! hoff...

hva skal jeg gjøre da? ta kontakt med lege å få henvisning til fysioterapaut/kiropraktor? eller kan JM gjøre det? er ikke så lenge til jeg skal til henne...

åh,ble litt redd jeg nå! vil så absolutt ikke bli tvunget til å ligge rett ut resten av svangerskapet :,(

Skrevet

Fikk du ikke lov til å gjøre annet enn å ligge på sofaen?! Jeg har også bekkenlåsning, og går til behandling hos osteopat. Men fikk høre at lett aktivitet, feks bevegelse i vann er bare bra. Ble bare litt usikker nå, på hva som egnetlig er lurt. Ga hun noen begrunnelse for at du ikke skal bevege deg så mye?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...