Gå til innhold

Velger dere lege eller jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor har dere tenkt å gjennomføre svangerskapskontrollene?

Jordmor lyder som mest attraktivt for min del,men leger hevder de har bedre medisinsk kompetanse. Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ganske vanlig at man er litt hos hver. I mitt første svangerskap var jeg annenhver gang hos lege og jordmor.

Med nr. to var jeg bare hos lege fordi jeg har lavt stoffskifte, og han ville følge ekstra godt med dette.

Du skal vel til lege første gangen og kan høre hva han mener du bør.

Skrevet

Jeg skal gå hos begge, etter det jeg har forstått utfyller de hverandre.

Skrevet

Mest vanlig å gå annenhver gang til jordmor og lege, gjorde det sist og kommer til å gjøre det samme nå!

Skrevet

Eg har fått tilbud om å gå hos gynekologen min pluss jordmora som er i samme etasje som gynekologen.

De har et tett sammarbeid og kommer til å gå til de sikkert annen hver gang. Hos gynekologen tar eg UL, blodprøver, veier meg og tester urin. Så er det vel det andre hos jordmor (har ikkje vært hos jordmor enda, men gleder meg til det :-)

Gleder meg veldig til å høre hjertelyd hos jordmor, for det har vi ikkje hørt enda. Men vi har sett gullet 2 ganger på UL.

Er forresten 11 uker i måren.

Bare 1 uke igjen til den magiske grensen :-D

MÅ nevnes at eg har hatt UL og sånt pga dette er et prøverørsbarn, da blir det litt mer kontroller tidlig.

Skrevet

jeg skal til lege på den første kontrollen, etter det foretrekker jeg jordmor. Hadde en lege som ikke forsto meg sist gang og ble sur når jeg måtte sykmeldes pga. dødsfall i nær familie, - "graviditet var en tilstand ikke en sykdom.. Det skulle ikke være nødvendig med sykmelding fordi jeg var gravid når det skjedde et dødsfall..!" etter den meldinga mista jeg all troen på daværende fastlege når det gjaldt forståelse for graviditet og følelser..

Jordmor syntes det var helt greitt at jeg tok resten av kontrollene hos henne det svangerskapet og det påfølgende. Blir nok slik denne gangen også.. :-)

Skrevet

Jordmor.

Hadde fint lite utbytte av kontrollene hos lege i forrige svangerskap(gikk annenhver kontroll hos lege og jm. Dette er jo tross alt faget til jm, føler hun har bedre peiling på svangerskap og fødsel enn legen min har.. :o)

Hadde et enkelt og greit svangerskap forrige gang, satser på det samme nå, og så lenge alt forløper normalt føler ikke jeg at jeg har noe hos legen å gjøre.

Skrevet

Jeg var annenhver gang hos lege og offentlig jordmor første svangerskap. Denne gangen skal jeg gå til legen første par gangene og deretter kun til privat jordmor. Vil unne meg litt omsorg og det å bli sett og hørt. Følte meg overhode ikke tatt vare på forrige gang, så nå skal det nyyytes. :)

Skrevet

Jeg går kun til jordmor, fra første kontrollen i uke 13. Gjort det to ganger før, og synes det var kjempegreit. Tar kun kontakt med lege hvis det skulle bli behov for det...

Skrevet

Tror din lege manglet empati i det store og hele. Mange blir da sykemeldt ved dødsfall i nær familie, gravide eller ikke... Håper din nye lege er mer forståelsesfull...

Skrevet

Tror det blir lege for min del. Har allerede fått bekkenløsning og må likevel innom legen og fornye sykmelding inn i mellom (er foreløbig 40 % sykmeldt i uke 10).

Trivdes ikke med jordmora jeg gikk med på hs sist, og tror det bare er hun som er der nå også. Følte meg som et samlebåndsobjekt og det synes jeg lite om. Dessuten trodde hun meg ikke når jeg mente barnet lå i sete, noe som nesten kunne gått galt hvis ikke jeg selv ringte til sykehuset og fikk ul i uke 38... (sete, smalt bekken, stort hode, stort barn).

Skrevet

Tar man da kontakt med egen jordmor? Altså må man finne en selv? Det er jo noe med å finne en man liker..:) Kjemi osv...

Skrevet

Det vanligste er å gå til lege første gangen, og deretter ta kontakt med helsestasjonen for evt. å avtale time. Så går jo ann det, og se hvordan kjemien er med lege og helsesøster. En kan også kontakte private jordmødre, men da tror jeg en må betale selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...