TurboPrinsessen:-) Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Skal være hos svigers.. I en alder av snart 34 år, blir dette bare 2.året jeg ikke har feiret med min egen familie. Forrige gang var jeg 17 og var utvekslingselev i USA. Svigers spiser vanligvis kl.18. Jeg sa jeg syntes det var litt sent med tanke på snuppa som legger seg kl20, om det gikk an å ta det tidligere, slik at hun kunne få med seg litt av kvelden etter middag.. Er jo da vi åpner gavene, og det blir første året svigers får feire jul med henne. Pappaen også for den saks skyld, siden han har vært på jobb de 2 forrige julene. Svigermor sa med en gang: Ja det var ikke noe problem å spise halv 6 !?! Ja det var jo mye tidligere.. ble litt paff jeg.. Er jo vant med at med små barn så spiser vi ca kl16.-16.30.. Hvertfall det vi har gjort i vår familie.. Men det var visst litt vanskelig.. Det var da jeg begynte å grue meg litt, så kom jeg til å tenke på at de har plasttre, pluss at svigerfar røyker inne foran snuppa - og bryr seg ikke hva jeg mener om saken. Søsteren og hennes mann kommer, og de er litt rare.. Nå finner jeg plutselig mange negative ting her. Svigers er greie de.. Snuppa elsker dem, og hun legger seg sikkert senere den dagen uten problemer.. Vet ikke helt hvor jeg ville med dette.. Er jo bare en dag, og vi har mange år enda på å gi snuppa egne juleminner.. er vel bare litt trist at jeg ikke skal være med min familie på julaften og gjøre det jeg er vant med... men det må jeg vel bare bli vant med.. Takk for at du tok deg bryet med å lese...
Tommage♀♂ Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Jeg hadde nok følt det litt rart jeg også om jeg skulle feiret hos svigers, med andre vaner og tradisjoner enn jeg er vant til. Kjenner jeg blir stresset bare fordi sambo og svigermor vil ha Dronning Maud til dessert på julaften i stedet for riskrem! Jeg har enkelt og greit sagt fra at vi feirer hjemme hos oss nå som vi er en familie, så får de som vil komme. Og jeg får fire på dessertvanen min og heller servere begge deler. Kanskje... Hmm, nei. Men blir min første jul med svigers også, og jeg ser helst at det går knirkefritt, hehe;p
erteposen + 4 Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Jeg forstår deg veldig godt, og føler meg av og til som en drittunge fordi jeg innerst inne helst ønsker å være sammen med min familie. Kan dere ikke foreslå å spise kl 1700 når julen ringes inn? Kanskje regner de med at jenta deres skal være opp lenger enn åtte.... At svigerfaren din røyker inne foran barna synes jeg er rart i disse tider, og det er mannen din sin oppgave å ta det opp. En får ikke kreft av å være inne der det røykes, men besteforeldre kan ta turen inn i et annet rom synes jeg. Kanskje er det en mulighet for at dere kan invitere dem neste gang? Da kan dere skape en felles jul?
TurboPrinsessen:-) Skrevet 24. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2008 Maten er ikke noe problem. Jeg får både pinnekjøtt og riskrem. svogeren min får biff, for han er VELDIG vanskelig i matveien.. de er snille sånn... hehe... Gleder meg til vi kan feire hos oss selv som en familie, lage våre egne tradisjoner.. men det får vente til huset er bygget. Nå har vi ikke plass..
trompetisten Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Gruer du deg på vegne av barnet eller på egne vegner som ikke får feire den tradisjonelle julen du alltid har feiret? ) Misforstå meg rett. Skjønner godt at tankene kommer, men selv om din svigerfamilie feirer julen på en litt annen måte enn hva du er vant med, trenger ikke julen å bli noe dårligere av den grunn. Ikke ta alle sorgene på forskudd, gled deg heller over at du har en god familie rundt deg og at barnet får oppleve å ha både mamma, pappa og besteforeldrene sine rundt seg. Barn er mer fleksible enn hva du tror
TurboPrinsessen:-) Skrevet 24. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. november 2008 Det er vel mest på mine egen vegne at snuppa ikke får den tradisjonelle julen JEG alltid har hatt.. snuppa kommer til å storkose seg hun ( er bare 3år så hun har jo ikke tradIsjonene "inne" enda) med mindre hun blir trøtt da.. litt det jeg er redd for også.. At hun må tidlig til sengs. Ikke bare for hennes del, men også for svigers og tanten til snuppa - som ikke ser henne så ofte. Nei det er nok bare meg det går i.. hehe.. Kan ikke alltid få det som jeg vil..
Vega Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Jeg får feire med min familie ca hvert tredje år jeg.. og kan ikke sette meg ned å sippe av den grunn. Prøv å tenk at det viktigste tross alt er at du får være sammen med snuppa di... det kommer mange julekvelder etter dette.. dere har ikke anledning til å feire jul hjemme hos dere da, så er det du som bestemmer når maten skal serveres og om det er lov å røyke inne? Vi inviterer alltid foreldre hit, og da spiser vi senest kl fem..
Gjest Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 men det er vel bare å legge inn en hvil da vel? Gjør alltid vi i sånne anledninger! Selv om de ikke sovner, så gjør en hvil samme nytten når det legges opp til en litt senere kveld enn vanlig
*Rutletutt* Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 Skjønner deg godt, jeg...jeg er 31 år og har feiret jul hjemmefra to ganger før i mitt liv...en gang i USA som utvekslingsstudent da jeg var 17 år (he, he) og en gang før hos svigers (2006). Både jeg og samboer er VELDIG julete og opptatt av tradisjoner. Vi ville helst feiret jul hjemme hos våre foreldre hvert år, men nå som vi har barn går jo ikke det;o) Før vi fikk barn (og første julen til eldstemann, som da bare var en uke gammel) har vi feiret hver for oss, og så har jeg kommet ut til dem når vi var ferdige hos oss. Da vi var hos svigers sist var jeg 9 uker på vei med nr to opg hadde ekstrem kvalme, så har ikke et veldig fint minne av den julen....men det er jo ikke svigers skyld da;o) Likevel er det småting som gjør at det ikke kommer til å føles som 100% julaften i år...sånn som juletreet (mamma og pappa har STORT juletre pga høyt under taket) mens svigers har et lite tre stående på et bodt i en krok...), hjemme hos oss har vi alltid julegrøt med mandel i på formiddagen en gang - det har ikke svigers, jeg er vant med å feire bare med mine foreldre og min søster (og besteforeldre da de levde - men det er endel år siden mens hos svigers er de alltid fullt hus med tanter og onkler ol....nye fjes hvert år. Koselig nok det, men det hele blir så mye mer masete og mindre intimt og koselig...men herlighet, har jo ingenting å klage på - de er fantastiske mennesker, lager god mat og jeg er veldig heldig som har en så omtenksom svigerfamilie - det er bare det at det tar litt tid før jeg klarer å anse det å feire julaften der, som "min" julaften;o) Om noen år kommer vi til å feire hjemme hos oss selv - vil at ungene skal få like gode juletradisjoner som vi hadde - og da var det vikig for oss begge å feire julen hjemme - så da får svigers og mamma og pappa komme til oss:o)
Mamman til 2 Skrevet 25. november 2008 #10 Skrevet 25. november 2008 Erteposen; passiv røyking ER kreftfremkallende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå