Gjest Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Jeg lurer på hvorfor dere døper barna deres? Jeg er nysgjerrig. Selv har jeg nå valgt og ikke døpe. Jeg kommer til å lære min sønn om alle religioner, inkl. kristendommen, men jeg kommer ikke til å oppdra han i kristen tro. Derfor kan jeg heller ikke stå i kirken å si ja til dette. Men dette er bare min personlige mening, og dette innlegget er ikke ment for å tråkke noen på tærne, jeg vil bare ha andres meninger rundt dette temaet. Når han blir tenåring, er valget hans. Er han kristen, støtter jeg han fullt ut. Flere sier det er "flaut" for dem å måtte døpe seg. Skal barn læres til å følge strømmen? Hvorfor ikke lære barn å stå for egne meninger, og å ta egne valg? De må jo tenke over hva de gjør de også, og hvorfor de gjør det. Selv er jeg en veldig sjenert jente. Jeg ble døpt, men valgte og ikke konfirmere meg. Alle andre gjorde det, og jeg var den eneste i klassen som lot være. Hvorfor? Fordi foreldrene mine har lært meg til å tenke selv. De er kriste, men jeg fikk aldri noe godt svar på HVORFOR man konfirmerer seg. Det har ingen til denne dags dato heller aldri klart å gi meg. Tradisjon sier dere? Kristendom er ikke tradisjon, det er religion. Og til dere som er kristne: Hvorfor må barnet døpes, når "alle barn kommer til himmelen?" Og hvor i bibelen står det at ungdommen skal konfirmeres? Jeg er som sagt bare veldig nysgjerrig rundt dette emnet, da jeg har fått en sønn nå, som gjør at jeg ønsker å reflektere meg mest mulig om ting som angår han.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Eg er ikkje døpt og har heller ikkje døpt nokon av ungane mine. Og det av samma grunn som deg pluss ein til. Når eg var konfirmant i 1995 så var me 7stk i Vest-Telemark som konfirmerte oss borgelig. Nå er det over 30stk i Vest-Telemark som velger den måten å konfirmere seg på, kjen den trenden til å snu?? Eg trur ikkje det. Og vil mine barn konfirmere seg i kyrkja så er det heilt greit for meg, det er deiras valg og ikkje mitt, eg skal ikkje lage nokon stor såhei rundt ein dåp da, med mindre dei vil det. Men da tar dei eit valg for seg sjav og ikkje eg som gjer det. Eg lærer dei også alt om andre religionar, me leser i bibelen og me snakkar om muslimar og islam, jøder og jødedommen osv. Det er ein ting som er litt dumt, det er at med mindre du melder dine ungar ut av Statskirken så er dei medlemer det automatisk. Og sida det er ein statstøtta organisasjon så får dei støtte etter kor mange medlemer dei har og da blir det litt feil. Eg er medlem der enda og det er mine barn også, eg kjem til å melde dei ut sammen med meg men eg har bare ikkje fått somla meg til det. Mannen min er døpt og konfirmert i kyrkja. Me er dei einaste som ikkje har døpt barna våres på både mi og hans side, av søskena. Men det er deiras valg og ikkje mitt. Så enkelt er det. Syns det er like viktig å lære barna å respektere andre mennesker for det er, ikkje dømme dei av utseende el religion. Lær folk å kjenne før du utalar deg om dei, vis dei respekt før du forventar at du får respekt tilbak. Vær enige om at det går ann å vera uenige. Det er så små ting som skal til, og eg syns faktisk ikkje kristendommen el så mange andre religionar respekterar alle mennesker. Kva med homofile???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå