Gå til innhold

Dere som har eller har hatt barn med kolikk smerter...

Anbefalte innlegg

Gjest Nydelige Christina&Nathalie
Skrevet

Hva kjennetegner kolikk?

Altså da mener jeg om det må være en fast tid på døgnet de gråter, og hvor lenge varer det som regel?

Min lille jente har hatt vondt i magen den siste uken..men hun gråter max 1-2 timer hver gang før hun roer seg.

Gråter ikke hver dag, men jeg synes alikevel det har blitt ganske ofte jeg da..

Vurderer å ringe kiropraktor..men...

Hun er 5 uker og sover godt om natten da heldigvis, jeg ammer henne 1-2 ganger bare...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

føler du at det er luftsmerter hun har da?

da kan du prøve å gi henne minifom før hvert måltid. det hjelper. har hun kolikk hjelper det ikke så mye...

2 åringen min hadde kolikk, men han gråt myyyyyyyyye!! gråter hun 1-2 timer flere ganger daglig el?

går jo ann å ta seg en tur til kiropraktor for å se om de kan hjelpe henne.

Skrevet

Jeg har to barn. Nr1 hadde kolikk og nr 2 hadde bare litt kolikksmerter de første 8-10 ukene.

Nr1 gråt hysterisk stort sett hver gang han var våken. Han skrek og skrek seg blå og det var opptil 10 timer per døgn...av og til mer men sjelden mindre. Vi prøvde kiropraktor, miniform, massage o.s.v uten noen effekt.

Nr 2 gråt ca 3-4 timer noen ganger i uken. Noen uker hver dag og noen uker 2 dager i uken. Jeg var veldig stresset over at han skulle få så mye smerter som første mann for det hadde vi bare ikke klart. Vi gikk med ham til soneterapi og jeg syns han blev mye bedre av det.

Jeg syns ikke 1-2 timer hver gang og ikke hver dag høres så mye ut men det er lenge nok når du ser ditt barn ha det vondt. Hvis du vet at det er magesmerter må du bare prøve å ikke trøste henne med melk. Prøv å la det gå ca 3 timer mellom måltidene.

Håper hun snart får det bedre.

Skrevet

kjøp fenikkel-te. De selger det på helsekost butikk. Det og biola. Te kan du gi 2x5ml i døgnet og biola kan du gi 2x3ml i døgnet. Dette bruker de på barneklinikken iallefall. Også til nyfødte. Lykke til

Skrevet

Min skrek nesten hele tiden når den var våken! Kommer skriket ikke lenge etter et måltid? Føler du at den er glupsk, og drikket vell mye? Overspising? Hørte en regel for hvordan vurdere kolikk. Så mange timer, så mange ganger pr dag. Min voknet også på natta, fikk bryst, og skreik rundt 1 1/2 - 2 timer hver natt.

Kiropraktor fungerte litt til oss. Merket forskjell etter 2 gang, etter 3 gang følte jeg han var litt tilbake igjen.

Minifom fungerte ikke hos oss, men muligens hos dere, siden det ikke høres så intenst ut?

Skjønner at det kan være slitsomt allikevel!

Skrevet

Takk for gode svar:)

Jeg løper og kjøper miniform i morgen jeg da:)

Nei, hun gråter ikke 1-2 timer hver dag...hun gjorde det i helgen da, men det kan være hun da var smittet av storesøsteren sin magesyke?!

Som regel gråter hun 30 min-1time...ganske heftig men pleier å roe seg når jeg legger henne til brystet eller bærer henne på armen, og det har bare vært den siste uken..før det gråt hun aldri noe særlig hvis hun ikke var sulten da...men merker jo at hun har luft i magen ja, og at det hjelper når hun for rape...hun er også veldig glupsk (glad i mat hehe) så det går nok litt fort med puppen til tider...kan være derfor også...

I går gråt hun ingenting..i kveld gråt hun fra 8 til 9 men sovnet etter dette..

Men jeg tror kansje jeg skal ringe til en kiroprater i morgen, han kan vel ta en vanlig sjekk uansett??

Jeg ser jo at det ikke er noe skikkelig kolikk iallefall, har hørt grusomme historier om det..men er jo litt redd da for at barnet mitt kan få det..det er vel alle...

Skrevet

datteren min gråt fra precis kvart på 8, til kl 12 på kvelden. HVER BIDIGE KVELD.

Hun hadde kolikk, og vi brukte minifom. Det hjalp godt.

Gutta våre hadde mye luftsmerter, men der hjalp ikke minifomen spesielt mye.

Det kan være vanlige luftsmerter, og da kan du prøve f.eks babymassasje. Eller vibrerende babystol.

Kolikk kan komme av forskjellige ting tror jeg, for det er veldig ulikt hva som funker. Et par jeg kjenner hadde tvillinger med kolikk, og INGENTING funket. De hadde 3 måneder med nattevåk og unntakstilstand.

Skrevet

Det høres ikke ut som kolikk kolikk, men luftsmerter/magevondt. Det er jo vanlig at en skriker såpass mye. Minifoam i begrensa mengder fungerer, og så kan du prøve sukkervann. Det er smertelindrende, og slutter hun vet du at det er magevondt. Promper hun? Så lenge hun bare får mm betyr det at hun ikke har fått opp rapen. Noen barn plages mer av dette enn andre. Fikk rådet om å rape barnet et par minutter inn i måltidet, og legge barnet til igjen. Luft spiser barnet mest i starten av måltidet. Etter måltidet kommer det først en rap, og så kan en komme etter en lengre stund.

Definisjonen av kolikk er jo vag. Har en venninne som er kiropraktor og spesialiserer seg på babyer (spesielt de i seteleie). De fleste kommer først til kiripraktor når kolikk allikevel bruker å slutte, men de som hun kan hjelpe har ofte smertefulle låsninger i nakke og rygg. Da er det alltid urolige.

Skrevet

Sukkervann hjelper lite. Hun er svært glupsk ja og spiser masse..2 ganger har hun faktisk overspist tror jeg (hun kastet opp...) så vi har også trodd at hun kansje bare spiser for mye og for fort...jeg skal bli mye flinkere til å få henne til å rape...kansje hun trenger å rape 2-3 ganger i løpet av måltidet da...men denne miniformen må jeg absolutt prøve asså:)

Skrevet

Jeg fikk mange tips når guttungen hadde kolikk, men mange som ikke fungerte. Hos oss var det beste å gå i rundt med barnet på armen. Når skrikingen ikke var så intens, tente vi på et lys, la barnet høyt på skuldra, og lot guttungen se på lyset mens vi skrøk han på ryggen. Virket som han ble veldig fokusert på det lille lyset i en dempet belys stue! Kanskje verd å prøve dersom dere blir lei av å gå i rundt hele tiden?

Skrevet

å stakkars..:( og med tvillinger da...!!

Skrevet

Høres ut som en bra ide! Prøv å få opp lufta flere ganger i løpet av måltidet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...