Gå til innhold

Hvordan vite hvor lenge man har hatt svangerskapsdiabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 35 og fikk påvist spor av sukker i urinen på torsdag.

Var tilbake hos lege i dag for å ta glukosetest. De tok da og sjekket ny urinprøve samt blodsukker. Ingen spor av sukker i urinen, og flott fastende blodsukker. Testen ble nesten avlyst, men så bestemte de seg for å ta den likevel. Totimersverdien etter glukosetesten var på 8.7 noe som betyr at jeg har svangerskapsdiabetes, men jeg slapp å bli henvist til spesialist.. det holdt med kostholdsråd.

Det jeg lurer på er hvordan man kan vite hvorvidt dette har blitt opdaget "i tide". Det sies jo at svangerskapsdiabetes kan ha konsekvenser for barnet hvis man har de over lang tid.. Det var jo bare tilfeldig at jeg tok glukosetest. Hadde jeg vært fos lege i dag og ikke forrige torsdag ville de ikke ha mistenkt noe.

For en mnd siden tok de prøver av stoffskiftet mitt og jernnivå. Er det noen som vet om sukkernivå i blod måles ved stoffskifteprøve?

Det er ganske skummelt at det er så tilfeldig at man finner det ut da. Jeg er ikke overvektig fra før, og er etnisk norsk så derfor faller jeg ikke inn under den gruppen som blir testet automatisk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen kan vite akkurat hvor lenge du har hatt det, men du kan ikke ha det i særlig alvorlig grad hvis du ikke har hatt sukker i urinen før nå. Man måler forøvrig ikke sukker ved stoffskifteprøve.

Har to venninner som fikk det litt tilfeldig påvist like seint i graviditeten som deg pga et forskningsprosjekt, men de fikk begge høre av fagfolk at det var en veldig lett variant som hadde liten betydning, siden det ikke hadde gitt utslag på sukker i urinen før helt på slutten av svangerskapet.

Tror dette går veldig bra! Men selvsagt lurt å følge kostrådene du får.

Hilsen lege

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Fikk beskjeden av fastlegen min i dag, og hun har ikke så god tid til å informere meg stort mer enn om hva som feiler meg og punktum :) Jeg blir derfor sittende igjen med mange spørsmål. Skal til jordmor i morgen så da får jeg sikkert litt svar..

Trodde 8.7 var så pass høyt at det var litt alvorlig.. men det lå i alle fall under grensen for at man skal til spesialist. Har ikke fått beskjed om faste målinger av blodsukker osv..

Det var bare litt overraskende siden jeg har hørt at det er så utrolig få som får dette, og at de som får det oftest er innenfor en risikogruppe.

Jeg skal heeelt garantert holde meg unna søtsaker og karbohydrater osv. Kanskje ikke verdens mest spenstige jul, men jeg vil ikke på noen måte risikere å skade babyen min nå når jeg har blitt klar over situasjonen..

Skrevet

Heisann, har sendt deg privat mail, sjekk postkassen din her inne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...