Gå til innhold

FEDREKVOTEN UTVIDES TIL 10 UKER?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt rykter om at fedrekvoten skal utvides med to uker som kommer i tillegg og ti uker som blir tatt fra mors permisjon. Er det noen som vet når dette eventuelt trer i kraft? Jeg har termin 1. januar, vil vi da komme innenfor den nye ordningen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dessverre- dette gjelder for barn som er født etter 1.juli 2009.

Skrevet

Søren....

Ja ja, ikke noe å gjøre med det! Jeg mister hvertfall ikke mine to uker da, men,,,

Skrevet

Endringen vil som sagt ikke gjelde deg, men ukene er ikke dine, men barnets. ;)

Skrevet

Kjære meg80

Det er jo ikke barnet som har fødselspermisjon!!! Permisjonen gir foreldrene mulighet til å være hjemme med barnet etter fødselen.

Fødselspermisjonen deles mellom mor og far, dermed er det opp til dem hvor mye hver enkelt skal ha (unntak er de ukene som er forbeholdt far/mor)

Skrevet

Jeg syns i alle fall at det skulle være enklere å få ført over fars permisjon til mor i de tilfeller hvor det er vanskelig for far å ta sammenhengende fri (enkeltmannsforetak) eller når det absolutt ikke gavner familien økonomisk at far tar permisjon. Så lenge dette kan dokumenteres.

Vi fikk ikke gjennomslag for vår søknad om dette og resultatet er at jeg må ta ut 6 ukers ulønnet permisjon..

Er enig i at det i de fleste tilfeller er bra at 6 uker er forbeholdt far..

Skrevet

Turbomamman: Ja, jeg er fullstendig klar over at det ikke er barnet som har fødselspermisjon. ;) Poenget mitt er at det er ikke MORS permisjon, slik mange ser ut til å tro/mene (bortsett fra fedrekvoten) - mor og far er hjemme for barnets skyld, dermed er permisjonen BARNETS.

Skrevet

Bare en korrigering:

Fedrekvoten utvides til ti uker. Far har i dag bare seks uker. To uker kommer i tillegg til total foreldrepermisjon og to uker tas fra mors permisjon. Det var nok sikkert du mente...?

Trer i kraft fra 01.07.09 - altså for barn født etter denne dato...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...