Gulljnta Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Har prøvd nå i to uker med denne ammingen. Hun tar brystet med skjold, men får ikke i seg nok. Har lite melk, prøvd å pumpet, men det hjelper lite. Nå gruer jeg meg til hver gang hun skal ha mat. Klarer ikke å spise eller noen ting. Blir helt utslitt for jeg sitter å venter på at hun skal våkne og jeg skal prøve å legge henne til uten at hun blir mett stakkar.... Vet hvordan jeg skal gjøre, fikk ammeveiledning på sykehuset, men der sleit dem til og med.. Måtte til slutt håndmelke meg og gi det i kopp.. Nå gråter jeg flere ganger om dagen pga jeg er så utslitt. Orker ikke mer. Mister hele den gode morsfølelsen. Kvir meg til å gå ut med henne tilfelle hun blir sulten, kvir meg til det kommer besøk... Er det galt av meg å gi opp ammingen nå? Hun er bare to uker.. Men er det ikke bedre å ha en opplagt mor som hvertfall orker å ta et bleieskift, enn en som er utslitt og gråter hele dagen?
kariuss Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 åÅååå gjett om jeg kjenner meg igjen! Jeg gadd ikke pese med det styret der, så holdt ut i 5 uker men da orka jeg ikke mer. ble ikke noe bedre av å holde på så lenge heller. Jeg amma og pumpa og styra.. og amma i 4 døgn i strekk for å få nok melk men kom aldri no, ga da flaske og vi sovna i flere timer jeg og babyn. Helt gåene begge to. Jeg får en til imars og vurderer å bare gå rett på flaske..
solstråle :) Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Bruk pumpe, og gi henne melka på flaske. Er ikke bra for verken deg eller henne at du sliter deg helt ut både fysisk og psykisk pga amminga! Du har ihvertfall prøvd så godt du kan. Går det ikke, så går det ikke. Husk at du må ta vare på deg selv også Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å gå over til flaske. Og du er ihvertfall ikke en dårlig mor!
Gulljnta Skrevet 24. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2008 Får ikke ut nok når jeg pumper.. Får ut maks 40 ml om jeg er heldig.
oktober16 Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Hei. Jeg er mye eldre enn deg, fikk andremann for noen uker siden. Jeg holdt ut i 5 uker. 3 av dem var jeg veldig syk. Av amming, for lite melk, minimalt med søvn, og låsning i nakke/rygg. Jeg var så svimmel at jeg ikke kunne ta meg av barnet mitt. Jeg pumpa, men hadde veldig lite melk Så her har det blitt flaskebarn, jeg har kommet meg til fysioterapi, fått sove mer og har en ny hverdag Nå koser jeg meg med babyen min! Siden du er så ung, opplever du kanskje ammepresset som veldig enormt. Jeg har gjort det som funka best for oss, å være mor er mer enn å prøve å være en melkeku. De mest ihuga ammefolka mener nok at jeg ikke har prøvd nok, og jeg er selvfølgelig helt enig at morsmelk er det beste. Men ikke for enhver pris! Jeg gråt av lettelse da jeg la bort ammepute og pumpe.
Soleie m/3 gull :) Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 jeg har en sønn på 11 mnd. jeg ammet han bare de 2 første ukene. hadde akkurat sae problemene som deg. når jeg kom på kontroll på hs fikk jeg beskjed om at hvis jeg hadde dårlig samv. så måtte jeg bare legge den fra meg, for det var mye bedre at jeg fungerte som mor:) nå er jeg akkurat blitt gravid igjen, og blir det samme styret denne gangen, så bare begynner jeg med flaske:)
solstråle :) Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 Da dropper du den og! Ingen skam å bruke morsmelkerstatning
Opplandsjente Skrevet 24. november 2008 #8 Skrevet 24. november 2008 Nei, du er sikkert en helt fantastisk mor. Kjenner meg veldig godt igjen. Satt selv som 19 åring med første barnet og hadde samme problemet som deg. Gråt også flere dager og grudde meg til neste måltid. Fikk samme tipsa som deg og hørte alltid at morsmelk er jo best. Er enig i det, men skal man slite seg helt ut pga av det?? Jeg gikk etter 14 dg til innkjøp av nan og flasker. Etter dette fikk jeg en helt ny start med barnet mitt og jeg greide å kose meg. Kjøp nan og suppler dette med din egen melk. Lykke til:-)
Gulljnta Skrevet 24. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. november 2008 Opplever ammepresset enormt ja.. Gråter bare av å lese svarene deres, noen som ikke er hysterisk ang. dette med amming.. Dere som har gitt flaske, hvilken erstatning har dere brukt? Har prøvd NAN her på kveldene slik at hun skal få sove litt mer sammenhengende og ikke være sulten hele tiden.. Igårkveld prøvde jeg å legge henne til 4 ganger uten at hun ble fornøyd, fant til slutt fram flaska med nan og da slukte hun 80 ml..
tuninna ♥ 2pp Skrevet 24. november 2008 #10 Skrevet 24. november 2008 Jeg hadde det på samme måten. Jeg pumpet og gav på flaske det jeg fikk ut, og gav erstatning etterpå. Etter 3 mnd hadde jeg ikke mer melk og da ble det bare erstatning. Det beste for dere begge er at du har det bra, ikke at du sliter med å amme for enhver pris.
Gjest Sauen - uke 13 Skrevet 24. november 2008 #11 Skrevet 24. november 2008 Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen, hadde det sånn når småen var liten... Fikk ikke melk i det hele tatt, prøvde alt av kjerringråd, akupunktur osv... Var utallige ganger på helsestasjon og ammepoliklinikk osv. Fikk ut alt mellom 20 og 100 ml i døgnet, pumpet hver 2-3 time hele døgnet. Jenta var dysmatur og hadde vanskelig for å suge, og hun klarte ikke å ta pupp før hun var 6 uker. Etter 8 uker var det helt tomt, og jeg tørrpumpet i noen dager. Fikk da telefon fra norsk kompetansesenter for amming, som jeg hadde blitt henvist til. Hun sa at det virkelig ikke var mer jeg kunne gjøre og at det var på tide å gi seg. Da pumpet jeg 8 ganger i døgnet, 20 min hver gang og det kom ingenting... Jeg skulle aldri latt det gå så langt, for jeg ble helt ødelagt av det. Hele livet dreide seg om å stresse med pumping, sterilisering og blanding av mme. Ble skikkelig deprimert av det! Denne gangen håper jeg å få være på sykehuset til ungen tar puppen og jeg har fått igang melkeproduksjonen. Jeg var også ung (20 år) og følte nok ammepresset som ekstra hardt pga det... Lykke til, men gi deg hvis du ikke orker mer!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 24. november 2008 #12 Skrevet 24. november 2008 Jeg holdt på likedan i 10 uker.. Det var helt horribelt, jeg stresset og fikk ikke utdrivning. Utrolig nok beholdt jeg melken, men fikk ikke ut noe særlig likevel.. Det er veldig veldig vanlig å ha problemer med ammingen, og i frykt for å høres ut som de "fæle" folkene som presset meg, så synes jeg kanskje du skal prøve LITT til.. 2 uker bruker nesten alle førstegangs såvidt jeg forstår.. Ikke alle får melk i det hele tatt den første uken osv, men du er absolutt ikke en dårlig mor fordet! Etter 10uker/2mnd nektet jeg å prøve mere, for da var jeg så deprimert, men hadde mange ned og oppturer før den tid. Det ble en helt ny tilværelse og jeg ble kjent med babyen på en skikkelig måte. Jeg ville fortsatt ikke gitt opp tidligere enn jeg gjorde om jeg fikk muligheten til å gjøre om på det. Prøver å amme nestemann også når h*n kommer..
dinadina Skrevet 24. november 2008 #13 Skrevet 24. november 2008 Er det en pappa inne i bildet? Jeg slet med amminga i tre måneder før det løsnet, og grunnen til at jeg holdt ut så lenge var at jeg var helt avslappet i forhold til dette med å gi babyen erstatning. For hvert måltid prøvde jeg så mye jeg kunne. Enkelte ganger ble hun fornøyd, andre ganger ikke - og noen ganger ga babyen opp før meg. Det vi da gjorde, var at pappaen overtok matingen. Om natten tok han babyen med seg opp, laget erstatning og matet henne - mens jeg sov som en stein, i full forvissning om at hun ble mett, og at de to hadde en fin stund sammen. Jeg valgte også helt bevisst å ha ro rundt meg når jeg skulle gi pupp. Jeg holdt meg mye hjemme, og hvis jeg fikk besøk - så gikk jeg på soverommet når jeg skulle amme. Etter hvert slappet jeg mer og mer av, og uten at jeg la merke til at ting forandret seg - så gjorde de det. Da jenta var tett under tre måneder gammel, fullammet jeg henne uten besvær. Da nr. 2 ble født to år senere var jeg veldig spent på hvordan det ville gå, men nok en gang innstilt på å bruke erstatning hvis nødvendig. Men, da gikk det såre enkelt fra første ammestund. Hvis du klarer å finne en rytme som gjør at du slapper mer av, så vil jeg oppfordre deg til å forsøke litt lenger. Hvis du derimot ikke har mer motivasjon igjen, så gled deg over de varme stundene med deg, babyen og flaska!
mor_til_2_84 Skrevet 25. november 2008 #14 Skrevet 25. november 2008 Selv har jeg super erfaring med å amme, men kjenner mange som har problemer med det, og forstår frustrasjonen. Ihvertfall når man så gjerne vil, og føler på presset rundt seg hele tiden. Selv om jeg har veldig god erfaring med amming selv, er jeg ikke mer realist enn at jeg skjønner utifra det du skriver at dette blir for tøft. Legg ammingen på hylla, ingen kan si at du ikke har prøvd. Kan garantere deg at du blir mer fornøyd om du slutter, for slik du beskriver det høres det ikke ut som verken du eller barnet får det ønskelige ut av ammingen. Barnet blir ikke mett, og du har ikke ro nok til å hygge deg med ammingen. Gå nå heller ut og kjøp masse mme og noen morsomme og fine flasker. Så skal du nok se at det blir folk av jenta di og. Masse lykke til.
mokkab Skrevet 25. november 2008 #15 Skrevet 25. november 2008 Hei.) Jeg har to barn,ogventer mittt tredje. Hadde masse stress med amming med første mann. Han fikk tillegg og pupp om hverandre. Mye urolig,og ville ligge ved puppen hele tida. Da han var fem uker,var vi til kontroll på helsestasjonen. De ba meg kutte tillegg en uke,og komme tilbake for å veie etter en uke.Sjekke om han hadde gått opp nok. Jeg klarte heller ikke pumpe ut mere enn 20 ml. Etter en uke,var han gått opp mer en nok!!De mente han bare var urolig,og behov for mye kroppskontakt.Jeg var hele tiden sikke på at det var pga for lite melk. Hadde hørt om bekjente som både hadde spreng,som lakk osv. Nå er det jo ikke sikert dette er tilfelle med deg. Man skal ikke slite seg helt ut med amming. går helt greit med flaskebarn også,det er det ikke tvil om:) Men hvis du får det til,er det litt enklere for deg en flaske. Slapp av,og kjenn etter hva du orker. Babyen din har det flott uansett. Kjærlighet er viktigere en amming. Lykke til!!!
godiva med 3 gull Skrevet 25. november 2008 #16 Skrevet 25. november 2008 Jeg mistet melken da min første var 7 uker. Hun hadde da fått både av meg og erstatning fram til det. Hun er idag 4,5 år og kjernesunn. så ikke slit deg ut. Men nr 2 fullammet jeg i 4 mnd, da gikk det mye greiere, men da mistet jeg melken. Venter nå nr 3, og er spent på hvor lenge jeg har melk denne gangen. Du er ikke en dårlig mor!!!!
Gulljnta Skrevet 25. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 25. november 2008 Åhh så godt å få fine svar!! Pratet med helsesøster idag og hun sa det var ikke noe i veien med å slutte å stresse med ammingen og gå over til flaske med mme... Har vært syk i noen dager så har gitt henne flaske med mme i halvannet døgn og det har vært himmelsk! Koser oss i sofaen\senga med flaska og hun blir god og mett. Slutt på den urolige søvnen og jeg hadde faktisk energi til å stå opp med henne i natt! Gir meg litt ekstra motivasjon når jeg vet at hun blir mett og fornøyd etterpå. Nå slapper jeg mer av og gruer meg ikke til neste gang hun skal ha mat.. Så nå kan jeg endelig nyte barseltiden, selv om jeg fortsatt har et snev av dårlig samvittighet for at jeg kutter ut ammingen.. Tusen takk for alle gode svar, ble noen tårer her på det verste ja..
Gjest Skrevet 25. november 2008 #18 Skrevet 25. november 2008 å kjære søte deg da...å amme er ikke det viktigste...du er en god mor uansett hvordan du gir barnet ditt mat. hvorfor stræve sånn med ammingen??babyetiden skal va kos. om du vil gi opp og beynne med nan så er det ingen som ser ned på deg:) nei kos deg du og gjør ting på din måte i stede for å følge det som jordmor mener altså at det beste er å amme babyen...for det stemmer ikke altid sånn som du strever så er det ikke best for verken bayen din som ikke blir mette eller for deg som blir helt uttafor lykke til vidre:))og håper dere finner en metode som fungere for dere to
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå