Gå til innhold

Engangsbleier vs tøybleier (miljøspørsmålet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er en link til en undersøkelse gjort av Environment Agency som i følge wikipedia er en britisk offentlig etat med ansvar for miljøspørsmål i England og Wales. Undersøkelsen er gjort i 2006. Det er for eksempel ingen bleier som blir strøket.

Linken: http://publications.environment-agency.gov.uk/pdf/SCHO0808BOIR-e-e.pdf

Undersøkelsen ser ut til å konkludere med at tøybleier og engangsbleier er omentrent like miljøskadelige.

"The average 2006 disposable nappy would result in a global warming impact of approximately 550kg of carbon dioxide equivalents used over the two and a half years a child is typically in nappies."

"For reusable nappies, the baseline scenario based on average washer and drier use produced a global warming impact of approximately 570kg of carbon dioxide equivalents."

Undersøkelsen sier også at tøybleibrukerne kan gjøre tøybleiebruken mer miljøvennlig ved å:

• Line drying outside whenever possible.

• Tumble drying as little as possible.

• When replacing appliances, choosing more energy efficient appliances (A+

rated machines are preferred).

• Not washing above 60°C.

• Washing fuller loads.

• Reusing nappies on other children.

Jeg har lest igjennom undersøkelsen, og vil anbefale at andre også gjør det samme. Eventuelt så kan man bare lese "Home laundered scenarios to be assessed" på side 8 og konklusjonen på side 31.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeps jeg har lest denne også! Men den tar for seg bleier laget i bomull da, det er jo mange som bruker i hamp og bambus også og da gjør det bruken ENDA mer miljøvennlig :)

Skrevet

Det går vel egentlig ikke an å sammenligne dette med dagens tøybleiebruk i Norge. I England er det stort sett kullkraftverk, hvis jeg ikke tar feil.

Og jeg tror de fleste tøybleiebrukere tar forholdsreglene som står der. Vet mange som kjøper brukt, bruker de samme bleiene på søsken, selger dem så igjen. (Hvis de henger sammen da....)

Vasker på 60grader gjør alle jeg vet om. (Før var det vel vanlig å vaske på 90).

De fleste i Norge har vel også energigjerrige vaskemaskiner.

De fleste tromler lite eller ikke noe. Jeg bruker i alle fall bare stativ.

Riktig som Anette&Tutta sier, Bambus og Hamp er kommet for å bli! :) Nå blir vel de fleste bleiene snart produsert i bambus eller hamp, ikke bare fordi det er mer miljøvennlig, (bomullsproduksjon er jo katastrofe for miljøet, hvis det ikke er økologisk, så da kan man jo tenke litt på det brukogkast forholdet vi har til klær...) men det suger også mer væte = nettere bleier, bleier som varer lenger.

Skrevet

Undersøkelsen legger til grunn en vaskemaskin med energimerke B. Den legger videre til grunn at 3/4 deler av tøybleiene lufttørkes.

Skrevet

Jeg tror undersøkelsen er godt forenelig med dagens tøybleiebruk i Norge. For at du virkelig skal kunne uttale deg burde du lese igjennom den. Jeg har ikke funnet noen rare kriterier. Ingenting om stryking, overdreven bruk av tørketrommel eller vaskemaskiner med et høyt strømforbruk. Den undersøkelsen som det har vært rettet kritikk mot ble vel gjenomført i 2003, dette er en ny undersøkelse som retter på enkelte av de kritikkverdige momentene.

Undersøkelsen sier også at: "Washing the nappies in fuller loads or line-drying them outdoors all the time (ignoring UK climatic conditions for the purposes of illustration) was found to reduce this figure by 16 per cent. Combining three of the beneficial scenarios (washing nappies in a fuller load, outdoor line drying all of the time, and reusing nappies on a second child) would lower the global warming impact by 40 per cent from the baseline scenario, or some 200kg of carbon dioxide equivalents over the two and a half years, equal to driving a car approximately 1,000 km."

Så om man gjør slik som nevnt over her så er det en klar miljøgevinst om man velger tøybleier. Jeg er forøvrig enig i at de fleste nok vil bruke tøybleiene på flere barn, eventuelt selge de videre.

Videre er det selvfølgelig mange andre fordeler med tøybleier, men her har jeg forsøkt å vise en nøytral gjenomført undersøkelse angående miljøbelastningen ved bruk av tøy- og engangsbleier. Det minste en kan forvente er at man leser slike undersøkelser før man hevder at det ene alternativet er mer miljøvennlig enn det andre.

Så nå venter jeg på kritiske kommentarer angående undersøkelsen av noen som har lest den. For som jeg tidligere har nevnt, så fant ikke jeg noe kritikkverdig.

Skrevet

En ting til er jo at toybleier vaskes med mindre vaskemiddel og uten toymykner (mange bruker ogsaa vaskenoetter). Dette maa en jo ta med...

Naar det er sagt saa tror eg at de fleste (som eg vet om iallefall) foelger disse kriteriere for at toybleier virkelig skal bli mer miljovennlig....

En annen ting er at slike undersokelser ofte regner med at en vasker flere maskiner i uka naar en bruker toybleier enn naar en bruker papir....det gjor ikke vi f eks. Eg vaska tre maskiner naar vi brukte papir og eg vasker tre maskiner naa:) (papirbleiene holdt ikke saa godt tett saa det ble mer klesvask, pluss at eg maatte vaske halve maskiner fordi vasken ikke kunne ligge i over en uke. Naa fyller eg bare opp maskinen med bleier).

Hadde jo ogsaa vert interessant aa sette denne undersokelsen (som forovring virker godt gjennomfoert) opp mot en som er gjort i Norge (for det er stooor forskjell paa landene). Toybleier er nok mer miljovennlig i Norge enn andre steder.....Nylig kom jo Nederland ut med en undersokelse som viste at toybleier er 6 (eller var det 7) ganger mer miljovennlig enn engangs, saa der er nok ogsaa ting litt annerledes....

Skrevet

Poenget mitt er at de fleste jeg kjenner TAR de forholdsreglene som de har listet opp. Og siden denne undersøkelsen er engelsk synes jeg ikke det lar seg forene. På mange områder - ja - men på andre - ikke i det hele tatt. Ta vannkraft kontra kullkraft f.eks.

Står det noe om hvilke bleier det er brukt i undersøkelsen? (Har ikke ork til å lese igjennom nå). Konvensjonell dyrking av bomull er jo SKIKKELIG bad, men nå går de fleste mer over til hamp og bambus.

Jeg burde kanskje sjekket litt mer (beklager det, men blir litt revet med når noen påstår at det er hipp som happ i forhold til miljøet. For det er jeg overbevist om at det ikke er!), men det finnes mange undersøkelser om tema som viser vidt forskjellige ting. Jeg har ikke tvil i mitt hjerte om at vanlig tøybleiebruk, med gjenbruk og fornuftig behandling er mer miljøvennlig. Grønn Hverdag anbefaler tøybleier og de har jeg tillit til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...