Gå til innhold

Jeg trenger deres hjelp! står helt fast..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper dere er flinke i psykologi.. mini holder på å få tenner og er sååå sutrete, får ikke gjort noe! må innlevere oppgave i psykologi imorgen :S

Oppgaven lyder slik:

Case

"Hedvig er 14 år. Det seneste halvåret har hun gått mye ned i vekt og

helsesösteren som la merke til dette tar kontakt med hennes

foreldre. Hun vil at Hedvig skal henvises til videre undersökelser mht anorexi. Hedvig har gode karakterer, hun er en dyktig tennisspiller og trener 6 ganger i uken. Hennes foreldre har god ökonomi og höy utdanning.Hedvigs mor er sjefsökonom på en stor bank, stefaren

har ett eget foretag. Hedvigs biologiske pappa gikk bort etter en vanskelig langtidssykdom når hun var tre år. Hedvig har ingen brödre eller söstre og man kan si at hun er hele slektens midtpunkt."

Vi må analysere Hedvigs problem ut fra psykologiske perspektiver, dvs fra det biologiske, psykodynamiske, psykoanalytiske, behaviouristiske, humanistiske, kognitive og sosial-kulturelle perspektivet.

Takker for all hjelpen jeg får :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen faglig bakgrunn på dette området, men det som faller meg inn først er den klassiske "flink-pike"-syndromet. Det forventes så mye av omgivelsene hennes og i sammenheng med at hun faktisk er flink så har hun ett område der hun bevisst/ubevisst faller gjennom for kanskje å vise at hun også kan være svak, sliten og trenger ekstra trygghet, omsorg, støtte....

Kan også tenkes mor og stefar har liten tid til henne, og at hun derfor hele tiden står slik på for å få dem til å "se" henne, og hvis de ikke ser hvor flink hun er må hun ty til andre midler (feks anorexi) ...Oppmerksomhet..

Nei huff dette ble bare rot, tvilsomt at det er noe til hjelp men jeg poster den allikevell. Lykke til!

Skrevet

Hehe.. Har ikke mer enn et psykologikurs fra videregående MEN jeg har doktorgrad i hobbypsykologi så jeg klarer ikke la være å prøve meg..

I verdenen til denne jenta er det mange forventninger og krav.

Hun er en dyktig tennisspiller. Dette krever mye trening, rett korthold og prestasjoner.

Mor og stefar har høye utdannelser. Kanskje å tro at det forventes at hun også skal gå den veien. Få seg utdannelse og en god jobb som gir penger.

Ofte ligger det et krav blandt barna til mennesker med høy posisjon/stilling, at de ikke må gjøre skam på foreldrene. Må stille seg selv og resten av familien i godt lys.

Hun mangler pappaen sin. Dette kan være et savn hun bærer på som hun muligens ikke får bearbeidet. Det å bare føle seg halv..

Hun har ingen søsken å dele livet med. Ingen å krangle med, sloss, mend le med, osv osv..Hun kan være ensom. Føle seg alene. Det er godt å ha sosken slik at en sammen kan stå imot "den felles fienden" , som foreldre noen gang kan være..

Spiseforstyrrelser KAN ofte bunne i et ønske om kotroll. Livet kan være kaos men en føler at en mestrer det gjennom å kontrollere matinntaket.

En kan i enkelte tilfeller utvikle spiseforstyrrelser i håp om å bli sett. Kanskje foreldrene arbeider mye og har lite tid til henne???

Nei, nå tror jeg at jeg må gi meg... :-)

Skrevet

Hedvig trenger at noen ser henne.

Hun utviser klassiske tegn på anorexi ("flink pike", mye trening, vanskelige forhold.)

Vil anta at foreldrene hennes har mye å gjøre på jobben, og kanskje ser for lite til henne, i tillegg vil den høye utdannelsen til foreldrene legge et indirekte press på Hedvig om at hun må prestere. Siden hun er enebarn, er fokuset og forventningene til hennes prestasjoner antagelig enorme, og veldig mye for en 14-åring å bære.

Hun er også i en vanskelig periode i livet sitt. Antagelig har "savnet" og spørsmålene rundt dette med faren som døde, begynt å gjøre seg gjeldende. Hormonene raser i kroppen, kroppen som forvandler seg vil være med på å skape en mistillit til kroppen hennes. Når man i tillegg ser syltynne, dansende og vrikkende damer på tv, er mange forutsetninger for spiseforstyrrelser lagt.

For jenter i den alderen som føler at de har liten kontroll, og at de måles i prestasjoner, vil maten være et middel for å få kontroll.

Mange med SF "skriker" for å bli sett som den de er, og ikke det de presterer.

Spiseforstyrrelser handler ikke bare kanskje om kontroll, det handler ALLTID om kontroll, eller mangelen på den.

Spiseforstyrrelser er også en "luksuslidelse", man ser det som oftest i land med god økonomi, i fattige og krigsrammede land er det sjeldent eller ikkeeksisterende.

De antar at ca 75 % av vestlige kvinner har en form for spiseforstyrrelse.

Skrevet

Fra det Biologiske: Det biologiske perspektivet bygger jo på prinsippet om at enhver handling, tanke og følelse har et biologisk motstykke i form av elektrisk og kjemisk aktivitet i hjernen og kroppen for øvrig. Hedvig kan ha en medfødt sårbarhet for utvikling av spiseforstyrrelser. Kan også forklares som en hormonell ubalanse som ofte er fremtredende i puberteten. Hypothalamus i hjernen har viktige forbindelser med det endokrine system – kroppens hormonproduserende kjertler, inkludert hypofysen som igjen kontrollerer de andre kjertlene i det endokrine system.

Fra det Psykodynamiske\psykoanalystiske: Ifølge det psykodynamiske perspektivet ligger årsakene til vår adferd i vår dype, underbevisste personlighet. Det blir lagt stor vekt på prossesser som foregår i vår underbevissthet.

Blant annet mener jo psykoterapien\psykoanalysen at nærmest alt kan gjenspeiles tilbake til vår barndom, og våre uoppgjorte følelser i forbindelse med dette. Hedvigs far sin bortgang kan altså tre frem og skape problemer for henne senere i livet. (Du kan jo også trekke frem id, ego og superego her)

Fra det behaviouristiske: Ifølge det behavioristiske perspektivet ligger årsakene til vår adferd i våre ytre omgivelser.

Her kan du jo f.eks trekke inn at spisenekten kanskje kan være en positiv straff for henne, som hun tilfører seg når hun ikke oppnår de prestasjonene eller mål\forventninger hun har satt seg eller blir tilført.

Maten blir ihvertfall brukt som en form for positiv straff ved at hun tilfører seg et ubehag i form av spisenekt\sult. Hun har kanskje også erfart at prestasjoner gir henne positive forsterkninger i form av positiv respons av foreldrene, og at når hun ikke presterer, bruker spisenekt som en positiv straff overfor seg selv.

Fra det humanistiske:Det humanistiske perspektivet vektla fri vilje, personlig vekst og det å finne meninga med livet. Det at Hedvig mest sannsynlig har mye press på seg kan føre til at hun istedet for å ha fri vilje, føler hun blir mer styrt av andres forventninger. Dette har resultert at hun har utviklet seg i feil retning, og at problemene kan sees utifra slik.

Kognetive: Kognitive læringsprosesser fokuserer på det som skjer inni hodet på den som lærer. I det det preoperasjonelle stadiet opplevde Hedvig noe tragisk, ved at hun mistet sin far. Noen sammenhenger kan kanskje ses utifra her? Her kan du jo nevne det med skjemaer, akkomodasjo og assimilasjon.

Sosiokulturelle: Det sosiokulturelle perspektivet og drivkraften til læring, ligger det i navnet på retningen at det er miljøet rundt den lærende, som i stor grad er bestemmende for utfallet. Det dreier seg da om ytre motivasjon. Dette er nok det perspektivet du kan skrive mest om. Hvordan Hedvig blir styrt av forventninger og krav til prestasjoner. Hvordan omgivelsene former henne osv osv.

Masse lykke til!

Skrevet

Kommer med et kort svar du kan spinne litt videre på og putte inn der det evt kunne passe.

Akkurat nå er hun inne i en fase der det stilles mange forventninger til henne både utenfra og fra seg selv. Kanskje føler hun at hun ikke har kontroll på livet sitt og de forventingene som stilles. Derfor føler hun kontroll over seg selv når hun klarer å sulte seg selv/ha streng kontroll på hva hun spiser. I hennes hode får da de som ikke kontrolerer alt de spiser dårlig selvkontroll.

Pingle svar etter forrige innlegg, men tenkte det var en tanke likevel ;o)

Skrevet

jeg kan ingen ting om psykologi, men jeg kan en del om spiseforstyrelser

typisk med spiseproblemer er at man trøster seg med mat, eller nekter seg mat fordi man ikke fortjener bedre, man straffer seg selv. kanskje hedvig legger skylden på seg selv for farens død, eller at mor og stefar jobber mye og derfor er mindre sammen med henne en de ellers ville vært.

et annet poeng er behovet for kontroll, eller at hun blir oppslukt i målet om å være tynnest. hun er flink på skolen, trener masse osv. og har kontrol på mange områder i livet. så kanskje hun er kontorlfreek og bare skulle bli litt tynnere, også klarer hun ikke stoppe, fordi det gir henne en følelse av kontrol og en glede av å ha nådd et mål ved å gå ned.

selvsakt er det også dette med å bli sett, men det ligger ofte veldig langt bak. slik jeg opplever det er det få som tenker "jeg skal bli tynn for da må de se meg". jeg tror heller at "jeg fortjener ikke dette, ingen er glad i meg osv", som at man egentlig ikke ønsker og leve, de fleste som har spiseforstyrelser gjør jo alt de kan for å sjule det. til slutt handler hele livet om hvordan de kan bli tynnere og hvordan folk ikke skal merke det. de tar på seg lag med lag med klær for å ikke vise verden kroppen sin og har generelt sett dårlig selvtilitt, noe som jeg tror ofte er fordi de ikke har blitt sett nok eller ikke vet hvordan de skal reagere og få ut sorger og gleder.

Skrevet

Åhh! Tusen takk for mange fine innlegg :) Nå har jeg masse å gå på, har lest litt på nettet også. Det virker som om mini har en god kveld ikveld, uten gråt og sutring. :) Skal sette meg ned nå og skrive ferdig oppgaven!

Takk :)

HI

Skrevet

Litt sent ute nå kanskje?

I forhold til psykoanalytisk teori, tror jeg at jeg ville tenkt på at faren hennes døde da hun var i den falliske fasen, altså da hun beundret faren og ønsket å være hans "partner". Nevne elektra-kompleks og kampen mellom id'ets behov for å være pappas utvalgte og superegoets moralske beskjed om å innfinne seg med å være datter. En klassisk psykoanalytiker vil nok også mene at hun har regrediert til den orale fase ved at hun bruker mat og munnen til lystopplevelse og kontroll. Moderne psykoanalytisk teori vil nok også forklare hennes problemer med farens dødsfall, men mer i den forstand at hun har hatt et avgjørende tap i tidlig alder og at denne hendelsen har skapt et traume som ikke er bearbeidet. Terapien vil nok i stor grad dreie seg om å bringe henne tilbake til tapstidspunktet og få henne til å se seg selv som liten og som en som ikke er ansvarlig for farens død. Kanskje vil den også fokusere på morens manglende evne til å ivareta henne da traumet oppsto.

Når det gjelder det læringsteoretiske, behavioristiske, ville jeg fokusert på hvilken funksjon spiseforstyrrelsene hennes har. Hva oppnår hun ved å ikke spise og ved å kaste opp? Hva er de forsterkende og opprettholdende faktorene? Det vil være naturlig å tenke både klassisk betinging (umiddelbar forsterkning ved følelsen av kontroll når hun kaster opp) og operant betinging. Sultfølelsen i seg selv er sannsynligvis forsterkende. Dessuten opplever hun sikkert aversiv betinging de gangene hun virkelig spiser og opplever det som svært ubehagelig siden kroppen ikke er vant til inntak av vanlige mengder mat.

I det kognitive perspektivet ville jeg lagt vekt på sammenhengen mellom tanker, følelser og handlinger (det kognitive triangel). Behandlingen av handlingene hennes (både det å ikke spise og det å kaste opp) må styres mot hennes automatiske tanker ("Jeg er tjukk, jeg ser ekkel ut, jeg kan ikke spise, hvis jeg spiser, blir jeg smellfeit, hvis jeg blir tjukkere nå er det ingen som liker meg" osv) og hvilke følelser dette utløser i henne. Også den motsatte retningen ("Nå er jeg så lei meg, det skyldes at jeg spiste for mye i går" eller "Når jeg blir passet på så jeg ikke får kastet opp føler jeg meg helt desperat og at livet ikke lengre har mening, jeg kan ikke leve som feit"). Ved å gjenkjenne de automatiske tankene og følelsene disse henger sammen med, er hun tilgjengelig for endrete tanker og følelser og dermed også for endringer i atferdsmønster.

Jeg vet ikke hvor lang oppgave du skal skrive, men jeg tror jeg ville valgt to eller tre psykologiske perspektiver og beskrevet dem grundig heller enn å gå inn i alle. Gi en begrunnelse for hvorfor du har prioritert som du har gjort og nevn de andre retningene kort. Da får du større anledning til å vise dybden i din forståelse. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...