Gå til innhold

Solarium???Hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Var hos jordmor i dag, og nevnte at jeg hadde litt lyst å ta sol en/to ganger før fødselen, slik at jeg ikke ser ut som en isbjørn,når jeg skal ligge der å skræve..heh!.

Hun sa hun ikke anbefalte meg det da jeg kunne bli opphetet, noe som ikke er bra for fosteret. Dette vet jeg og nevnte jo at det finnes vifter en kan ha på. Hun nevnte også blod åren som kunne komme i klem, når man lå der, men jeg pleier å sove på ryggen hjemme og hvis jeg hadde blitt uvel, hadde jeg bare snudd litt på meg!

Men hun mente også at man ikke viste om bivirkningen det kunne ha, men hun viste ikke hva!Det var lite forsket på!

Kan noen komme med negative opplevelser, da jeg selv ikke har hørt noen. Og hva ville dere gjort?Tatt sol eller ikke?? Vil fosteret ta skade? Er strålene for skarpe?Osv.

Håper noen har noe å tillføre?Både negativt og positivt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok tusenvis av kvinner før oss som har tatt solarium, og likevel endt opp med totalt friske barn.

Så lenge du begrenser tiden, og har viftene på full styrke så du ikke blir for varm, så er det ikke noe i veien for å unne seg litt solarium..

Og klarer man å ligge på rygg hjemme, så er det bare tull at man ikke skal ta solarium pga. blodåra kan komme i klem.

Skrevet

jeg har tatt sol noen ganger men jeg har vært gravid,men har lagt en singlet eller noe over magen,og låge litt på siden for at jeg ikke skal bli så svimmel når jeg ligger på ryggen...går helt fint det synes jeg :)

føler deg mye bedre også etter å få litt farge på kroppen:)

er i uke 34 nå,og skal ta sol denne uka,gleder meg hehe,liker den følelsen av å føle meg bra etterpå :)

Skrevet

Hei :) Det der er vanligvis ikke noe for meg. Men nå er det ikke lenger vanligvis her i gården da jeg snart er høygravid. Veldig korte seanser er nok ikke farlig.

Etter aldri å ha hatt en kvise i hele mitt liv så popper det flere frem for hver dag som går... Jeg begynner å lure på om et par korte seanser (10 min) vil kunne hjelpe på ansiktshuden.

Noen som vet?

Skrevet

det hjalp på kvisene mine, MYE,er derfor jeg liker å ta sol,pluss å få litt farge da...gikk lenge me masse kviser,alt forsvant når jeg tok sol :) men hadde me meg en klut me vann på og vaska ansiktet før og etter solariumet,og smørte meg med ansiktskremen min etterpå,kan bli litt tørr hvis ikke

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det i tredje trimester. Det bir varmt for magen,fordi den står så høyt oppunder rørene. selv om vifta begrenser varmen blir man fortsatt opphetet. man blir ikke helt avkjølt, og den stakkars lille babyen klarer ikke regulere kroppstemp...

Jeg har så lyst til å ta sol, -2 dager idag.. så jeg venter til jul:) Brun, fresh og mor til jul:)

Skrevet

Jeg tar sol, og føler meg såååå mye bedre etterpå. Føler meg bedre med litt farge på kroppen. Og kvisene i ansiktet forsvant...

Jordmor sa det ikke skulle være farlig så lenge jeg ikke ble for overopphetet. De nye moderne solarium har jo godt med vifte da:-)

Er jo så deilig å være gravid, og føle seg vell:-)

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt solarium. Synes det er ekkelt nok når man ikke er gravid. Man bader i andres skitt uansett å mye man vasker den senga.

Pluss at om man blir for varm er det farlig for babyen.

Det er jo kreftfare for de som bruker solarium, men tror vel ikke at dette kan påvirke babyen, men det er jo en grunn til at vi blir advart og frarådet dette.

Hvit mann skal værra hvit! (ihvertfall tillatt på vinteren)

Skrevet

smaken er som baken vil jeg si ;)

Korte soltimer å klut med vann på høres lurt ut så ikke mor og babyen i magen blir for varme :) Kreftfaren er vel ikke enorm heller hvis man begrenser seg på solfronten ville jeg tro!

Jeg stemmer for at litt farge og velvære for mor er bra for skattene vi bærer på :)

Skrevet

Kreftfare ved å gå et par tre ganger én vinter og ligge ti minutter hver gang? Neppe. Flere og flere leger anbefaler det faktisk.

Skrevet

Selvfølgelig er jo kreftfaren for de som gjør det ofte og lenge.

Poenget er å ikke bli solbrent.

Fortell meg om leger som anbefaler solarium til gravide, vær så snill..

Det er det dummeste jeg har hørt. HIHI

Skrevet

JM mi sa det var helt greit å ta sol en gang i blandt,bare jeg dekket over magen,og ikke ble for varm...trenger jo ikke å ta "lokket" helt igjen når man er høygravid,kan og ligge litt på siden,funker superbra for meg

Skrevet

hadde aldritatt sol!det er lyst for babyen og må du absolutt bli litt brun,så kan du vel smøre eller spraye deg brun da.blir vart uansett vifte og tenke deg baby i sterkt varmt lys og ikke kan dekke seg og komme i skygge.det er noe annet å liggehasdt!gjorde det på masasjebenk.blei så uvell,varm og kvalm og like før jeg svimte av så jeg måtte gi opp og du som vil ha varme i tillegg.var ikk lenge jeg lå heller.helt skummelt.la det være.lurest det.jordmødrene bryr seg jo langt ifra om sånt!være langt ifra heldig for deg og baby!

Skrevet

Ihvertfall ikke bra med krem og spray mener nå jeg, alt du tar på huden trekker huden inn.. og blir "overført" til babyen.

De sier at kremer med koffein skal man helst holde seg unna..

Du er gravid, tenk på babyen... Du holder vel ut som "halvbleik" noen måneder/uker til? Bruk brunkrem til jul?

Selvfølgelig føler man seg bedre og mer fresh, men det gjør du ved å gå en tur og sminke deg litt også!

Hater selv å være bleik, men solarium er det siste jeg tenker på..babyen først, verre å slutte å spise spekemat:P

Skrevet

Hadde du fått de gravidkvisene jeg har fått i det siste, så hadde du også muligens vurdert det. Har aldri vært i solarium, men tar gjerne ti minutter om det hjelper mot kviser.

Skrevet

Hei dere,

Jeg har nå i tre uker tatt sol 10 minutter en gang pr uke og kommer til å fortsette med det en liten stund til. Dette pga av atopisk eksem som har blitt verre etter jeg ble gravid. Legen min sier at det er ikke noe problem så lenge man gjør det med måte samt at man sørgerer for at det er gode vifter ved solariumet.

Noen mener sikkert at jeg kan ta lys, men siden jeg har bekkenløsning så er det litt tiltak å komme seg til Ullevål en gang i uken.

Tror dere som soler dere med måte kan ta det helt " piano" (-:

Skrevet

Takk for nyttig innspill, pudding i magen :)

Skrevet

Takker for alle svar!Masse for og i mot:) Det er bra!

Jeg tror nok jeg skal prøve å ta sol i noen minutter, 1 eller 2 ganger før fødselen. Bare slik at jeg får litt farge i fjeset i hvertfall. Bruker ikke sminke, så klarer liksom ikke jukse heller. Tar med en tshorte som jeg kan ha over magen:)

Takk igjen!

Skrevet

Å ta litt sol er neppe farlig, men jeg må si det virker UTROLIG vittig å skulle style seg før fødselen liksom...å være brun før man skal føde, hehe...tviler veldig på at NOEN bryr seg om det der ;)

Skrevet

Det finnes de som røyker i svangerskapet også...

Vil nå tro det er mer farlig for babyen, enn å sole sen noen min per uke....

Alt med måte!!!!

Skrevet

men å ta sol så du ikke skal virke bleik på føde/barselen?

da jeg ligger der og skal presse ut prinsessen så tror jeg hudfargen min og hvordan jeg ser ut; er det siste jeg tenker på! Og når ho er ute, da tror jeg fortsatt fokuset mitt kommer til å være på henne.. og ikke hvor fresh jeg ser ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...