Gå til innhold

3 D ultralyd uke 21 og kjønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg hatt to ultralyder hvor den første legen så testikler, mens i dag så en annen lege ikke forskjell på om det skulle være testikler eller hovne kjønnslepper.

Med sønnen vår så ville vi ikke vite kjønnet, så alt som ble handlet inn var i nøytrale farger. Nå ønsker jeg å strikke ett nytt babyteppe, men jeg gidder bare ikke strikke i kjønnsnøytralt en gang til. Så før jeg går til innkjøp av garn så ønsker jeg å vite om det blir rosa eller blått.

+At jeg går i høyrisikosvangerskap og har lyst til å vite "hvem" som er der inne, så jeg kan ha litt annen fokus på svangerskapet enn alt som er "farlig" for meg.

Det jeg lurer på er om det går fint å se kjønnet på 3D ultralyd når jeg er 21 uker? Kan jeg bestille 3D ultralyd kun for å se kjønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle jo ikke være noe problem å se kjønnet i uke 21 så lenge babyen ligger riktig til. Men det er ikke vits i å bestille 3D med mindre du har lyst til å se den i 3D, for hos meg sjekket de kjønnet i "vanlig" ultralyd og skrudde bare over på 3D for å se ansiktet etc. Synes å ha lest et sted at kjønnet synes bedre på vanlig ultralyd.

Men finn en lege/sonograf som har masse erfaring!

Lykke til!

Skrevet

Når jeg først skal betale for ultralyden, så er det jo utrolig spennende å se det 3D, for jeg kommer til å gå til vanlig ultralyd annenhver uke på sykehuset. Tenkte at ved en 3 D ultralyd så er det ingen tvil, enten så er det en guttetiss eller en jentetiss, går liksom ikke an å ta feil mener jeg. For det gjøres det jo fort på vanlig ultralyd.

Jeg er så utålmodig nå, for jeg gikk og venta i ukesvis på den ordinære ultralyden, og så har jeg venta i 2 uker til i dag slik at jeg endelig skulle få kjønnet bekreftet. Men så var hun neimen ikke sikker....

Så nå har jeg jo sååå lyst til å se! Er jo litt tullete å betale masse for det når jeg alikevel skal til gratis ultralyd om 2 uker, men er jo ikke så mye man bruker penger på med nr to, i fht det første barnet.

Skrevet

Dersom noen andre skulle lure på det samme som meg: Jeg ringte på det legesenteret på oslo city jeg, og de har fått nye maskiner som gjør at du kan ta 3D fra uke 6 til 42- så da skulle det gå fint å se kjønnet i uke 21. Koster 1200.

Valgte oslo City fordi det er rett ved toget som jeg kommer med og mannen min kan bare stikke ut en tur fra jobben for å bli med :o).

Skrevet

Aage Huseby på Oslo City legesenter er kjempeflink!! UL ekspert.

Skrevet

Jeg bestilte 3D UL i uke 28 for å se kjønn. De kunne ikke se kjønn på min ordinære UL.

Sonografen så først i 2D og sa at det var 70% sikkert at det var jente. Så skrudde han over til 3D og tok bilde mellom bena på babyen og slo 100% fast at det var en jente. For meg virker det derfor som om at det er lettere å se i 3D. Jeg var på ultralydklinikken i Sandvika og er utrolig fornøyd! Betalte 800 kroner og da var jeg inne i 45 minutter, og fikk med en dvd med 35 bilder og 6 filmklipp.

Til sammenlikning var jeg på Oslo City i uke 13 etter en blødning. Det føltes som å bli robbet på åpen gate. 1200 kroner for max 10 minutter inne hos en dame som ikke forsto hva jeg sa, og et uggent bilde som ikke viste noe somhelst (nå var jo dette så tidlig som uke 13 så det er ikke så rart at bildet ikke var bra) Har også hørt at Huseby er flink, men det var ikke han jeg fikk time hos der. Jeg vet ikke hvordan disse maskinene på Oslo City er, men jeg ville heller ha drad til Sandvika hvor de er spesialisert nettopp på 3D..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...