Gå til innhold

Forhindrer cyster alltid eggløsning og evt. graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag tok jeg ultralyd hos gynekolog og hun fant en relativt stor cyste på den ene eggstokken min. Hun sa at utviklingen av slike styres av mengden progesteron og at jeg ikke vil få eggløsning eller mensen før den forsvinner (har ikke hatt mensen siden september). Men jeg hadde kjempepositivt utslag på el-tester nå rett før helgen, og hormonprøve tatt hos fastlegen var normal (men progesteron ble visst ikke målt).

Noen som vet noe om sjansene for å bli gravid med en slik cyste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, dette hørtes rart ut. hvor stor var cysten din? jeg har hatt flere store, opp i fem-seks cm i diameter. jag fikk likevel eggløsning og mensen som vanlig.. og min gynokolog sa det ikke hadde noe å si for at jeg skulle blir gravid. det var bare å kjøre på sa hun. ved siste kontroll hadde jeg bare en cyste på litt under to cm, noe som er helt vanlig (alle kvinner får bittesmå cyster på eggstokkene som forsvinner av seg selv i løpet av en syklus, det var kanskje det hun mente, gynokologen din?) en annen stor jeg hadde for et år siden, den sprakk under sex, og det var helt for jævlig vondt.. mine har vært vanncycter, det er vel det du også har? (det er mest vanlig, legene gjør ikke noe med dem med mindre de blir superstore eller du får vondt) finnes jo andre typer cycter som ikke er like vennlige.

Skrevet

Min cyste er 40 mm i diameter. Hun mener den er harmløs, men tok de nødvendige testene for å være sikker.

Dette var rart. Kanskje jeg misforsto henne? Får ta en telefon i morgen.

For el-tester slår vel ikke ut uten el vel? Venter i spenning på IKM jeg da :-) Tusen takk for svar!

Skrevet

Får du ustlag på El-tester så har du jo EL (finnes en liten liten sjanse for at man får den LH-stigningen uten å ha EL, men tror ikke jeg hadde giddet å tenkte på det en gang). Det er helt sikkert en harmløs vanncycste ja, de har ikke en gang giddet å ta prøver av mine noen gang, de forsvinner jo av seg selv. men de over fire cm skal følges opp med kontroll etter tre måneder bare. Jeg har som sagt aldri hørt noe om at den forhindrer eggløsning og mensen, og jeg har vært på x antall kontroller hos flere gynokologer.. de over to cm er vanligvis ikke slike som kommer alltid kommer i løpet av en måned, men de forvinner som regelr alltid av seg selv likevel, sprekker eller skrumper inn.. sprekking er utrolig smertefullt, det er det som er verst med dem.. har du hatt hormonspiral før du ble prøver? da kan du banne på at det kommer av den. lykke til :)

Skrevet

Tusen takk nattalia!

Jeg mener den har kommet gradvis etter at jeg sluttet på p-piller for et år siden (har kjent små stikkinger der av og til leeenge). De ville sjekke litt mer fordi jeg har hatt veldig mye smerter i det området et par uker nå. Men jeg bekymrer meg ikke. Det er helt sikkert bare en vanncyste som forsvinner av seg selv. Får bare håpe den ikke sprekker :-S Er det noe jeg bør gjøre/ikke gjøre. Jeg trener ganske mye. Bør jeg bremse litt?

Skal til kontroll om 3 mnd. I mellomtiden kjører vi bare på som vanlig :-)

Skrevet

Ja, bare kjør på.. det beste er jo at cysta forsvinner, så om den sprekker er jo egentlg det bare bra.. da vet du hvertfall hva det er hvis du får supervondt på den ene siden.. min sprakk som sagt ved sex. legevakten sa at det kunne skje ved et veldig trykk "oppi der".. tror ikke trening har noe å si, med mindre du driver med turn og går i spagaten på bommen :D :D Jeg har også vært plaget med myyye underlivssmerter.. men etter at jeg fikk fjernet spiralen har jeg blitt bedre. Har nå vanlige smerter ved El, og de vedvarer egentlig helt til mensen kommer. Den forsvinner helt sikkert av seg selv! Har hørt om de som har vanncycter på både 10 og 12 cm som blir borte.. Men cyster av en visss størrelse kan altså gi litt smerter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...