Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Jeg sliter så utrolig med sosail angst og er litt deprimert.Kan ikke sitte rundt middagsbordet når hele fam er samlet fordi jeg blir så nærvøs, klarer ikke jobbe pga dette.Hva kan hjelpe?Hvilken medesin er bra for dette?
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Medisin er kanskje ikke førstevalget, vil jeg tro. Har du vurdert å snakke med en psykolog og evt prøve eksponeringsterapi? Angst er noe av det letteste å behandle, skal du vite. Snakk med fastlegen din og få en henvisning til en psykolog. Medisinene du evt kan ta for dette, fører med seg bivirkninger (noen er sterkt vanedannende også!) og virker dårlig slik at man stadig gjerne må øke dosen. Du kan gjerne få et mildt benzodiasepin, som du kan ta ved behov. Flere typer antidepressiva virker også angstdempende, men må til gjengjeld tas fast. Permanent medikamentell behandling bør være siste utvei. Jeg ville kommet meg i behandling, om jeg var deg. Du kan bli helt kvitt angsten din og i tillegg være medisinfri. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Hun over her har noen gode poenger mht terapi. Du bør nok se på dette som et prosjekt som skal gå over lengre tid (kanskje gansek lenge). Men det er håp for den tålmodige. Snakker av erfaring. Råder deg til å prøve å ligge unna medisinering fordi jeg kjenner godt til den siden av saken. Angstdempende medisin er en enorm befrielse. Problemet er at den er veldig vanedannende og at den overhodet ikke fjerner årsaken til problemet. Slutter du med medisinen dukker gjerne angsten opp igjen. Og det er jo ikke bra for helsen i det lange løp å være avhengig av sånne medisiner. Til slutt risikerer du at plagsomt mye av din energi går med til å pønske ut hvordan du skal skaffe deg mer medisin, for behovet for å ta mer og mer vil komme etterhvert. Dersom du en sjelden gang står overfor livsavgjørende eller svært viktige situasjoner som du på ingen som helst måte klarer å komme deg igjennom uten medisin, så er det kanskje på sin plass med medisin akkurat der og da. Men da bør du være veldig klar over faren for tilvenning, og ha bestemt deg for at dette nettopp ikke blir en vane. Det er rart med det, for når man begynner med sånne medisiner blir man gjerne så lettet at man lurer seg selv om finner, nærmest umerkelig, opp grunner til å fortsette å ta den. Ikke gå i den fella er mitt sterke råd. Det blir nemlig pyton og enda verre den dagen legen sier stopp, ikke en pille til. Og du vet inni deg at h*n har helt rett, og du må gjennom DEN avrusningen...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 Tusen takk for svar.Jeg har gått på fast med mot depresjon tidligere, har gått på cipralex og zoloft.Jeg har prøvd alt egentlig, har gått til psykolog i 8år og gått 1 år i gruppeterapi ingenting hjelper og jeg er desperat.Klarer ikke gå sånn her lenger og angsten blir bare værre.Må være syk fra jobben når det er noen sammenkomst eller møte som det sjeldent er, klarer ikke sitte i familiemidddager, sliter med å snakke med folk uten at jeg blir nærvøs.Huff håper noe kan hjelpe meg.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Kjenner meg godt igjen. Har også gått til psykolog, men synes egentlig for min del at medisinering er det som definitivt har funket best. Har du tidligere gått må antidepressiva som også hjelper mot angst? Dette er jo ikke medikamenter man blir avhengig av på samme måte som Sobril, Valium etc. Har du en greit fastlege ville jeg i første omgang snakket ut med han:) Når du plages så mye at du ikke kan jobbe ville hvertfall jeg prøvd medisiner, kanskje kombinert med noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå