Gå til innhold

Alkohol ETTER fødsel?


glimt_i_magen

Anbefalte innlegg

Jeg er edru, har vært det i et år. Jeg var ikke alkoholiker, men jeg jeg bare slutta med helgefylla fordi jeg ble for gammel for å dra på byen, kjeda meg og fikk ikke noe ut av det. Venninnene mine har nesten slått seg til ro med det... Kanskje jeg er kjedelig, men jeg liker heller å komme på besøk, cafe, kino ol... jeg får i alle fall med meg dagen etter, som er verst for meg.

 

Fikk en kommentar på Facebook av bestevenninna mi "Åååh, jeg savner deg med øl i hånda. Heldigvis bare noen måneder til neste gang"... Jeg fikk sjokk! What?! Tror hun virkelig at det første jeg skal gjøre er å dra på fylla etter jeg har født? Jeg vet at hun dro feira bursdagen sin når datra hennes var 2 mnd, men sånn er ikke jeg...!!!! Jeg har hatt kattunge i 3-4 mnd nå, og har fortsatt vansker med å la han være alene i leiligheten! Tror aldri jeg kommer til å klare å levere ungen min til barnevakt før i alle fall året! Og da skal det være noe spesielt... Jeg svarte henne at jeg neppe kom til å drikke om bare noen mnd... "sorry".

 

Jeg vet jo at det er forskjellig fra folk til folk, men jeg ville aldri ha gjort det. Andre trenger jo å føle at de har et liv igjen, at de føler seg innesperra... Men jeg tror heller jeg har større problemer med å løsrive meg!

 

Hva synes dere? Alkohol i sommer, eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig skal jeg bare gi babyen flaske, så jeg kommer til å nyte et glass vin til maten i godt selskap, men jeg går sjelden ut, og når jeg gjør det så drikker jeg lite eller sjelden, fordi jeg synes det er bortkasta! Blir ikke noe morsommere av å være full!

 

Jeg synes du skal unne deg en frikveld etter fødselen, du trenger jo ikke å ta en helaften og komme sjanglende hjem klokka fem på morgenen! Du kan treffe venninnene ute feks klokka seks og ta et par glass og så gå hjem når du vil. Alle har behov for noen timer for seg selv, det er ganske intenst å være mamma i starten, jeg gikk til frisøren og tok farge og klipp og full pakke da baby nr 1 var to mnd og var borte et par timer. Det var godt!

 

Alle mødre vet at man ikke kan rangle masse - for dagen i morgen krever masse innsats. Bruk det som unnskyldning for å gå tidlig hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å drikke alkohol like etter fødselen. Men kommer ikke til å dra ut på "fest". Jeg har ikke har vært på byen på år og dag selv om jeg ikke har vært gravid heller. Setter mer pris på å gå ut og spise en bedre middag med god vin til. Men det blir neppe noe av det med det første, før babyen er såpass stor at den kan være borte fra mamma og pappa i en natt.

 

Vinflaska kommer jeg til å sprette ganske snart siden rødvin er noe av det beste jeg vet :-) Men større mengder blir det ikke.

 

I morsmelk er alkoholkonsentrasjonen like stor som i mors plasma. Dvs ca 0,5 promille etter 1-2 glass vin, som så skal tas opp i babyens tarmsystem. Dvs at barnet neppe vil påvirkes om mor tar et lite glass med vin. Mange er sikkert uenig med meg i dette med å drikke litt vin når man ammer, men jeg kommer nok til å gjøre det (selv om man selvfølgelig kan prøve å tilpasse det slik at man nettopp har ammet før man tar seg et glass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*

Konsentrasjonen av alkohol i morsmelken vil være som i mors blod, men barnets promille vil bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp. Jo yngre barnet er, desto forsiktigere bør man være med

alkohol. Nyfødte barn er umodne, med minimal evne til å nedbryte selv små

mengder alkohol.

 

 

Generelle regler om alkohol og amming:

 

*

Du bør derfor avstå helt fra alkohol til det er gått iallfall 6 ukeretter termin. Dersom du av og til bruker litt alkohol senere i ammeperioden, er det

viktig å begrense mengden.

 

*

Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste

melken, annet enn for å lindre melkespreng.

 

 

 

Artikkelen er utarbeidet av Nasjonalt Kompetansesenter for amming.

Kilde

 

Hvordan du ammer ditt barn, Elisabeth Helsing og Eli Heiberg, utgitt av Helse- og Sosialdirektoratet

 

hentet fra:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=54

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer vel til å unne meg et glass på sensommeren tenker jeg.

Men det kommer helt ann på hvordan det går med amminga.

Går det så bra med amminga at jeg trør å blande pupp og flaske, så kommer jeg til å ta meg en tur ut med god samvitighet.

 

Men sist gang var det ikke noe problem å blande pupp og flaske når knøtte var 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol betyr ikke så mye for meg. Kommer nok ikke til å drikke noe før jeg er ferdig med amming. Og jeg drikker lite uansett, så det blir ikke noe fyllekuler da heller, nei.

Men alle er forskjellig og man må gjøre det som passer best for seg. Det er ikke noe som er riktig eller galt, så lenge det ikke går utover barnet.

En frikveld er godt å ha iblant, men man må jo ikke drikke alkohol for det. Men tar nok noen uker før jeg ønsker å ha noe fri...husker sist gang..første gangen jeg var borte fra sønnen min, savnet jeg han etter 10min. og klarte ikke slappe av. Det er ikke noe regel her heller. Man tar seg fri når man er klar:)

 

Lykke til alle sammen:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer sikkert til å ta et glass vin hvis anledningen skulle passe seg. Jeg drikker både lite og sjeldent til vanlig, så tror nok ikke det blir noe stort problem uansett (er et tiår og mer til siden jeg gjorde meg ferdig med helgefylla), men tar det ettersom jeg føler det er greit/riktig.

 

Når det gjelder barnevakter, så ser jeg derimot ikke helt problemet. Hvis jeg vil ut en liten tur, så har jeg jo mannen hjemme... og i tillegg har vi 2 sett besteforeldre som gleder seg til å stille opp. At mannen tidlig skal få prøve seg hjemme alene synes jeg er bra, selv om det ikke blir helt i starten, så klart. Og jeg kommer helt sikkert til å bruke barnevakter før ungen før den er ett år gammel... jeg gleder meg masse til å bli mamma og forventer en helt ny livssituasjon, men jeg har ikke tenkt til å oppgi alle ting jeg liker å drive med nå likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kommer nok til å kose meg med et glass vin eller to etter fødsel og skal bli godt å komme seg ut en tur også når det passer seg....uten at det trenger å være fylla!

 

Når et gjelder barnevakt så har jeg veldig klar holdning på det. Jeg mener at det er kjempeviktig å gjøre noe annet en gang i blandt og tror det bare er sundt for foreldre og barn. Sønnen min er 5 år og jeg var alene med ham fra start. Det å kunne levere ham til foreldrene mine av og til gjorde at jeg fikk mye overskudd til å kose meg med sønnen min etterpå. Samt at han ikke var livredd for å være borte fra mammaen sin et par timer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...