dinadina Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Etter å ha tilbrakt et par måneder på BiM igjen, så kjenner jeg at jeg snart er en kvinne på randen! Grunnen til det er den usunne kroppsfikseringen som skinner gjennom i mange av innleggene. Jeg blir rett og slett litt deprimert av at ikke engang som gravide klarer mange av dere å kvitte dere med det evige jaget etter "drømmekroppen" - hva nå enn det er. Dere vil bruke ammebher med spiler, selv om jordmødre og leger i hopetall forteller at det gir økt fare for brystbetennelser (noe som er djevelsk vondt, og kan i verste fall føre til at dere mister melken). Alternativt skal dere jo ikke amme i det hele tatt, etter å ha hørt Jan Thomas ha uttalt seg om noe han ikke har peiling på. Bare tanken på strekkmerker gjør at dere vil gjemme dere for alle og enhver, og vekt betyr visst for noen mer enn symfysemålet. Det er ikke noe mål å ikke gå opp i vekt under svangerskapet! Og det er slett ikke et mål å komme seg inn i de gamle buksene ei uke etter fødselen! Selv om kiloene forsvinner, så er kroppen forandret - og det må den nesten få lov til å bli. Det er ingenting som tilsier at dere trenger å forfalle selv om dere får barn. Men dere må for guds skyld slappe litt av med dette kroppsfokuset... Alle som har passert 16 år vet at det er en tegneserieverden vi blir presentert for gjennom disse glansede damebladene, og det er ren idioti å sammenligne seg med disse "wondermum"-dukkene som tripper avgårde på skyhøye hæler med babyene mer eller mindre slengende i en Gucci-veske. Om dere ikke gjør noe med dette kroppsfokuset for deres egen skyld, så gjør det i det minste for de eventuelle døtrene dere setter til verden. Sånn. Da fikk jeg det ut.
meg & to små vampyrer Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Bare et lite innspill på de med spilebh under amming. Da jeg ammet sist brukte jeg det av den grunn at det var det eneste behagelige. Ikke de første dagene med spreng, men etter det., Brystbetennelse fikk jeg ikke heller. Kan hende det er fordi jeg har små pupper og ting ikke kom lett i klem. Og det var ikke motivert av å se bra ut på noen måte. Kun fordi det var behagelig. Sånn da kom en nyanse frem. Ikke alt handler om utseende selv om det kan virke slik fra utsiden. Hos meg handler det som regel om å ha det bra og behagelig.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Takk for et friskt innspill Dina. Er totalt enig med deg, selv om jeg lengter tilbake til 19års kroppen min så det verker i sjela. Har heldigvis innfunnet meg med at jeg er forandret, så får heller gjøre det beste ut av det jeg har nå, når den tid kommer. Som gravid er kroppen et ikke-tema så lenge det ikke handler om størrelsen på magen og det som vokser der inne:)
Gjest Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 meg og lille vampyr ... Spiler kan gi brystbetennelse selv om man har små bryst. Jeg var selv 75A før jeg ble gravid, og dumme meg brukte bl.a ammebh med spiler. (I tillegg til disse ammetoppene som man bretter opp og legger som en pølse over og under brystet). Jeg fikk brystbetennelsen fra helvete, for å si det mildt, som endte i operasjon og ammeslutt. Ikke bare satte det en stopper for ammingen sist, men operasjonen og betennelsen kan ha gjort så stor skade på brystet at det muligens ikke vil fungere med tanke på amming av nestemann heller. Det gjenstår å se ... Så, i verstefall har den spilebhen kostet både smerte og muligheten til noensinne å amme på det brystet. Det er ikke de spilene verd. Ble litt på siden av HI sitt innlegg, men følte jeg måtte svare deg, da spiler kan være like ødeleggende for små bryster som store.
Pølsa Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Jeg er så enig så enig! Jeg er 34 og venter barn nr. 4 - jeg ser ikke ut som om jeg er 19 lenger, og har innsett at det har jeg ingen mulighet til å gjøre heller. Kroppen forandrer seg - sånn er det bare. Når det gjelder ammebh med spiler, så har jeg bestandig brukt det - visste ikke engang at det kunne føre til noen problemer. Har store tunge bryst, så bh uten spiler er ikke et alternativ, føler jeg. Skal selvfølgelig revurdere det dersom jeg får problemer med amming, brystbetennelse eller andre ting.
Sane Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 Takk, dinadina, for påminnelsen om å slappe mer av med hensyn til kroppen. Selv merker jeg at jeg stresser litt med dette. Det er jo ikke bare her inne på bim at det er for mye fokus på vektøkning og kropp. Selv får jeg kommentarer på størrelse på mage og kommentarer på hvor kiloene har kommet på osv...Selv synes jeg at jeg har lagt på meg for mye og må tilstå at jeg blir helt stresset av disse "hvor mye har du lagt på deg" spørsmålene her inne. Jeg kan jo selvfølgelig la være å lese innleggene - jepp, jeg skal la være å lese innleggene :-)
lillebøllaspringmadrass Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 Jeg er helt enig med deg, det du sier ang kroppsfiksering. Kroppen min ser ut som et helvete etter 2 barn og nå en på vei.. Hengemage, hengepupper og masse strekkmerker. Kunne ikke bry meg mindre. Jeg er 24 og kroppen min ser ut som den er 50.. minus rynkene. Men nå er det virkelig verdt det! Magen og puppene skal fikses etter jeg har fått de ungene jeg skal ha.. Men det er kun fordi det er vondt å våkne om natta fordi jeg har lagt meg på min egen pupp.. jeg tuller ikke.. haha.. Når man bruker 80F normalt og har vært gravid eller amma sammenhengene de siste 4 åra - og man kan holde en full Imsdal sportsflaske fast med puppen (når den er lagt under.. skulle ta blyanttesten.. gikk tom for blyanter.. fikk plass til hele penalet.. og prøvde derfor en full imsdal sportsflaske..) da snakker man hengepupper.. Magen skal fikses rett og slett for det er ikke noe behaglig og måtte brette den ned i trusa, eller buksa.. og de plagene gidder jeg ikke gå med gjennom 30 og 40 åra.. Etter det er det naturlig at ting faller litt.. Må legge til at jeg normalt veier +/- 60 kg.. så det er ikke det at jeg er så veldig stor.. Poenget mitt er at jeg er enig med deg, at man skal akseptere kroppen sin som det den blir. Men det må være rom for å ikke ville akseptere hva som helst av forfalling.. Jeg får mer og mer hengepupper og mage for hver kg jeg trener vekk...så ikke gi meg "det er bare å trene det vekk- regla." her er det ikke lenger håp for det. Ang spileBH.. Jeg kjøpte Bher uten spiler.. men da bare fløyt de rundt inni Bhn.. og når jeg bøyde meg ned datt de ut av BHn.(kjempeflaut når man har en litt romslig topp og puppene stikker ut av den og.. på oversiden.. groteskt stygt.. ). Og sånn kan jeg ikke gå rundt mange år av gangen.. Jeg har fått ungene tett og ammer til de slutter selv.. da har de vært 15 og 17 mnd.. Så det eneste som holder jura mine der de skal er Bh med spiler.. Så det må det bare bli på meg.. Men jeg har ikke fått brystbetennelse da..heldigvis! men jeg signerer det at vi skal godta at kroppen forandrer seg innenfor normale grader.. Og babystriper kan vi ikke gjøre noe med.. det er bare å akseptere og ta på deg bikini.. de som ikke liker det de ser får se på noe annet.
Gjest Skrevet 24. november 2008 #8 Skrevet 24. november 2008 tja er jo enig med deg i noe, men ikke alt:) er enig i at det ikke er et mål og ikke legge på seg noe i svangerskapet. er enig i at det ikke er et mål å komme inn i gamle bukser en uke etter fødsel. MEN jeg mener det at selv om man er gravid så må man få mislike litt de forandringene som skjer med kroppen. jeg legger på meg veldig mye når jeg er gravid- sist endte jeg på 28kg totalt. denne gangen er jeg bare i uke 24 og har nok lagt på med en 8 kg eller noe ( men sist kom også kiloene på slutten, og de kiloene somhar kommet merke rjeg veldig godt). men mistrives med at det legger seg på hofter og rompe, men jeg ELSKER magen min. strekkemerker fikk jeg sist svangerskap men de ble veldig små og lyse når magen gikk bort så har ikke brydd meg. men jeg kan faktsik forstå at dem har store tigerstriper på magen og lårene ikke liker veldig godt å vise seg frem. ikke fordi andre synes det er stygt, men fordi mange osm har disse misliker det selv , og føler at alle stirrer på det. og personlig så liker jeg da helle rå gjemme det bort i stedet for å føle at alle stirrer. når dte gjelder å komme inn i gamle bukser en uke etter fødsel er jeg enig, ikke noe mål i seg selv. noen kan det- og det er kjempe flott for dem, men det er like flott å klare det etter et år. ellers så synes det det er da er et flott mål å komme inn i gamle klær innen en vis tid- for dem som vil. ser ikke at det er noe bedre mål å tenke at " jeg kommer aldri inn i mine galmle klær så jeg trenger ikke passe på hva jeg spiser, jeg har jo trossalt hvert gravid,da har jo lov å bli større". helt enig i at vi man må tåle forandringer når man er gravid, og at dte kan være mye kroppsprat. men det er også viktig å huske at noen har et mer anstrengt forhold til kroppen sin enn andre, og hvis det som skal hjelpe dem med selvfølelsen er å gå ned igjen i vekt fort eller sakt er det som hjelper dem, så synes jeg det er kjempe bra:)
Pappalille Skrevet 24. november 2008 #9 Skrevet 24. november 2008 Et godt innlegg Dina, takk for det =) Det finnes nyanser og forskjeller, men en kan ikke "sikre" seg mot alle i ett innlegg, da blir det fort kjedelig å lese, og generalisering må til! Jeg er i all hovedsak helt enig i det du skriver, og er en av dem som glatt hopper over alle innlegg som har med vekt å gjøre =D En blir mye lykkeligere av det ;-)
dinadina Skrevet 24. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 24. november 2008 Takk for det :-) Innlegget var selvfølgelig satt på spissen, og det som kanskje ikke kommer frem - er at jeg er oppriktig fortvilt på vegne av alle disse gravide som ikke klarer å slappe av under den mest fantastiske reisen de noen gang vil oppleve. Det betyr ikke at jeg omfavner alt som skjer under graviditeten eller fødselen. Selv gikk jeg opp 30 kilo i mitt første svangerskap, og jeg hadde så mye vann i kroppen at til og med nære familiemedlemmer brast i gråt da de så meg på slutten. Men for meg var det helt fremmed å bekymre meg over hva andre tenkte og trodde, og jeg tenkte ikke et sekund på hvordan jeg ville se ut en måned, to måneder, et halvt år frem i tid. Hele mitt fokus var på den lille i magen, og når det til syvende og sist gikk bra til tross for litt dramatikk mot slutten, så var det det eneste viktige. Jeg synes det er trist når gravide blir deprimerte fordi de sammenligner seg med et eller annet uoppnåelig ideal, og jeg frykter at mange kan få slite med svangerskapsdepresjon dersom de ikke får tatt tak i sitt eget selvbilde og kroppsbilde. Det er nok av utfordringer som ligger foran ei nybakt mor, om ikke ei MissSixty-bukse også skal legge ekstra byrder på skuldrene....
meg & to små vampyrer Skrevet 24. november 2008 #12 Skrevet 24. november 2008 Ja, jeg vet det tingeling. Men jeg prøvde meg ut da jeg ammet selv og på meg gikk det veldig fint:) På meg gikk det fint:) De andre ammebhene klarte jeg ikke bruke, de var så ubehagelige.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 24. november 2008 #13 Skrevet 24. november 2008 Mange av de kroppslige forandringene i svangerskap og etter svangerskap er rett og slett ganske plagsomme og ubehagelige for en del kvinner. Da må det være lov å ikke være glad for det. Ellers så er disse vekttrådene antageligvis til byrde for ganske mange, så det er nok lurt å ikke finlese de om man ikke er helt fornøyd Hilsen en hvis kroppsfasong ikke står i stil med nick'et
***Juanita*** Skrevet 24. november 2008 #14 Skrevet 24. november 2008 Jeg synes at dette var et irriterende og respektløst innlegg, blant annet fordi det fremstiller kroppsfikserte mødre som dumme høns som sammenligner seg med wondermum-dukker (hva nå det enn er for noe). Det er jo faktisk ganske mange som har komplekser for kroppen sin, og det er jo ikke slik at disse automatisk forsvinner når man blir gravid. Å trekke frem spile-bh som et eksempel på forfengelighet av syke dimensjoner, synes jeg også er litt søkt. Det er jo ikke alle som er plaget med brystbetennelse og de må vel få velge den bh-en de synes sitter best. Nå var jeg så heldig å passe inn i de gamle buksene mine etter fødselen. Og det må jeg innrømme var litt deilig. Men slik jeg leser innlegget burde jeg visst skamme meg for å være fornøyd med det. Når jeg er ferdig med mine fødsler vil jeg forsøke å komme i den formen jeg burde være i og dessuten stramme opp her og der ved hjelp av styrketrening. Det synes jeg ikke det er noe galt i. Og hadde jeg hatt det som hun andre innleggeren over (hun som legger seg på puppene sine), skulle jeg operert meg også.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 24. november 2008 #15 Skrevet 24. november 2008 Utrolig hvor mange som tok dette veldig personlig. Jeg forstod det som at det var satt på spissen og ikke gjelder folk som har et normalt sunt forhold til kropp og selvfølgelig er det lov å trene for å komme i form igjen, det er jo kjempebra. Jeg tror( og tenker iallefall selv på) hun mente innlegg a.la "å nei jeg er bare uke 25 og har allerede lagt på meg x (x=lite)kilo!" "hvor mye veier dere? er dette vanlig?" "Hvor fort fikk dere på dere str xxsmall igjen?" "KRISE! Jeg må bruke str 38/40" Og selvfølgelig finnes det folk som har problemer og komplekser, men synes du ikke det er bedre å få bukt med slike problemer enn at andre her inne skal trå forsiktig og nesten føle seg sinnsykt usunne og feite fordi de bruker str 42 i gravidklær?
***Juanita*** Skrevet 24. november 2008 #16 Skrevet 24. november 2008 Jeg tar det ikke personlig siden innlegget nok ikke var ment på en str 42 som meg. Poenget mitt er bare at også de som er tynne sikkert også kan slite litt med forholdet til kroppen og sånn. Selv gidder jeg ikke å lese disse kjedelige vekttrådene, men jeg regner med at de som skriver inn der ikke gjør det for å tråkke på oss andre, men snarere fordi de faktisk lurer på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå