Gå til innhold

Snille svigermor er i ferd med å bli et svigermonster...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en helt OK svigermor, som jeg hadde en god tone med og kunne prate med om nesten alt. Nå har hun vært uten svigerfar i et halvt år og hun har forandret seg radikalt. Vi har en sønn på 15 mnd, og det er klart at forholdet vårt forandret seg da vi fikk barn, men det fungerte fortsatt greit, ingen store konflikter.

Før spurte hun alltid om det var greit at hun kom på besøk, hun bor 5 mil unna. Nå buser hun alltid inn og kan være direkte frekk og sur. I dag buste hun inn døra, var veldig hektisk og spurte etter noe, da hun ikke fikk det svaret hun ønsket hverken fra meg elle sambo, sa hun hadet og slamret igjen døra. Minutter etterpå kommer hun tilbake og latet som ingenting.

Hun baksnakker alt og alle, det er feil med de fleste menneskene rundt henne, og jeg er sikker på at hun baksnakker meg også. Hun blir stadig vekk uvenner med søskene sine, arbeidskollegaer, offentlige ansatte, venner, naboer og hvem det måtte være.

Hun hadde en tendens til å snakke negativt om sine to andre svigerdøtre til meg tidligere da svigerfar bodde sammen med henne, men ikke i den grad som hun gjør nå. Det er akkurat som han gjorde henne til et bedre menneske enn hun i utganspunktet var.

Vet ikke hva sambo tenker om sin mor nå, men jeg unngår å snakke så mye om henne. Vi er så og si sluttet å dra på besøk til henne, siden hun renner ned døren hos oss hele tiden.

Hun kommer til oss i julen, må si jeg gruer meg. Vi har katt og hun har hund og den forlanger hun å ha hos oss i julen, og den skal være inne. Ikke er han særlig begeistret for barn heller.

Aldri om hun får være barnevakt, så ustabil som hun er blitt, det kan hun bare drømme om.

Noen som har opplevd noen lignende? Noen tips om hvordan jeg skal forholde meg til svigermor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun? Kan hun ha begynt å "rote"?

Skrevet

Hun nærmer seg 60. Jeg har henne litt mistenkt for å drikke, og det kan hun jo ikke når hun er hos oss, for da kjører hun bil. Kanskje litt lett å bli irritabel, når man ikke får noe innabords en kveld?

Skrevet

Dersom hun drikker, kan det jo hende at hun drikker selv om hun skal kjøre bil?

Har ingen gode råd, men dersom dere virkelig ikke vil ha henne der i f.eks jula, så si det. Still krav, si at hun ikke får komme overnatting, og at hun ikke får ha med dyrene.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg må bare spørre, for det virker jo litt rart at en som er snill blir monster, og mennesker er jo tross alt mennesker.

Når du sier at hun har vært uten svigerfar, er det forsi de har separert seg eller er han død. Unnskyld at jeg spør så rett ut, men jeg har altså sett et par tilfeller der voksne mennesker har skilt seg etter at ungene er store og har etablert seg, og det har vært temmelig traumatisk for HELE familien. For det er så mye som kommer opp av følelser og handlinger, rasjonelle og irrasjonelle, og mange blir ikke seg selv igjen før lenge etter bruddet. Det er mange ting og reaksjoner og føleleser som skal bearbeides og settes på plass ved samlivsbrudd, og det involverer ofte hele familien, det er ikke bare familier med små barn som har problemer med å finne sine nye "plasser" og "roller " når et samliv går over.

Det kunne være noe slikt. For det at hun plutselig kommer oftere og busende, kan være at hun er redd for å bli utelatt eller glemt, at hun er frekk og sur,, og har sånne merkelige reaksjoner som å smelle med døra ut for så å komme inn igjen etter å ha tenkt seg om, kan jo tyde på usikkerhet, liten trygghet, angrep er bedre enn forsvar taktikk, og ingen mennesker er rasjonelle gjennom sånne traumatiske hendelser i livet, det tar tid å gå seg til, komme inn i det nye og ut av det gamle.

Bare en tanke altså.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...