Gå til innhold

Jeg fikk en stjernekikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia.. tenkte bare skrive ned min fødselsopplevelse.. Lille Isak er frisk og fin og ble født onsdag natt.. Dette er min andre fødsel..

Begynte å kjenne rier tirsdag kl 16.. litt kraftigere enn hva jeg husker med førstemann. Etter et par timer ringte jeg føden, de sa jeg fikk bestemme selv når jeg ville komme. Har 40 min reisevei, og var egentlig mer redd for å bli sendt hjem igjen ennå komme for sent. Ventet et par timer. Tok en dusj, bada i badekaret, og begynte å grue meg veldig til kjøreturen. Hadde vel ca 3 min mellom riene, og de var ganske kraftige synes jeg. Kom fram til sykehuset litt etter kl 21.. Og ble godt tatt imot. Var spent når de skulle sjekke åpningen, men tenkte at de umulig kunne sende meg hjem.. Det viste seg at jeg hadde 7-8 cm åpning. Jeg jublet og begynte umiddelbart å mase om epidural. Fikk masse tøvete svar før det var vaktskifte og jeg klarte å overtale neste vakt.. Hu første trodde nemlig det kom til å gå så fort at hu tvilte på at samboern min rakk å flytte bilen.. Men det tok litt tid fra 8 cm og inn til mål. Mulig det var pga epiduralen. Synes ikke den ga så bra effekt som forrige gang. Da jordmora tok vannet synes jeg riene ble enda værre. Og omsider var det klart for pressing. Kl 01.45 var gutten ute, med nesa i sky. Det var muligens også derfor det tok så lang tid fra 8 cm og ut, fordi han stanget med hodet litt i feil retning.

Fikk revning grad 2, uten at jeg vet helt hva det betyr i antall sting og slikt.. Men de sydde hvertfall litt innover der. Har etter-rier i 3-4 dager, og det var jeg ikke forberedt på. Dette er visst noe man ikke har første gang, men som blir værre for hver fødsel. Ellers er formen grei.

Totalt sett synes jeg fødsel nr 2 var litt vondere enn første. Men det kan jo hende man bare har glemt litt hvordan det var. Uansett gikk det MYE MYE kjappere med andremann, og det er jo absolutt en fordel.

Lykke til videre alle sammen :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med gutten :)

Å takk for at du delte fødselshistorien din.

Skrevet

Takk for fin historie! Jeg hører egentlig til på 2 trimester, men er her inne for å lese trivelige fødselshistorier. Jeg bare lurte på den ting, hvir lang tid tok første fødsel i forhold til andre fødsel? Skal ha nr.2 og tenker veldig på hvor lang tid det blir å ta denne gang. Hører heldigvis nesten bare fine historier om at det går bedre andre gangen.

Skrevet

Gratulerer med gutten! :)

Kjekt å få lese fødselshistorien din. Og takk for påminneren om etter-rier. Det er vel greit å være forberedt på det, vil jeg tro - og jeg hadde også glemt at man ofte får slike når man ikke er førstegangsfødende.

Vel, lykke til med barseltida! :)

Skrevet

Gratulerer så mye, og takk for at du delte din historie!! <3

Skrevet

Gratulerar !!!!!!

Skrevet

Gratulerer med gutten!:)

Kan jeg spørre hvilken vei han lå i magen din? Jenta mi var stjernekikker og hun lå med ryggen til høyre (min høyre side) i magen. Jordmor var derfor litt mer obs og jeg er MYE mer obs på hvilken vei gutten min ligger denne gangen..;) Har nemlig fått inntrykk av at de fleste stjernekikkere ligger med ryggen til høyre.

Skrevet

Gratulerer så masse med gutten:-)

Jordmor har sagt til meg at når babyen ligger med ryggen mot høyre, er dette det beste.. Så er jo da litt rart omm dette er det vanligste leiet for stjernekikkere? Min ligger med ryggen til høyre også..

Skrevet

Gratulerer så mye med overstått fødsel =)

Stjernekikkere er ikke bare-bare,så det er derfor det både var vondere og tok lengre tid.Stjernekikkere trenger et par cm mer enn "vanlige" babyer i omkrets i fødsels kanalen.

Jeg fødte førstemann som stjernekikker,og var hos jordmor idag og fikk vite at denne babyen også foreløbig ligger med nesen opp =(

Ønsker dere en flott barsels tid =)

Skrevet

Gratulerer så mye med lille Isak :-)

Jeg fikk også en stjernekikker andre gang jeg fødte :-)

Han kom med panna opp, og ene hånda på hodet, også var han 4990 gr :-) Men ut kom han kjapt og greit, og var den beste fødselen jeg har hatt av mine 3 :-)

De sier ofte at stjernekikkere er litt vanskeligere å få ut, men hos meg så gikk det veldig greit, og hadde bare pressrier i 5 minutter før han kom ut :-)

Skrevet

M-79+gullgutt=fødeklar:-): Så han ligger med ryggen til høyre for deg når du ser nedover magen din, eller blir det til høyre for jm? På helseskjemaet tegner de jo på hvilket leie den lille ligger i og den "beste" veien (slik jeg har forstått det) er når den lille ligger slik at jm tegner leiet som et motsatt 6 tall. Sist lå jenta mi andre veien og da var jordmor litt ekstra obs hvertfall..:)

(Ikke meningen å okkupere tråden helt her...sorry...)

Skrevet

VEd første fødsel hadde jeg vannavgang kl 01.30 på natta. Riene startet stille og rolig på formiddagen, ca rundt kl 12-13.. Og gutten ble født på formiddagen (kl 10) dagen etter.. På fødeskjema står det at fødselen tok 13 timer. Regner med at de tar tiden på det de kaller aktiv fødsel ellerno..

Andre fødsel startet kl 16, og ungen var ute kl 01.45 på natta.. Altså drastisk mye kortere tid.. Og hadde det ikke vært stjernekikker så hadde det nok gått enda fortere..

Lykke til med nr 2 :-)

Skrevet

Gutten min lå med ryggen til venstre, hvis man ser nedover på sin egen mage.. Altså til høyre for jordmor.. Jordmor tok ultralyd på hver eneste kontroll, og hu sa aldri noe om at han lå med nesa opp. Mener hu sa han lå i førsteposisjon, eller hvertfall den mest vanlige og optimale posisjonen. Så jeg er usikker på om hu har holdt tilbake informasjon, eller om bebien har vridd hodet underveis i fødselen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...