Gå til innhold

Hvordan foregår måltidet hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da måtte vi til pers å begynne med grøt her i heimen og, har drøyd lengst mulig da vi så for oss at det kom til å bli litt styr....

å det syns jeg det er...

hvordan foregår matingen hos dere? når dere er alene helst?

Jeg har prøvd forskjellige fremgangsmåter; en om gangen, en på fang og en i stol, begge i stol....men klærer ikke bestemme meg for hva som er enklest:)

å lager dere en stor tallerken med grøt å lar barna spise av samme eller blander dere to tallerker? tar jo sånn tid å blande denne grøten og syns jeg...å så glemmer jeg gjerne hvem som spiste med hvilken skje....

jeg gir dem vann fra vanlig glass til grøtmåltidet, men det er ikke enkelt å gi den som evt sitter i stolen...

vel, vel, det var bare litt av min frustrasjon og håp om gode tips og råd en søndagskvel :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er en del styr med mating av tvillinger.

Jeg fant etter hvert ut at det var enklest å lage et stort grøtfat og mate dem i stoler. I begynnelsa var de ganske utålmodig mellom hver skjei, men nå har de vent seg til det. Vann gir jeg fra tåteflaske eller fra tutkopp, men de vil som regel ikke ha så mye av det. Jeg ammer av og til før grøtmåltidet. Nå som vi har begynt med 8 mnd grøten er det større porsjoner, så jeg må lage til to fat.

Trøst deg med at det blir enklere etter hvert:) Jeg har i hvert fall vent meg til at det er en del jobb med mating, og syns ikke det er så mye styr lenger. Vi har også begynt med brødmåltid nå og da får jeg til og med tid til å spise sjøl, samtidig som jeg mater dem!

Skrevet

Kom på at et godt tips er å bruke heldekkende smekker, men det har du kanskje funnet ut?

Bl.a. Ikea og Kid har gode smekker som kan vaskes i maskina.

Skrevet

Her er det ett grøtfat, én skje, én flaske melk og barna i hver sin vippestol - med stor smekke :) Så blir det annenhver skje en stund før en får flaske mens jeg fortsette å mate den andre med grøt. Og så bytter jeg.

Synes det var skikkelig stress i begynnelsen, men må bare ta det med ro og ikke la deg stresse, Synes det funker veldig bra nå :)

Skrevet

Mine jenter er drøyt 6 mnd. Når jeg mater alene lager jeg en stor bolle med grøt og bruker en skje. Snuppene sitter i hver sin stol og storkoser seg. Blir litt gris, selv med store smekker, men ikke så veldig ille egentlig. Får jo litt trening etter hvert! Begge får litt pupp på tur etter grøtmåltidet..hvis de orker!

Lykke til!

Skrevet

Vi begynte å gi grøt da tvillingene var 4 1/2 mnd. Synes det var litt stress i begynnelsen, men det gikk seg fort til. Barna fikk grøt i vippestolene de første månedene. Har alltid matet annenhver skje. Når jentene skulle ha flaske etter grøten, la vi ryggene i vippestolene ned. De lærte seg ganske tidlig (lenge før de andre barna i barselgruppen) å holde flaskene selv når de lå flatt. Vi kjøpte noen håndtak som de fikk utenpå avent flaskene og "trente" jentene opp til å holde flasken selv (vi "trente" ved å holde fingrene deres rundt håntakene når mannen var hjemme, etter en stund holdt de dem selv).

Jentene hadde alltid hver sin skål (det bare ble slik). Vi bruker skjeer og smekker fra tommy tippi. Hun ene har alltid rosa, hun andre alltid turkis. Skjeene er forøvrig knallgode. Smikkene er også praktisk, kjapp å ta av/på og vaskes i oppvaskemaskin! Når barna spiser middagsglass har de alltid smekke med arm, flekkene er jo så vanskelig å få av i vask...

Håper det snart blir bedre.... :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har dem i hver sin vippestol - med meg sittende på gulvet i midten.

Blir annenhver skje - og så får de flaske. Går litt på automaten - egentlig.

Blir bedre når de kan holde flaske selv - sitte selv, og kan lære seg skje selv :P Men det er nok leeenge til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...