Gå til innhold

Etternavn... Skikkelig vanskelig...

Thea født feb09. Termin mai11

Anbefalte innlegg

Skrevet

(samme som navnedebatten)

Hei hei. Vi har ikke hatt noen problemmer med og finne på fornavn til lille tulla som kommer i januar/februar, men vi har et skikkelig dillema på etternavn. Litt fordi jeg syntes det blir så uffattelig langt og vaskelig med alle våre etternavn og fordi vi skal gifte oss til sommeren og jeg vil at vi skal være en familie med like etternavn alle tre:).

Dillema er dette:

-->Jeg har to etternavn som begge er skjeldne og litt spesielle. Og jeg vil da beholde begge, men kan også ta hans etternavn. Blir et litt langt navn men.... ok

-->Han har et VELDIG vanlig navn med insistrerer på og fortsette og ha dette, men er villig til og ta et av mine (ikke to for han har dobbelt navn, blir for langt)

--> Barnet vårt skal hete Thea Kristine og jeg vil VELDIG gjerne videre føre mine to spesielle navn, men ville også som sagt at vi skal ha like etternavn alle tre....

Huff, vet det på en måte er en fille ting, og at vi i prinsippet bare kan ta alle etternavnene, men dette er forde noe som gjør meg veldig frustrert.. Har vurdert og kutte ned barnets navn til bare Thea, men syntes også dette blir feil, har liksom falt for dette dobbelt navnet:(

Ingen andre med slike frustresjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Vi sliter med det samme for hos oss har begge kjedelige, tradisjonelle navn som ikke passer så bra sammen. Poenget er at da jeg ble født, var mamma og pappa gift og alt avr fryd og gammen. Jeg fikk da bare pappas navn. 7 år senere ble de skilt, og mamma hadde et sterkt ønske om at jeg skulle ha hennes navn også. Når man er under 12 år må begge foreldre skrive under, men dette nektet da min far. SÅ jeg fikk ikke min mors navn. Dette har alltid vært sårt for min mor da hun senere fikk ny samboer. På postkassa hadde hun da et etternavn, samboeren et annet og jeg et tredje. Så uansett hvor kjedelige og tradisjonelle navn vi har, så skal barnet ha begge. Alt er idyllisk idag og jeg håper jo selvsagt at det kommer til å være det livet ut, men dersom livet skulle ville ha det annerledes, har i alle fall barnet mitt også mitt navn. Så dere burde sørge for at barnet har navn fra begge. Tre etternavn og to fornavn synes jeg dermed kan bli litt mye. Jeg er lærer på 2. trinn, og så å si alle kan skrive "hele" navnet sitt. Desverre er det en som har tre etternavn som ikke kan rekkefølgen på sine navn, og dermed sliter med dette. Dette påvirker elevens selvtillitt, når alle andre kan skrive hele navnet sitt. Bare noe å tenke på for en som skal lære seg fem navn, kontra en på to eller tre..

Dette er bare mine tanker, men skjønner at dette er utrolig vanskelig spørsmål. Vi har sliti med det vi også, men endt opp på dette.

Der vet i alle fall fornavn på ungen, vi har ikke anerlse engang....:)

Masse lykke til i alle fall!!:)

Skrevet

Hei på deg!

Jeg skjønner dilemmaet ditt!

Jeg har og to etternavn som er veldig sjeldne! Det ene er det kun jeg og min mor som heter, og det andre er det meg pluss min familie på farssiden som heter.

Sambo har og et spesielt etternavn, som det kun er han, hans søster og hans far som har...

Så, vi har vel egentlig bestemt oss for å ha et kort fornavn, og rett og slett bruke alle etternavnene. (Noen blir jo mellomnavn selvfølgelig.)

Men, vi kommer nok dagligdags bare til å bruke hans etternavn på frøkna.

Mine vil jeg ha med rett og slett bare for å føre de videre på papiret!

Skrevet

Hei.

Hva med et kompromiss? Ta ett fra deg og ett fra ham. Det blir jo det mest rettferdige selv om det blir vanskelig for deg å velge bort ett.

Du kan jo beholde begge dine (ev. ta hans til slutt) selv om barnet bare får ett av dem.

La oss si at du heter Ida Bye Loe

Mannen din heter Gustav Jonsen

Da kan dere jo gjøre det slik at du etter bryllupet blir hetende

Ida Bye Loe Jonsen

Mannen din tar navnet

Gustav Loe Jonsen

og barnet blir hetende

Thea Kristine Loe Jonsen

At du har et ekstra navn inni der gjør jo ingenting...

Selv har jeg beholdt mitt mellomnavn og kuttet ut det siste etternavnet mitt og tatt mannen sitt i stedet. Mannen og barna har bare fornavn + hans etternavn, så det mellomnavnet er det bare jeg som har.

Skrevet

Jeg ble døpt med tre navn; to fornavn og et etternavn, bare pappas etternavn. Når jeg ble 12 år fikk jeg lov å forandre det selv og valgte da og ta mammas etternavn også. I hverdagen bruker jeg bare første og siste navn. Junior får et etternavn av hver når han kommer. Vet av erfaring at det er tungvindt å ha mange navn der man bruker alle hele tiden... Lykke til med valg.

Gjest amandine
Skrevet

For å ta eksempelet over her, heter jeg Bye og han Loe Jonsen... Vi har begge gårdsnavn som betyr mye for oss, men kompromisset ble Bye Jonsen for hele gjengen. Har en stedatter som i sin tid bare fikk mors navn, og nå har mor giftet seg for 2. gang, hun skifter navn frem og tilbake og min stedatter er alene om sitt etternavn... Det er litt sårt for henne å ikke ha den tilknytningen, så hun kommer også til å legge til fars navn. Blir jo en egen kombinasjon, men hun får være med i begge leire. Ikke lett!

Skrevet

Jeg har selv et spesielt fornavn, i den forstand at det er en stadig "kamp" å få folk til å skrive det rett. Dette fører til at jeg må stort sett stave både fornavn og etternavn, selv om etternavnet er et -sen-navn (type Olsen). Jeg har også et mellomnavn som jeg aldri bruker. Et navn som har gått i arv fra min mor. Jeg har vært fast bestemt på å ikke gi mitt barn dobbeltnavn, med mindre det er så selvsagt å si at det beholdes i dagligtalen. De færreste dobbeltnavn brukes daglig, og det midterste etternavnet blir også ofte overflødig. Dermed sitter man alikevel igjen med (her) Første fornavn og fars etternavn. Mine foreldre er skilt, men selv om jeg ikke har mors navn, og det i tillegg er et spesielt og vakkert stedsnavn, så vil jeg selvfølgelig ikke ha nå tre etternavn (er nå gift). Her får dermed barnet ett fornavn (med mindre dette supre dobbeltnavnet dukker opp) og ett (hans) etternavn rett og slett fordi jeg selv synes det er et skikkelig mas å ha for mange navn og dobbeltnavn som ikke brukes og navn som ingen klarer å stave riktig på første forsøk. Det er rett og slett utrolig irriterende!

Skrevet

"Sårt for mor at jeg ikke hadde hennes navn óg"? Jeg får litt hetta av denne holdningen jeg. Her tar foreldre valg som påvirker barna deres i aller høyeste grad, og så skal mor eller far få sitte igjen og være såre for småtteri? Nei herregud.

Jeg ga opp mitt etternavn, tok hans, og det skal barna våre også hete, uansett hva som skjer. Det får være nok at en river opp dagliglivet deres med rot om en ikke skal ta slike ting som navnene deres også...

Skrevet

Jeg har etternavnet etter min mor, og liker det(er ganske sjeldent).. Min datter har også kun det etternavnet.

Min samboer har ett ganske sjeldent navn, som jeg liker godt.. Vårt felles barn skal få etternavnet mitt som mellomnavn, og hans som etternavn. Begge navnene er ganske korte..

Den dagen vi gifter oss, beholder jeg mitt navn som mellomnavn, og tar hans som etternavn:)

Så på postkassen vår blir det 2 etternavn!

Skrevet

Hm.. etternavn er en komplisert affære fordi det ligger så mye følelse i det hos begge parter. For ikke å snakke om kjønnstereotypier man (iallefall vi) vil unngå.

Jeg har to etternavn, mens mannen min har ett. (skulle ønske han hadde hatt to, ettersom navnet til moren er så pent).

Vi tok ikke hverandres navn da vi giftet oss, men vi tenker litt nytt nå. Vi har konkludert med følgende: Jeg vil kutte ut mitt siste og "egentlige" etternavn og beholde min mors etternavn som det eneste. (begge navnene er spesielle) Dermed vil jeg og min mann ha ett etternavn hver, mens barna vil ha to.

Har tenkt på dette med familienavn også, men tviler på at det blir slik for oss.

Etter norsk lovgivning er det forresten egentlig slik at alle barn automatisk får mors etternavn, slik har det vært siden 80tallet. Likevel heter de fleste det samme som faren fordi de fleste heller ønsker det slik.

Jeg synes det er litt trist, rent likestillingsmessig, så her i gården blir det morens etternavn til slutt.

Skrevet

Vi har også det dillemaet. Men har løst det med å ha bare et kort og enkelt fornavn. Vi syns det er litt unødvendig at barnet skal ha fornavn, mellomnavn og to etternavn. Så derfor blir det fornavn og begge etternavnene. Muligens bindestrek mellom etternavnene slik at når vi gifter oss tar vi også begge navnene med bindestrek.

(jeg har egentlig to etternavn, men har valgt det som er mest sjeldent- 3 etternavn var uaktuelt)

Skrevet

Jeg har 2 etternavn, pappaen har 2 etternavn. Snuppa har bare pappaens etternavn + dobbeltnavn.Kunne gitt henne mitt etternavn i tillegg (det som brukes til daglig) men det blir 2 lange etternavn. Dette synes jeg ikke er et egentlig problem, ta ett fra hver. Sorry :)

Skrevet

Takk for mange fine innlegg. Ser at noen syntes det ikke er noe problem, men det er nok ulikte meninger fra person til person.. Grunnen til at det er vaskelig for oss er at vi har følelses messig tilknytting til alle etternavnene våre og vil både beholde og videreføre dem, og da er det vanskelig og bare velge bort et navn... Men takk for svar:)

Skrevet

enig med mannen din jeg..

ta et av hans navn og et av dine

Skrevet

Her har jeg et sammensuriun uten like..min yngste gutt har sin pappas etternavn, noe han siden han var tre ville bytte til mitt pga vasnkelig uttale og staving...

Nr 1 har mitt etternavn og sin pappas etternavn som mellom navn..

Nr tre vet jeg ikke per i dag, men seriøst ser det ikke bra ut med tre barn med ulike navn... men jeg har jo sjøl klart å lage denne suppa fnis...

Men anbefaler å ha dere begge sitt etternavn, han minste min har alltid vært sår på at han ikke heter det samme som meg og eldste bror. Faren nekter per i dag å legge til mitt etternavn, så det får han velge selv når han blir eldre. Men jeg trodde ikke når han var liten at etternavnet ville bety så mye for han i oppveksten, så klok av skade så jobber jeg for at det blir mitt navn på babyen...

Skrevet

Hei

veldig enig i at alle bør ha det samme navnet, ihvertfall siste. Her i huset så gifta vi oss i vår og da tok jeg bort mitt mellomnavn og beholdt etternavnet mitt. Begge var stedsnavn men ville og ha hans navn. Babyen som kommer ca samtidig med din får begge etternavna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...