Gå til innhold

folat?


vero1986

Anbefalte innlegg

hei,, jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med folat?.. er dette nødvendig som ekstra tilskudd, eller holder det med det du får gjennom mat? det står at man bør "bruke" det første trimester, men.. usikker.. det sies liksom så mye rart.. håper på svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folat er med å forhindre at babyen får ryggmargs brokk, og det anbefales tilskudd. På apoteket får du kjøpe Folsyre som er en bitteliten tabelett. Selv begynte jeg på det med en gang.

 

Er ikke sikker på om det er lov å legge linker her så her er en kvote fra en artikkel fraMatportalen.

 

"Hvert år går om lag 60-70 norske kvinner gravide med et barn som har ryggmargsbrokk eller en annen alvorlig neuralrørsdefekt. Tallet kan trolig mer enn halveres dersom kvinner tar tabletter med folat etter anbefalingene, som er: 0.4 mg folsyre daglig én måned før og de to - tre første månedene av svangerskapet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte å spise folat tre måneder før jeg ble gravid. det anbefales i alle bøker jeg har lest, og av alle nybakte mødre jeg kjenner. jeg er nå i min 6 uke, og kommer til å fortsette å spise folat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! jeg var på apoteket her om dagen , og da kjøpte jeg like greit med meg folat. har lest at det anbefales å begynne 3 mnd før, men nå r jo jg i 6 uke.. menmen..sikkert bedre sent enn aldri! tenker det er bedre å ta, og heller slippe å angre på noe jeg ikke har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av legen om å kjøpe meg folat, når han fant ut at jeg var gravid. Når jeg var på apoteket anbefalte de tabletter som inneholder både folat og omega3, isteden for de tablettene som er bare folsyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies. bedre sendt enn aldri. Jeg hadde begynt på folat rett etter at jeg sluttet på mensen, men begynte å glemme den og det tok tid før jeg ble gravid. nå er jeg i 7 uke, men begynte ikke på folat igjen før forrige uke når jeg da fant ut at jeg var gravid. Så tror nok det skal gå bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, jeg ble anbefalt det på apoteket jeg også, men jeg har nesten et års forbruk med omega3 tabletter.. tihi.. takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sies jo at man skal begynne 3 mnd før man blir gravid.. men.. jeg tenker at det er bedre sent enn aldri! ;) det er ikke sikkert det har like mye effekt, men.. ja.. usikker jeg altså! som sagt bedre sent enn aldri;) hehe... håper p at du får et bedre svar enn hva jeg kunne gi! tihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det beste er naturligvis å få det gjennom maten, dvs spise mat som er rik på folsyre som feks lever, oksekjøtt, bladgrønnsaker, belgfrukter og helkorn. Dette fordi man da får med seg andre stoffer som i kombinasjon kan "fungere bedre" enn hvis man spiser man folsyren for seg (gjelder forøvrig alle typer kosttilskudd). Er imidlertid greit å ta for å være sikker på at man får i seg nok.

 

(Har man et normalt variert kosthold er det ingen krise om man ikke har tatt folsyre tilskudd)

 

Fant dette på nettdoktor:

 

Folat-fattig kost. Folat kommer fra det latinske ordet folium, som betyr "blad". Navnet indikerer at grønne salater og ukokte grønnsaker inneholder mye folat. Ensidig kost kan føre til folatmangel. Dette ses især hos alkoholikere og narkomane, men kan også ses hos eldre om de lever nesten utelukkende av loff og kaffe/te, og det kan en sjelden gang oppstå hos ungdom som kun spiser "junkfood". Tilberedelse av mat kan også spille en viktig rolle. Oppbevares kokte grønnsaker i mer enn 30 minutter ved temperaturer over 80 grader vil alt folat være ødelagt. Vaskes salater eller grønnsaker for intensivt vil man rett og slett skylle bort folatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...