LINDA*** Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Spontanabort, er ikke det om man virkelig spontant aborterer fosteret i magen? (det blir vel ikke foster før mange uker har gått men....). Å blø 2-3 dager etter en positiv test, er det virkelig det samme som å spontanabortere? Kan det ikke tenkes at man har bommet litt på beregningen? Og at det hele har vært en, hva man sier på disse sidene, en kjemisk graviditet? Og MA, har dere vært på UL og fått det konstantert? Bare spør;)
ifie Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Jeg tror ikke man kan blø bare et par dager ved en SA... Ca én uke etter positiv test begynte jeg å blø og få smerter. Siden det var søndag ringte jeg legevakten. De sa jeg måtte vente å se. Mandagen ringte jeg fastlegen og fikk time. Første de gjorde var å ta urinprøve for å sjekke hcg. Da fikk vi bekreftet graviditeten siden jeg ikke hadde vært hos lege enda. Rett på UL. Der fikk vi se rester av graviditet. Om det virkelig var en spontan abort, eller om embrio hadde vært dødt en tid før aborten vet jeg ikke. Det gikk ikke an å se - jeg spurte. I så fall ville det jo vært MA! Har en venninne som opplevde MA. Hun fikk det bekreftet på UL. Fosteret var da 6 uker mindre enn det skulle vært. Er det vanlig å kalle en hvilken som helst blødning for SA eller MA? Siden du lurer, mener jeg
-prøverpånytt- Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Mulig jeg tar feil nå,men sånn trudde jeg det var: Sa:spontan abort,fosteret kommer ut av seg selv. Ma:fosteret dør i magen,men kommer ikke ut av seg selv.(må enten sette i gang en fødsel eller til utskrapning) Dere får fylle inn mer her dere som kan mere om dette.
ifie Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Jo, når man har MA, kan fosteret godt komme av seg selv. Det dør i magen, og holder seg der en tid før kroppen kvitter seg med det. I venninnen min sitt tilfelle døde fosteret, men morkaka fortsatte å vokse. Hun var på UL fordi hun begynte å blø, men de gjorde ingenting i håp om at kroppen skulle rense seg selv. Det gjorde den. Om ikke, måtte hun hatt utskrapning. Når man har SA kan man også ende med utskrapning - om kroppen ikke greier å kvitte seg med alt.
-prøverpånytt- Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 I mitt tilfelle var jeg 21 uker på vei og hadde dødt foster i magen i 1 uke.Det kom ikke ut av seg selv,så jeg mått i full fødsel med veer og grusomme smerter også på toppen av det hele til utskrapning for å få ut rester etter blodlevringer etter morkaka.(klarte å presse ut morkaka selv,men siden jeg har så tykt blod,var det mye blodklumper igjen)
Lillevenn33 Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 Bubbly (HI): Hvis du hadde hatt en spontanabort selv, hadde du nok ikke stilt disse spørsmålene på en slik måte. Du virker rett og slett mistenksom på oss som har hatt en SA eller MA. Men, for å svare på dine spørsmål: Det er jo selvfølgelig en SA hvis du tester positivt og blør noen dager senere. Om det er like tungt som hos noen som får en SA i uke 12, selvfølgelig ikke. Men SA er det! En kjemisk graviditet er jo en betegnelse på at livmoren har vokst og det har vært noe der. Og ja, de med MA har vært hos UL og fått det konstatert, det er ikke noe man bare finner på. Enten det eller så kanskje de finner ut at det fosteret som kommer ut er for altfor liten. Stortsett er det gjennom UL. Mange kvinner får både en SA og en MA samtidig, dvs. fosteret har dødd for lenge siden uten at de visste det, og så får de en SA av seg selv. Jeg fikk konstatert en MA på UL og tok en kjemisk abort. Håper du slipper å oppleve dette og at du skjønner at dette var en veldig ufølsom måte å stille spørsmål på.
Snabeltann Skrevet 23. november 2008 #7 Skrevet 23. november 2008 Forskjellen er slik (fra lommelegen og pasienthåndboka) Kjemisk abort: En spontanabort så tidlig som til vanlig ”menstid”, regnes knapt nok som en spontan abort. Det kalles i så fall en kjemisk graviditet. Dette innebærer at et befruktet egg så vidt begynner å produsere litt svangerskapshormoner, men noe går/er galt på et tidlig tidspunkt og utviklingen stopper opp på et såpass tidlig tidspunkt at kvinnen enda ikke har gått over den tiden hun venter mens. Dette skjer svært ofte, og trenger ingen videre oppfølging fra lege. Det sies at så mange som halvparten av alle befruktede egg går til grunne på et slikt tidlig tidspunkt. Kvinnen merker enten ingen ting, får evt litt kraftigere mens eller litt forsinket mens. Spontanabort: Spontanabort defineres ved at svangerskap går til grunne før uke 22 eller fosteret veier under 500 g. Spontanabortene kan deles inn i de tidlige, som skjer før utgangen av 12. svangerskapsuke, og de sene, som skjer fra og med uke 13 i svangerskapet. Altså, dersom man tester positiv i de dager der man egentlig forventer mens (pluss minus) for så å begynne å blø rett etterpå, så er det en kjemisk graviditet. Ellers er det en SA. For å konstantere SA: For sikkert å kunne avgjøre om svangerskapet er avsluttet ved en mistenkt spontan abort, må legen påvise at fostervev eller morkakevev har passert gjennom skjeden eller finnes i skjeden. Dette kan gjøres ved gynekologisk undersøkelse når graviditeten fortsatt er i 1. trimester (inntil uke 12). Dersom kvinnen har smerter i tillegg til blødningen, bør hun henvises til gynekolog samme dag. Her gjøres det ultralyd som forteller om fosteret er i live eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå