Gå til innhold

Mamma, hvordan kommer babyen ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min (snart) treåring lurte på dette.

Jeg forklarte at når babyen er passe stor så drar mamma og pappa på sykehuset. Så bruker legen sine legeverktøy (jeg skal ha KS) og lager et hull i magen på mamma og tar ut babyen veldig forsiktig. Siden setter legen på et stort plaster på mammas mage.

Forklarte også at når babyen skal komme ut så får han (storebror) være hos mormor og morfar og at han får komme på besøk neste dag. Og da blir mamma kjempe glad!

Hva sier dere til de blivende storesøskenene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt på 3,5 spurte om det samme. Jeg svarte at babyen kommer ut der hvor tissekråka er. Nei, svarte han da! Jeg sa ikke mer, tenkte han måtte fordøye det litt. :-) Etter en stund spurte han om det gjorde vondt, jeg sa ja, men det går bra. Vi har også snakket om sykehus, og at mamma skal sove der når babyen kommer, men så kommer vi hjem.

Etter det har vi sett på bilder av fødsler i boka "Et barn blir til", bildene i boka er ganske "snille". :-)

Jeg har valgt å fortelle han mye om dette, fordi han var veldig nyskjerrig, og spurte mye.

Skrevet

Er gravid med førstemann selv, men etter hva venninner har sagt, er det kjempelurt å være så åpen og ærlig som mulig når det gjelder dette temaet.

Tror storebror/søster setter pris på å få vite mest mulig, og det at de involveres i svangerskap, fødsel kan være med på å knytte bånd og forebygge sjalusi.

Klart man må se an alder og hvor mye info man gir, og hvordan, men tror det er lurt å være åpen om det!!

Skrevet

Vi har en gutt på snart 4 som er fryktelig vitebegjærig. Vi har til slutt endt opp med å si at jenter har tissehull, bæsjehull og et babyhull og det har ikke gutter og derfor er det jenter som får babyer. Dette har han slått seg til ro med siden han vet at vi er ulike der nede, Men da jeg fortalte at onkelen hans var tatt ut av magen med KS og fortalte hvordan det gikk til ble han stor i øynene. Dette pratet han om i flere dager og var tydelig plaget av at legene hadde skåret opp bestemor sin mage. Så ærlighet er ikke nødvendigvis best bestandig. Men er jo artig å høre på alle gode forslag om hvordan det går til. Ei stund var han helt overbevist om at den kom ut av navlen, at den kom med storken (etter å ha sett Dumbo på TV) og fortsatt er han helt overbevist om at det sier bare "PLOPP" og så kommer ho ut. Der har jeg prøvd å forklare han at slik er det ikke, men det vil han ikke høre på

Skrevet

Vi har ei tuste på tre. Her har vi fortalt om baby hullet som er der babyer vanligvis kommer ut. Men hun selv tok snarveien gjennom magen:) Veldig opptatt av mitt arr. Det syntes hun er kjempe gøy:)

Skrevet

Min 3-åring foreslo også at babyen kom ut av navlen, det var da jeg bestemte meg for å fortelle han "alt". Men jeg passer på å ikke fortelle særlig mer enn det han spør om. :-) Gutten min på 12 år, lurte i sin tid på om legen brukte en spiker på magen for å ta ut babyen! ;-)

Skrevet

Jenten min spurte for noen mnd siden hvordan babyen skulle komme ut, så jeg forklarte hun enkelt hvordan den skulle komme ut og viste noen tegninger i en bok jeg hadde. En stund etterpå når jeg skulle på kontroll hos legen, lurte hun på om babyen skulle komme ut i dag. Nei sa jeg. Da sier hun; Men mamma, når han kommer, må du huske å ta av deg trusen:)

Skjønne jenta mi:)

Skrevet

Jeg var 4 år da min lillebror ble født,og husker den dag i dag hva mamma svarte meg da jeg spurte hvordan han kom ut. Hun sa de "tok han ut av magen gjennom et hull" (dette er jo 24 år siden..) Jeg spurte hvordan de lagde hullet "med en kniv så syr de igjen" - altså hun ville ikke fortelle meg om vaginal fødsel og tok en snarvei.

Det jeg forestilte meg i MANGE år etterpå var den enorme taggete brødkniven på kjøkkenet som skar opp et stort rundt hull i mammas mage! Så..best å være ørlig tror jeg. Hun tok ikke KS altså.

Emilie (3,5) er jo sykelig opptatt av at det er en baby inni magen. Hun forklarer meg pent at den tisser og bæsjer der inne, og at det skal komme ut av navlen min for det er ingen bleier eller do inni der... hun lurer stadig på når baby-bæsjen kommer ut. Hvis magen min bråker når hun lytter er det jo selvfølgelig babyen som promper...

Hvor babyen kommer ut..dit har vi ikke helt kommet enda :) Men hun foreslo navelen til det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...