prebs Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Stoler dere på leger utdannet i Ungarn og Polen (som er norske)? NYTT 15:02 23.11.2008 Jeg gjør ikke det... Ikke når jeg vet at de blir tatt inn der, bare fordi skolen trenger skolenpengene som blir betalt. De tjener masse på utenlandsstudentene. Jeg vet om en jente jeg gikk på gymnaset med som strøk i matte, og hadde 2 og 3 i de fleste fag. Hun kom inn på medisin i Ungarn, og er nå ferdig lege. Aldri verden om jeg ville gått til henne. No way in hell.. Medisinstudier i Ungarn er for dem som ikke kommer inn i Norge og ikke burde studert medisin i det hele tatt... (Vil bare presisere at jeg er dundrende uenig med HI, men kan legge det ut.)
hit og dit Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Kjenner at denne tråden vil gå litt utover lesinga mi idag, men eg henviser til svaret mitt i den opprinnelige tråden. Og legger til at det var tidligare var ein prøve som studentene måtte bestå for å få turnusplass i Norge, denne vart fjerna for få år sidan, ungarske studenter gjorde det svært bra på desse prøvane.
Mrs. X Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Jeg har en venninne som er utdannet fra Ungarn og det er ikke et studie du "suser" igjennom for å si det sånn. De må jo ta eksamner ol slik som i Norge. De har hatt praksis og turnus i Norge. De må jo også få godkjent utdannelsen i Norge. Så jeg ville absolutt ikke hatt problemer med å gå til en lege utdannet i utlandet. Når det er sagt, hvor sneversynt er det ikke å tro at den beste utdanningen får du kun i Norge, eller tenker du på at det er øst blokk land, er det derfor? Hadde du gått til en lege som var utdannet i USA eller England feks?
missButterfly Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Hei! Jeg har bodd i polen, og har vært på sykehus i begge land. Jeg fødte et av mine to barn i Polen, og må si at jeg faktisk var mer fornøyd med både jordmor og lege der, i motsetning til her i Norge. Det kan godt hende at de trenger pengene som kommer via de norske studentene, men de må jo følge alle eksamener o l, og kravene er ganske høye, ihvertfall i Polen.
AneB Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 Skjønner godt at HI vil være anonym. Et latterlig syn som vitner om stor uvitenhet! Legestudenter i Ungarn/Polen får en mye mer omfattende og grundig gjennomgang enn her i Norge. Disiplinen er svært streng (dørene låses for de som ikke er presis), og pensumet man går gjennom går man gjennom mye grundigere enn her. Jada, de er fattige land som trenger penger, derfor har de også større tilgang til de ressurser de trenger for å bli gode leger. For eksempel døde mennesker, både babyer, barn, voksne og gamle. Hadde jeg fått velge, ville jeg hatt en norsk lege utdannet i Ungarn.
Kyllingbein Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 ok. og hvem sier at de som har 6 i alle fag er gode leger? Man kan ha stor interesse for medisin selv om man er dårlig i samfunnsfag?? Selv er jeg god i realfagene men elendig i helsefag og er imponert overde som har gode karakterer i disse fagene. Dessuten er mitt inntrykk av de alt for smarte, snakker da om de som ikke har interesse for noe annet enn fag og skole (som mange leger) henger seg så opp i faget at dem gjør feil. Synes også de oftere virker psykisk syke:) Når det er sagt tror jeg mange av disse blir like gode leger uavhengig av hvor de har gått. Mye avhenger av turnus som de gjerne tar i norge og da er dem jo avhengig av gode mentorer her også. Det er nemlig meget sjelden man stryker i turnusen sin da samholdet mellom leger er utrolig sterkt at man skal gjøre mange feil før man er ute. uavhengig av hvor man har gått på skole.
prekæs Skrevet 23. november 2008 #7 Skrevet 23. november 2008 Mulig jeg er naiv, men jeg stoler på de fleste leger jeg kan komme til å treffe. Så får magefølelsen der og da og sånn i ettertid heller fortelle meg at det ikke er slik. Og så er det igjen opp til meg å velge en annen. Enkelt og greit. Har vært i kontakt med en egyptisk lege på ferie og han kurerte i hvertfall sykdommen. Spurte min egen lege etter hjemkomst om medisinene vi fikk og dosen. Den var perfekt:)
prekæs Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Å ja. De skulle være norske...burde muligens ha lest hele innlegget. Svaret er det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå